Den store TO-DO-LISTE tråden :)

Nå kjenner jeg at vi begynner å nærme oss mål, det er godt [emoji4] Kun småtteri som skal kjøpes inn nå.

Skal spare litt til jeg går ut i perm (som å gjøre klar seng osv) må ha noe å gjøre de dagene også [emoji6]
 
Vil si jeg har alt, til og med det meste frem til mini er 7 mnd. Haha.. men får ikke montert opp noe før jeg vet hvor jeg skal bo [emoji14]
 
Med førstemann så stressa vi så sinnsykt med det barnerommet, og alt måtte være klart! Barnet brukte det aldri og vi flyttet da han var 6 mnd. Så denne gangen har vi ikke stressa i det hele tatt. Så lite stress, at mannen tenkte å starte på prosjektet oppussing innløpet av sommeren/høsten.

Det er ganske mange ting man kan vente med og kjøpe i etterkant. Jeg husker at babygym/ammepute/bæresele osv var ting vi kjøpte i etterkant da vi så om vi trengte det eller ikke. Faktisk så sendte jeg mannen på shopping [emoji85]

Jeg pakket mye og hadde liste på hva jeg manglet i fødebagen, det var jeg glad for husker jeg, for da vannet gikk midt på natta så er man ikke helt våken :p
Ja, funnet ut at jeg orker ikke å stresse med det rommet. Akkurat nå er jeg så tom for energi også at jeg gidder ikke slite meg mer ut enn hva som faktisk er nødvendig før fødsel. Det ordner seg nok til slutt uansett :)
 
Ja, funnet ut at jeg orker ikke å stresse med det rommet. Akkurat nå er jeg så tom for energi også at jeg gidder ikke slite meg mer ut enn hva som faktisk er nødvendig før fødsel. Det ordner seg nok til slutt uansett :)

Ja, det beste og viktigste er å ha nok energi, resten ordner seg alltids :)
 
Her må vi kjøpe inn bilstol, stellematte og bedsidecrib. Ellers tror jeg vi har alt klart til han kommer!
 
Her må vi montere seng, stellebordet og lekegrinden som han skal sove i i stuen. Jeg har så smått begynt å vaske litt klær - har masse etter storebror. Eneste vi har kjøpt er et nytt skap til badet som hører med baderomsserien, slik vi har mer plass. Og en ny bil da.. haha. Den må vi hente på fredag. Greit med plass til tre barneseter etter hverandre. Touranen vi har mangler isofix i midten. Så da ble det en Galaxy jammen.

Ellers har jeg ikke gjort noe. Er 34+1 i dag. Skrev en liste i går over sånn småting fra apoteket jeg trenger, litt nye vaskekluter og hva som bør huskes å være med i fødebagen :p Tredjegangsfødende - har lært endel og glemt endel ;)
 
Ellers ser jeg mange stresser med barnerommet. Vi har et ledig rom stående (Flyttet inn i helt nytt hus i fjor sommer), men har ikke tenkt på å innrede enda. Regner med at minsten skal sove inne hos oss til han er ca 6 mnd :)
Tenker nok å male en vegg osv - men bruker ikke energi på sånn når man er så tung som man er på slutten :) Da kan jeg heller male litt og kose meg til høsten :)
 
Er det vits i å kjøpe ting som melkeoppsamlere, brystskjold, ammeinnlegg, pumpe osv nå før fødsel?[emoji4] føler det er en jungel av ammeutstyr, men aner jo ikke hva jeg vil få behov for?[emoji51]
 
Er det vits i å kjøpe ting som melkeoppsamlere, brystskjold, ammeinnlegg, pumpe osv nå før fødsel?[emoji4] føler det er en jungel av ammeutstyr, men aner jo ikke hva jeg vil få behov for?[emoji51]
En pakke ammeinnlegg ville jeg nok ha kjøpt inn på forhånd. Hos noen så kommer melken fort, og det er ubehagelig når det lekker og alt blir vått... De andre tingene ville jeg ha sett an behovet på. Her sendte jeg mannen ut på pumpeshopping en uke etter fødsel, og brystskjold og melkeoppsamlere ble kjøpt inn etterhvert da behovet meldte seg. Noen trenger aldri de tingene, og da føles det dumt å ha brukt penger på de unødig :)
 
Starter på uke 32 idag, og har nesten ikke gjort noe!
Baby skal sove inne hos oss, og så flytte inn til storesøster. Så rom er klart. Har også kjøpt en vugge.
Må gjøres:

  • Se gjennom babytøyet etter storesøster, vaske, sortere og legge klart.
  • Evt. kjøpe noe nytt
  • Vaske babytepper
  • Finne frem bilstolen (basen)
  • Hente vogna fra hytta, evt. vaske trekket.
  • Kjøpe ergobaby sele
  • Kjøpe babycall
  • Finne frem bleiebøtte fra boden
  • Kjøpe ny stellematte
  • Kjøpe inn småting som gulpekluter, stellesaker, bleier, ammeinnlegg, smokker og flasker
  • Pakke fødebag
  • Skrive fødebrev?
 
Last edited:
(...)

Ellers har jeg ikke gjort noe. Er 34+1 i dag. Skrev en liste i går over sånn småting fra apoteket jeg trenger, litt nye vaskekluter og hva som bør huskes å være med i fødebagen [emoji14] Tredjegangsfødende - har lært endel og glemt endel ;)

Du som har litt erfaring, hvilke ting trenger man fra apoteket?
 
- Rydde ut av barnerommet igjen
- Vaske barnerom
- Flytte stellebord til badet
- Kjøpe bokser til stellebordet
- Gjøre stellebord klart med produkter
- Kjøpe stellematte
- Hente babyboksene på apoteket og rema1000
- Vaske babyklærne
- Pakke ned de klærne som er for store ned i boden
- Kjøpe bilstol
- Kjøpe bedsidecrib
- Kjøpe gardiner
- Gå gjennom alle dynene
- Sjekke størrelser
- Kjøpe sengesett som passer til dynene
- Pakke fødebag
- Skrive fødselsbrev


Hadde vist litt mer å gjøre enn jeg trodde.. Greit å få det ned på papir. Da husker jeg hvertfall alt!
 
Du som har litt erfaring, hvilke ting trenger man fra apoteket?

Jeg skal selv skaffe:
-Ammeinnlegg for natt
-Melkeoppsamlere som man kan ha ved stor produksjon - da slipper man å bruke innlegg i starten som man må skifte hele tiden. Man lekker jo på den ene siden når man ammer på andre siden.
-Bind - Store til starten og mindre til senere.
-Sinksalve som er godkjent av astma og allergiforbundet.
- Bepanthen salve mot såre stumper.
-Engangstruser som man har på etter fødsel. Dette må hvertfall vi som føder på SUS ha med oss. De på apoteket vet hva du mener hvis du spør etter det. Noen ganger ligger ikke disse fremme i butikk så de må hente de for deg.
- Smokk av silikon, ikke latex. Latex kan fremkalle allergi.
- Babyolje som er godkjent av astma og allergiforbundet. Bruker en dråpe og to i badevannet.
- A-Krem eller lignende krem som er mild. Begge mine barn flasset endel på føtter etter fødsel.
- Paracett stikkpille for nyfødt opp til noen mnd. Dette er greit å ha i tilfelle. Man skal ikke gi så små uten samråd med helsepersonell, men dersom man trenger det er det veldig ok å ha liggende.
- Nesesug med refill for tette små neser. Dette er sykt ekkelt men din bestevenn dersom minsten blir tett i nesen.
- Otrivin og leppepomade til meg selv til sykehusbag.
- Paracett og naporexen til meg selv til sykehusbag. Naporexen tar menssmerter - alså hjelper mot eventuelle etterrier.
- Ammeinnlegg i ull. Bruker disse alltid. Har fått brystbetennelse i mai liksom.. Det er så vondt! Først engangsinnlegg - så ullinnlegg utenpå der.

Brystpumpe har jeg fra før, medela sin eletriske. Har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Med nr 1 pumpa jeg masse, med nr 2 nesten ingenting. Husk at når du pumper så øker du produksjonen siden kroppen tror at barnet dier. Dette er bra for å få igang eller hvis man har lite. Men absolutt ikke bra dersom du har mye brystspreng. Så prøv deg frem.

Anbefaler ikke såpe til så små. Og les på kremer, oljer, våtservietter osv om det er godkjent og uten parfyme. Jeg er mamma til to allergibarn og det er ikke bra å eksponere de små for unødvendige stoffer.
 
Last edited:
Er det vits i å kjøpe ting som melkeoppsamlere, brystskjold, ammeinnlegg, pumpe osv nå før fødsel?[emoji4] føler det er en jungel av ammeutstyr, men aner jo ikke hva jeg vil få behov for?[emoji51]

Ammeinnlegg ville jeg definetivt skaffet meg. Når melken din kommer igang så lekker du 24/7. Du lekker mens du ammer på andre siden osv. Jeg bruker bare nattinnlegg i starten. Sover med ammesinglet fra Lindex - så slipper jeg å sove med bh. Da holder ammeinnlegget seg på plass.
Brystskjold har jeg aldri brukt. Melkeoppsamler skal jeg prøve for første gang for da slipper du å skifte innlegg hele tiden når du lekker. Pumpe kan du vente med og se etter behov. Anbefaler Purelan brystvortesalve - det er MAGISK når du blir sår på nippelene av ammingen.
Hilsen tredjegangsmamma.
 
* alt for mye til at jeg orker å ta det inn over meg akkurat nå [emoji23]
Hahah.. vi skulle byttet.. jeg er ferdig, og er frustert over at jeg er ferdig.. til og med kjøpt kompresser, babyqtips, div bleier, potetmel osv osv. Haha i tillegg til at jeg har klær frem til minien er rundt 6-9 mnd [emoji14]
Pakket fødebaggen også ;) mangler kun vasking av klær
 
Jeg skal selv skaffe:
-Ammeinnlegg for natt
-Melkeoppsamlere som man kan ha ved stor produksjon - da slipper man å bruke innlegg i starten som man må skifte hele tiden. Man lekker jo på den ene siden når man ammer på andre siden.
-Bind - Store til starten og mindre til senere.
-Sinksalve som er godkjent av astma og allergiforbundet.
- Bepanthen salve mot såre stumper.
-Engangstruser som man har på etter fødsel. Dette må hvertfall vi som føder på SUS ha med oss. De på apoteket vet hva du mener hvis du spør etter det. Noen ganger ligger ikke disse fremme i butikk så de må hente de for deg.
- Smokk av silikon, ikke latex. Latex kan fremkalle allergi.
- Babyolje som er godkjent av astma og allergiforbundet. Bruker en dråpe og to i badevannet.
- A-Krem eller lignende krem som er mild. Begge mine barn flasset endel på føtter etter fødsel.
- Paracett stikkpille for nyfødt opp til noen mnd. Dette er greit å ha i tilfelle. Man skal ikke gi så små uten samråd med helsepersonell, men dersom man trenger det er det veldig ok å ha liggende.
- Nesesug med refill for tette små neser. Dette er sykt ekkelt men din bestevenn dersom minsten blir tett i nesen.
- Otrivin og leppepomade til meg selv til sykehusbag.
- Paracett og naporexen til meg selv til sykehusbag. Naporexen tar menssmerter - alså hjelper mot eventuelle etterrier.
- Ammeinnlegg i ull. Bruker disse alltid. Har fått brystbetennelse i mai liksom.. Det er så vondt! Først engangsinnlegg - så ullinnlegg utenpå der.

Brystpumpe har jeg fra før, medela sin eletriske. Har hatt den lenge og er veldig fornøyd. Med nr 1 pumpa jeg masse, med nr 2 nesten ingenting. Husk at når du pumper så øker du produksjonen siden kroppen tror at barnet dier. Dette er bra for å få igang eller hvis man har lite. Men absolutt ikke bra dersom du har mye brystspreng. Så prøv deg frem.

Anbefaler ikke såpe til så små. Og les på kremer, oljer, våtservietter osv om det er godkjent og uten parfyme. Jeg er mamma til to allergibarn og det er ikke bra å eksponere de små for unødvendige stoffer.

Kan jeg spørre hvilken babyolje du bruker/anbefaler?
 
Kan jeg spørre hvilken babyolje du bruker/anbefaler?
Akkurat nå bruker vi A-Derma cleansing oil i vannet til 2åringen med atopisk eksem. Ellers har jeg brukt Dr.Greve sin husker jeg. Holder meg langt borte fra natusan og burt bee's for eksempel :)

Bruker også Silulen Sinksalve. Den kjøper jeg en av og har kjempelenge siden sink salve er så drøyt :)
 
Tusen takk for godt svar! Tror nesten jeg bare tar med denne lista til apoteket, jeg:)
Fine :) Prøve deg frem så finner du ut hva som passer for dere. Som nevnt over her holder jeg meg langt borte fra feks natusan og burt bee's. Husk at mye av det de selger på apoteket også har parfyme i seg.. Så spør de som jobber der dersom du er usikker. Babyer lukter uansett best uten passe parfyme og såpelukt ;) Ofte holder det bare med rent vann til vask.
 
Back
Topp