Den sabla(gode) spekeskinka!

Lilth

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Junilykke 2022
Vet ikke om det blir helt riktig forum, men jeg pleier ofte å lage meg omelett med spekeskinke (for tiden ikke gravid, men vil være forberedt). Det er en type omelett hvor jeg ruller omeletten rundt spekeskinka (hvis det skulle ha noen betydning).
Jeg steker det i stekepanna på medium-høy til høy varme.

Er det nok til at spekeskinka ikke er farlig lenger eller burde jeg avstå fra det når jeg eventuelt blir gravid?
Jeg er en kresen person og dette er en av de enkleste og best likte lunsjrettene mine :/
 
Hei Lilth,

Gravide bør sørge for at alt kjøtt de spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Listeria og Toxoplasma er to mikroorganismer som kan smitte gjennom rått kjøtt. Listeria kan oppstå i skadelige mengder på kjøttpålegg som lagres lenge i kjøleskapet, slik som for eksempel spekeskinke. Den kan overleve frysing, men dør ved gjennomsteking på 70 grader over flere minutter. Toxoplasma dør også ved gjennomsteking.

Les mer: Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Hvis du skal spise spekeskinke bør denne være ferskest mulig, vakuumpakket, og godt innenfor holdbarhetsdatoen. Den må i tillegg være gjennomstekt. Norske matmyndigheter anbefaler at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre den er varmebehandlet godt. Du kan lese mer om Listeria og Toxoplasma på Matprotalen sine sider her.

Du kan gjerne lese mer om hva du bør spise i svangerskapet her.
 
Back
Topp