Den nye permisjonsordningen, hva vil den si?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Ja jeg ser at «mamma og pappa» politikken slår til igjen. Politikere skal nok engang være «mamma of pappa» bestemme over voksne mennesker :(. Først en sukkeravgift økning på 80 % for sukker er så usunt, så de «bestemmer» at vi skal spise mindre sukker fordi det jo ikke bra for oss,

Og nå skal de tvinge fram en tredeling av foreldrepermisjon.. som denne tråden har handler om. Tredelingen, vil det si at det blir en tredeling uansett om man velger 80% eller 100 % dekning? Eller med andre ord: får far 15 uker uansett om det er 49 uker eller 59 uker permisjon? Eller får han da flere uker ved en 59 uker løsning?

Også veiver se likestillingsflagger of hvor bra dette er. Seriøst? Er der ikke mer likestilling at familiene selv velger hvordan de fordeler ukene seg i mellom. Det er jo fult mulig med dagens løsning at far har 15 eller 20 uker, om familien vil! Vi trenger ikke regelverk som sier nå skal der være slik? Hvem har etterlyst noe sånt? Var vi ikke alle lykkelige med en valgfri løsning vi hadde i dag? Dere som kan politikk, hvordan i alle dager har de fått fram er sånt forslag og faktisk nermest fått gjennomslag fordet?

(Glad min lille kommer i mars, det spørs hvordan det går med min lille familie til en hypnotisk nestemann da. Mannen jobbe i privat sektor og er i en læringskurve situasjon der det er veldig uheldig dor framtiden hans å være borte så lenge som 15 uker. Er ikke sikker han vil det. Da må jeg enten da ulønnet permisjon i tilegg, eller den framtidige ungen starte i barnehage altfor tidlig. Et eksempel på konsekvensene av tvangs regelverk)
 
Jeg har termin i august og er skikkelig forbannet. Dette barnet et planlagt ut fra dagens ordning, og hvis den plutselig endres, setter det oss i en utrolig vanskelig situasjon. Vi er avhengig av å ta perm med 100% lønn. Med en tredeling, vil jeg da være tilbake på jobb før ungen er 6 mnd. Når jeg går tilbake til jobb, må jeg ha sluttet å amme, for det er ikke gjennomførbart med amme/pumpepauser på jobb + lang reisevei. Det vil si at jeg tvinges til å trappe ned ammingen når ungen er 4,5-5 mnd. Hva skjedde med anbefaling om fullamming frem til 6 mnd? Er det underordnet? Vi har to barn fra før med astma/allergi, så jeg vil gjerne amme lengst mulig...

Hvis pappaen ikke hadde vært i jobb, eller vært student, eller jeg ikke hadde hatt jobb, kunne jeg vært hjemme med ungen hele tiden. Da er ikke pappakontakt så viktig. Kun hvis begge er i jobb... Føler virkelig vi blir straffet for at vi begge er i jobb!!!

Ser dessuten at mange gravide allerede planlegger å ta ulønnet permisjon i gapet mellom mors perm og barnets 1-årsdag. Det er jo virkelig hurra for likestillingen. Mor blir borte like lenge fra jobb som før den nye ordningen, men taper i tillegg pensjon dersom hun tjener over 4,5G.

Kjenner jeg får lyst på prematurt barn, eller å be mannen ta permisjon fra jobben og bli student... [emoji49]
 
Jeg har termin i august og er skikkelig forbannet. Dette barnet et planlagt ut fra dagens ordning, og hvis den plutselig endres, setter det oss i en utrolig vanskelig situasjon. Vi er avhengig av å ta perm med 100% lønn. Med en tredeling, vil jeg da være tilbake på jobb før ungen er 6 mnd. Når jeg går tilbake til jobb, må jeg ha sluttet å amme, for det er ikke gjennomførbart med amme/pumpepauser på jobb + lang reisevei. Det vil si at jeg tvinges til å trappe ned ammingen når ungen er 4,5-5 mnd. Hva skjedde med anbefaling om fullamming frem til 6 mnd? Er det underordnet? Vi har to barn fra før med astma/allergi, så jeg vil gjerne amme lengst mulig...

Hvis pappaen ikke hadde vært i jobb, eller vært student, eller jeg ikke hadde hatt jobb, kunne jeg vært hjemme med ungen hele tiden. Da er ikke pappakontakt så viktig. Kun hvis begge er i jobb... Føler virkelig vi blir straffet for at vi begge er i jobb!!!

Ser dessuten at mange gravide allerede planlegger å ta ulønnet permisjon i gapet mellom mors perm og barnets 1-årsdag. Det er jo virkelig hurra for likestillingen. Mor blir borte like lenge fra jobb som før den nye ordningen, men taper i tillegg pensjon dersom hun tjener over 4,5G.

Kjenner jeg får lyst på prematurt barn, eller å be mannen ta permisjon fra jobben og bli student... [emoji49]

Du må da ikke tilbake i jobb før barnet er 6 mnd.

Du har med den nye ordningen 15 uker mammaperm etter barnet er født, i tillegg til at du kan ta alle 16 ukene fra felles-delen. Altså kan du ha perm i 31 uker etter at barnet er født. Det blir over 7 mnd med perm, altså må du tidligst i jobb når barnet er 7 mnd. Husk at de 3 ukene FØR termin ikke er med i de 15 ukene med mammaperm.

Jeg ser ikke helt problemet. Vi skal også ha 100%, og vi har planlagt at mannen skal ha 15 uker, så vi kommer til å ha det nøyaktig slik også, med viten og vilje.

Jeg skal ta 4 ukers ferie i permen, så jeg kommer til å begynne i jobb når barnet er 8 mnd.

Man trenger jo ikke å reise hjem i ammepausen, med mindre barnet ikke tar flaske. Man kan helt fint pumpe, og så kan far gi flaske hjemme. Når barnet er 7-8 mnd har det også begynt med fast føde.

Jeg synes det er kjempebra med den nye ordningen. Grunnen til at den innføres er nettopp fordi så mange menn ikke tar mer enn fedrekvoten, selv om det hadde latt seg gjøre. Enten fordi mor setter seg på bakbeina, arbeidsgiver setter seg på bakbeina, eller de ikke vil selv.
 
Man trenger jo ikke å reise hjem i ammepausen, med mindre barnet ikke tar flaske. Man kan helt fint pumpe, og så kan far gi flaske hjemme. Når barnet er 7-8 mnd har det også begynt med fast føde.

Jeg synes det er kjempebra med den nye ordningen. Grunnen til at den innføres er nettopp fordi så mange menn ikke tar mer enn fedrekvoten, selv om det hadde latt seg gjøre. Enten fordi mor setter seg på bakbeina, arbeidsgiver setter seg på bakbeina, eller de ikke vil selv.
Jeg pumpet på jobb fra barnet var 6.5 måneder til litt over 9 måneder. Det var et stort stressmoment for meg og gjorde overgangen til jobb enda vanskeligere. Utslitt på jobb og utslitt hjemme. Neste gang skal jeg gi blanke faen i de "så viktig å komme tilbake på jobb"-folkene som fikk oss til å gå for den delingen vi hadde og i stedet bli hjemme til ungen er 9 måneder og klarer seg en hel dag uten morsmelk eller MME. Pappaen kan få like lang permisjon han, men den skal starte senere.
 
Jeg skjønte ikke helt forskjellen utenom at det flere faste uker. Men uansett så liker jeg det ikke. Mannen hadde permisjon med eldste og han er ikke beregnet til å være hjemme fra jobb. Var glad med nr 2 når vi ikke fikk foreldrepenger og han kunne jobbe. Han er hjemme hver dag kl 14 og jobber ikke helg, så har mye tid hjemme allerede.
 
Jeg har termin i august og er skikkelig forbannet. Dette barnet et planlagt ut fra dagens ordning, og hvis den plutselig endres, setter det oss i en utrolig vanskelig situasjon. Vi er avhengig av å ta perm med 100% lønn. Med en tredeling, vil jeg da være tilbake på jobb før ungen er 6 mnd. Når jeg går tilbake til jobb, må jeg ha sluttet å amme, for det er ikke gjennomførbart med amme/pumpepauser på jobb + lang reisevei. Det vil si at jeg tvinges til å trappe ned ammingen når ungen er 4,5-5 mnd. Hva skjedde med anbefaling om fullamming frem til 6 mnd? Er det underordnet? Vi har to barn fra før med astma/allergi, så jeg vil gjerne amme lengst mulig...

Hvis pappaen ikke hadde vært i jobb, eller vært student, eller jeg ikke hadde hatt jobb, kunne jeg vært hjemme med ungen hele tiden. Da er ikke pappakontakt så viktig. Kun hvis begge er i jobb... Føler virkelig vi blir straffet for at vi begge er i jobb!!!

Ser dessuten at mange gravide allerede planlegger å ta ulønnet permisjon i gapet mellom mors perm og barnets 1-årsdag. Det er jo virkelig hurra for likestillingen. Mor blir borte like lenge fra jobb som før den nye ordningen, men taper i tillegg pensjon dersom hun tjener over 4,5G.

Kjenner jeg får lyst på prematurt barn, eller å be mannen ta permisjon fra jobben og bli student... [emoji49]
Jeg har termin i begynnelsen av juli, og har tenkt å ta betalt ferie etter permisjonen før mannen går ut i sin. Dvs årets ferie på 5 uker (som overføres) pluss neste års ferie på 5 uker -> totalt 10 uker med ferie direkte etter permisjonen. Kan noe sånt være aktuelt for deg også? Da får du 44 uker hjemme i stedet for 34. Siden jeg har termin helt i begynnelsen av juli håper jeg på å føde i juni, da vi hadde regnet med 10 uker pappaperm som sist...
 
Enig med deg. Termin i begynnelsen av juli......

Får håpe lovforslaget ikke blir noe av. Jeg synes det er overtramp av politikerne og bestemme hvordan familier skal leve livet sitt,

Jeg har termin i august og er skikkelig forbannet. Dette barnet et planlagt ut fra dagens ordning, og hvis den plutselig endres, setter det oss i en utrolig vanskelig situasjon. Vi er avhengig av å ta perm med 100% lønn. Med en tredeling, vil jeg da være tilbake på jobb før ungen er 6 mnd. Når jeg går tilbake til jobb, må jeg ha sluttet å amme, for det er ikke gjennomførbart med amme/pumpepauser på jobb + lang reisevei. Det vil si at jeg tvinges til å trappe ned ammingen når ungen er 4,5-5 mnd. Hva skjedde med anbefaling om fullamming frem til 6 mnd? Er det underordnet? Vi har to barn fra før med astma/allergi, så jeg vil gjerne amme lengst mulig...

Hvis pappaen ikke hadde vært i jobb, eller vært student, eller jeg ikke hadde hatt jobb, kunne jeg vært hjemme med ungen hele tiden. Da er ikke pappakontakt så viktig. Kun hvis begge er i jobb... Føler virkelig vi blir straffet for at vi begge er i jobb!!!

Ser dessuten at mange gravide allerede planlegger å ta ulønnet permisjon i gapet mellom mors perm og barnets 1-årsdag. Det er jo virkelig hurra for likestillingen. Mor blir borte like lenge fra jobb som før den nye ordningen, men taper i tillegg pensjon dersom hun tjener over 4,5G.

Kjenner jeg får lyst på prematurt barn, eller å be mannen ta permisjon fra jobben og bli student... [emoji49]

Det jeg fetet ut er nettopp det som er galt med endringen. Det er ikke en hurra dag dor like stillingen, men en sorgfulle dag for familieøkonomien. Det strider mot alle mine instinkter å forlate mitt 6-7 mmd gamle barn. Jeg bli å ta ulønnet permisjon til neste mann og da taper vi penger og jeg rettigheter til feire osv. Jeg skal tilbake på jobb når denne i magen 9-10 måneder så tar pappa resten. Føles mye bedre og mer naturlig og forlate en så stor baby enn om han var 7 mnd.

Min mann var heldig å fikk jobben han fikk, det var mange om benet. Det vil være en type lærling situasjon for han i årene fremover. 15 uker pause fra den kan føre til at han på sikt ikke har jobb. Veldig bra med arbeidsledige fedre i dagens jobbmarked... Han har sagt rett ut at han aldri blir å ta 15 uker permisjon. Hvorfor skal ikke jeg som mor da få lov å være hjemme med barnet de ukene når far ikke ønsker det selv? Han er en super pappa uansett, men ønsker ikke å risikere framtiden i jobben han drømte om i så mange år. Ser ikke skaden med ar mor er hjemme i 9-10 mnd i situasjoner som vår
 
Du må da ikke tilbake i jobb før barnet er 6 mnd.

Du har med den nye ordningen 15 uker mammaperm etter barnet er født, i tillegg til at du kan ta alle 16 ukene fra felles-delen. Altså kan du ha perm i 31 uker etter at barnet er født. Det blir over 7 mnd med perm, altså må du tidligst i jobb når barnet er 7 mnd. Husk at de 3 ukene FØR termin ikke er med i de 15 ukene med mammaperm.

Jeg ser ikke helt problemet. Vi skal også ha 100%, og vi har planlagt at mannen skal ha 15 uker, så vi kommer til å ha det nøyaktig slik også, med viten og vilje.

Jeg skal ta 4 ukers ferie i permen, så jeg kommer til å begynne i jobb når barnet er 8 mnd.

Man trenger jo ikke å reise hjem i ammepausen, med mindre barnet ikke tar flaske. Man kan helt fint pumpe, og så kan far gi flaske hjemme. Når barnet er 7-8 mnd har det også begynt med fast føde.

Jeg synes det er kjempebra med den nye ordningen. Grunnen til at den innføres er nettopp fordi så mange menn ikke tar mer enn fedrekvoten, selv om det hadde latt seg gjøre. Enten fordi mor setter seg på bakbeina, arbeidsgiver setter seg på bakbeina, eller de ikke vil selv.


Men med dagens regelverk kan far være hjemme 15 eller 20 uker om familien vil. Vi trenger ikke tvangs regler for å få det til. Tvangen lager bare problem for de familiene som ikke kan ha den løsningen ! Bønder, privat sektor, små bedrifter eller menn som for eksempel min mann som er i en læringskurve.
Ser ikke problemet med dagens løsning, far kan være hjemme så lenge han vil eller ønsker. Vil han ikke, kan mamma
 
Men med dagens regelverk kan far være hjemme 15 eller 20 uker om familien vil. Vi trenger ikke tvangs regler for å få det til. Tvangen lager bare problem for de familiene som ikke kan ha den løsningen ! Bønder, privat sektor, små bedrifter eller menn som for eksempel min mann som er i en læringskurve.
Ser ikke problemet med dagens løsning, far kan være hjemme så lenge han vil eller ønsker. Vil han ikke, kan mamma

En del arbeidsgivere presser fedre til å kun ta fedrekvoten. Sånn er det her jeg jobber. Ja, man kan argumentere med at da er mannfolka veike som lar seg presse, for kvinner lar seg jo ikke presse på samme viset.

Og så er det en del kvinner som nekter mennene mer enn fedrekvoten, fordi "de fortjener mer perm". Og det blir også feil.

Så er det også et argument at om far ikke vil, så skal han likevel. Det er ørten tråder om mannfolk som ikke tar ansvar hjemme, ho mor må stå for alt av oppfølging av unger og husarbeid. Vel, om far ble vant til å være "Hjemmeværende husmor", og var hjemme lenger med barna, ville kanskje både ungene og far se det som mer naturlig at begge foreldre var likestilt på hjemmebane, og at det ikke automatisk er ho mor som skal følge opp at skolesekker er pakket og at ungene har reine klær.
 
Du må da ikke tilbake i jobb før barnet er 6 mnd.

Du har med den nye ordningen 15 uker mammaperm etter barnet er født, i tillegg til at du kan ta alle 16 ukene fra felles-delen. Altså kan du ha perm i 31 uker etter at barnet er født. Det blir over 7 mnd med perm, altså må du tidligst i jobb når barnet er 7 mnd. Husk at de 3 ukene FØR termin ikke er med i de 15 ukene med mammaperm.

Jeg ser ikke helt problemet. Vi skal også ha 100%, og vi har planlagt at mannen skal ha 15 uker, så vi kommer til å ha det nøyaktig slik også, med viten og vilje.

Jeg skal ta 4 ukers ferie i permen, så jeg kommer til å begynne i jobb når barnet er 8 mnd.

Man trenger jo ikke å reise hjem i ammepausen, med mindre barnet ikke tar flaske. Man kan helt fint pumpe, og så kan far gi flaske hjemme. Når barnet er 7-8 mnd har det også begynt med fast føde.

Jeg synes det er kjempebra med den nye ordningen. Grunnen til at den innføres er nettopp fordi så mange menn ikke tar mer enn fedrekvoten, selv om det hadde latt seg gjøre. Enten fordi mor setter seg på bakbeina, arbeidsgiver setter seg på bakbeina, eller de ikke vil selv.
Det er ikke alle som kan pumpe. Jeg prøvde flere typer, også elektriske, og fikk aldri ut en dråpe melk med noen pumpe. Men babyen min klarte jo å få det ut. Og jeg er helt uenig med deg i at den nye ordningen er bra. Det var fult mulig for far å ta masse pappaperm før også, om han/de ville det. Nå er det tvang. Greit å være klar over at vi alle er forskjellige og har forskjellige behov. Det er bra for barnet å ha mor tilstedet hele første året, det er vel ingen uenige i.. vi kommer til å strekke det maksimalt så jeg tar 10 uker ferie (årets (2018) pluss neste års ferier) og vi kommer da til 44 uker. Men om jeg klarer å klemme ut ungen før 1. juli (har termin 4. og fødte fire dager før termin sist), får jeg 49 uker, enda bedre.

Jeg trives med å være hjemme, og har en jobb jeg har av økonomiske hensyn, ikke en jobb jeg lever og ånder for. Mannen min får jobbe med sin største hobby og interesse, han er en av de flinkeste i Norge på det han driver med. Til og med 10 uker var litt vel lenge for han å være hjemme sist. Han er verdens beste pappa og gjorde en knalljobb de ti ukene og koste seg jo, og han henter i barnehagen flere dager enn jeg henter, smører matpakke hver dag og er minst like involvert på kvelder/helger (han er ALLTID med
på legginga, hver kveld, på tannpuss og godnattasang), og er en tilstedeværende, rolig og god pappa, selv om han lever og ånder for jobben sin også. Så om noen tror at de som vil ha kortest mulig pappaperm er dårlige fedre kan de komme på studietur hjem til oss :p :D hehe..

Han hadde tenkt å bruke året jeg skal være i permisjon til å ha en stilling med enda mer ansvar, der jeg må hente i barnehagen hver dag. Dette er er noe han har drømt om lenge, og jeg støtter han i det (ellers hadde han aldri gjort det). Det vil både innebære mer lønn, men også flere utfordringer og mye mer interessant for han. Men om han MÅ ut i 15 uker perm på våren til neste år er det ikke spesielt forenelig med den jobben. Som sagt er han den flinkeste til det han gjør. Han er ikke en lærer som de bare kan få inn vikar for.. så han kommer nok til å sitte oppe om kvelder og helger for å jobbe når han har pappaperm, ellers vil de tingene han kan og gjør måtte vente i 15 uker.

Dette er ikke press og mas og jag fra jobben. Dette er ekte entusiasme og glede over å være med på å lage noe bra.

Alle er vi forskjellige. De fleste kvinner OG menn (inkludert meg, jeg er kvinne forresten, haha) har jobber der vi kan erstattes av noen (etter en kort opplæring kan noen steppe inn i mine sko). Men så er det noen få som er så heldige at de får jobbe med det de brenner for, og der deres bidrag er uerstattelig. Også er det noen av oss, kvinner som menn, men ofte kvinner, som synes det er hyggelig og meningsfylt å gå hjemme, mens andre, både kvinner og menn, brenner etter å komme tilbake til jobben de elsker. Hvorfor skal ikke alle få ta det valget selv?

Mer fleksibilitet (som vi har hatt hittil) lar deg og hvem som helst annen mamma gå tilbake til jobb etter 2-3 måneder OM man vil det, eller være hjemme i 39 uker (+ferier) OM man vil det.

Tommel opp for valgfrihet, fleksibilitet og å tilrettelegge for den enkelte familie. For det er faktisk ikke sånn at alle menn som velger å kun være i pappaperm i 10 uker er noen «faens svin», også kan Erna være så «skuffet over norske menn» hun bare vil. Jeg er særs skuffet over henne og øvrige politikere.

Edit: må også legge til at selv om mannen min jobber mest, og tok og skal ta minst pappaperm er det han som gjør mest husarbeid. Han rydder mest, vasker mest, rydder etter meg og dattera mi, han jobber hjemmefra av og til og da kjører han vaskemaskiner og får unna en del husarbeid mens han jobber (han er særs effektiv). Han passer nok ikke inn i noens fordommer, som verdens beste mann som han er (helt objektiv der selvfølgelig ) men systemet med tvang passer ikke for han/oss. Dumt at vi skal straffes for at noen menn/arbeidsgivere er udugelige.
 
Du må da ikke tilbake i jobb før barnet er 6 mnd.

Du har med den nye ordningen 15 uker mammaperm etter barnet er født, i tillegg til at du kan ta alle 16 ukene fra felles-delen. Altså kan du ha perm i 31 uker etter at barnet er født. Det blir over 7 mnd med perm, altså må du tidligst i jobb når barnet er 7 mnd. Husk at de 3 ukene FØR termin ikke er med i de 15 ukene med mammaperm.

Jeg ser ikke helt problemet. Vi skal også ha 100%, og vi har planlagt at mannen skal ha 15 uker, så vi kommer til å ha det nøyaktig slik også, med viten og vilje.

Jeg skal ta 4 ukers ferie i permen, så jeg kommer til å begynne i jobb når barnet er 8 mnd.

Man trenger jo ikke å reise hjem i ammepausen, med mindre barnet ikke tar flaske. Man kan helt fint pumpe, og så kan far gi flaske hjemme. Når barnet er 7-8 mnd har det også begynt med fast føde.

Jeg synes det er kjempebra med den nye ordningen. Grunnen til at den innføres er nettopp fordi så mange menn ikke tar mer enn fedrekvoten, selv om det hadde latt seg gjøre. Enten fordi mor setter seg på bakbeina, arbeidsgiver setter seg på bakbeina, eller de ikke vil selv.
Enig med deg
Jeg er forøvrig takknemlig for de gode permisjonsordningenr vi har her i landet, ser ikke problemet med at det stilles noen krav til de heller.
 
En del arbeidsgivere presser fedre til å kun ta fedrekvoten. Sånn er det her jeg jobber. Ja, man kan argumentere med at da er mannfolka veike som lar seg presse, for kvinner lar seg jo ikke presse på samme viset.

Og så er det en del kvinner som nekter mennene mer enn fedrekvoten, fordi "de fortjener mer perm". Og det blir også feil.

Så er det også et argument at om far ikke vil, så skal han likevel. Det er ørten tråder om mannfolk som ikke tar ansvar hjemme, ho mor må stå for alt av oppfølging av unger og husarbeid. Vel, om far ble vant til å være "Hjemmeværende husmor", og var hjemme lenger med barna, ville kanskje både ungene og far se det som mer naturlig at begge foreldre var likestilt på hjemmebane, og at det ikke automatisk er ho mor som skal følge opp at skolesekker er pakket og at ungene har reine klær.
Mannen min har alltid vært verdens mest pliktoppfyllende, ansvarsfulle og ryddige. Han rydder og vasker mest. Da han bodde alene var alt strøkent, så ble han sammen med rotete meg :p han rydder etter meg og dattera vår. Og er verdens beste pappa. Henter oftest i barnehage, lager matpakke hver dag, pusser tennene hennes hver eneste kveld, er kjempemasse tilstedet i helgene og på kveldene. MEN han har i tillegg en jobb han elsker og som har er kjempeflink til. Og han ville ikke ta mer enn 10 uker sist (de 10 ukene gikk som en drøm, men han savna jobben veldig og det var veldig fint for han å komme tilbake), og ikke nå heller, men må han så må han... Systemet med tvang er tydeligvis laget for udugelige menn, men det er ikke alle menn som er sånn ❤️
 
Hurra endelig får pappa rettigheter som mor[emoji1303]
Så lenge det finnes så mange fedre som umulig kan være hjemme med barnet sitt så trenger vi en slik ordning. Jeg har alltid lurt på hvordan så mange kvinner kan være hjemme så lenge, mens far ikke kan? Betyr det at mors jobb er mindre viktig? Mor er ikke viktig i arbeidslivet, men kun som mamma? Mens far egner kun som arbeidstaker og ikke som pappa?
Og far kan ikke være hjemme så lenge han ønsker med dagens ordning for mor bruker det at hun er en bedre egnet person til å være hjemme med sitt barn, hun ammer og kan ikke finne en eneste løsning på det problemet og far han egner seg dårlig hjemme i så mange uker han er rett og slett ikke lagd slik..
kvinner i dag vil ha pose og sekk, de vil ha rettigheter i arbeidslivet, men de skal ikke ofre noe for å få dette. Politikerene hadde aldri sett seg nødt til dette om kvinnene i Norge slapp også far til på hjemmebane. Høyre var i utgangspunktet mot dette, første de gjorde når de kom i regjering var å kutte ferdrekvote ned med 4 uker og ga de fire ukene til fellesdelen. Men til og med høyre må her gå tilbake på sitt for de ser at jo da tar fedre mindre permisjon slik de ble advart mot. Vi har ikke kommet langt nok i likestillingen til fedre at de også egner seg hjemme med sine barn til at vi kan velge selv ;)
Så jeg heier på denne ordningen og håper det betyr at mine barn gutter som jenter har like rettigheter som voksene. Det mine gutter også får selvtillit og troen på seg selv i rollen som en far til at de også egner seg til å være hjemme i permisjon, og min datter kan få det yrket hun ønsker selv om hun føder barn [emoji4]
 
Får håpe lovforslaget ikke blir noe av. Jeg synes det er overtramp av politikerne og bestemme hvordan familier skal leve livet sitt,



Det jeg fetet ut er nettopp det som er galt med endringen. Det er ikke en hurra dag dor like stillingen, men en sorgfulle dag for familieøkonomien. Det strider mot alle mine instinkter å forlate mitt 6-7 mmd gamle barn. Jeg bli å ta ulønnet permisjon til neste mann og da taper vi penger og jeg rettigheter til feire osv. Jeg skal tilbake på jobb når denne i magen 9-10 måneder så tar pappa resten. Føles mye bedre og mer naturlig og forlate en så stor baby enn om han var 7 mnd.

Min mann var heldig å fikk jobben han fikk, det var mange om benet. Det vil være en type lærling situasjon for han i årene fremover. 15 uker pause fra den kan føre til at han på sikt ikke har jobb. Veldig bra med arbeidsledige fedre i dagens jobbmarked... Han har sagt rett ut at han aldri blir å ta 15 uker permisjon. Hvorfor skal ikke jeg som mor da få lov å være hjemme med barnet de ukene når far ikke ønsker det selv? Han er en super pappa uansett, men ønsker ikke å risikere framtiden i jobben han drømte om i så mange år. Ser ikke skaden med ar mor er hjemme i 9-10 mnd i situasjoner som vår

Du skjønner det at en del mannshatere og deres ekkokammer på stortinget har opplest og vedtatt at menn er noen udugelige rotete fjols som må lære seg og ta oppvasken og skifte bleier. Og slikt får de ikke til uten 15 uker hjemme. ;) :p

De må aldri få treffe mannen min, for han vil rokke ved deres skuffelse over de forferdelige norske mennene.

Er AKKURAT som på barneskolen der alle måtte sitte igjen fordi noen bråket. De flinke gode pappaene og familiene deres blir straffet pga. de mennene som er noen latsabber og ikke ønsker eller tar ansvar, og fordi politikerne våre er dumme.
 
Last edited:
Det er ikke alle som kan pumpe. Jeg prøvde flere typer, også elektriske, og fikk aldri ut en dråpe melk med noen pumpe. Men babyen min klarte jo å få det ut. Og jeg er helt uenig med deg i at den nye ordningen er bra. Det var fult mulig for far å ta masse pappaperm før også, om han/de ville det. Nå er det tvang. Greit å være klar over at vi alle er forskjellige og har forskjellige behov. Det er bra for barnet å ha mor tilstedet hele første året, det er vel ingen uenige i.. vi kommer til å strekke det maksimalt så jeg tar 10 uker ferie (årets (2018) pluss neste års ferier) og vi kommer da til 44 uker. Men om jeg klarer å klemme ut ungen før 1. juli (har termin 4. og fødte fire dager før termin sist), får jeg 49 uker, enda bedre.
.

Jeg er litt uenig. Jeg mener det er bra for barnet å ha mor eller far tilstede hele første året. De færreste fullammer et helt år, og da kan far like gjerne være tilstede i stedet for mor.
 
Hurra endelig får pappa rettigheter som mor[emoji1303]
Så lenge det finnes så mange fedre som umulig kan være hjemme med barnet sitt så trenger vi en slik ordning. Jeg har alltid lurt på hvordan så mange kvinner kan være hjemme så lenge, mens far ikke kan? Betyr det at mors jobb er mindre viktig? Mor er ikke viktig i arbeidslivet, men kun som mamma? Mens far egner kun som arbeidstaker og ikke som pappa?
Og far kan ikke være hjemme så lenge han ønsker med dagens ordning for mor bruker det at hun er en bedre egnet person til å være hjemme med sitt barn, hun ammer og kan ikke finne en eneste løsning på det problemet og far han egner seg dårlig hjemme i så mange uker han er rett og slett ikke lagd slik..
kvinner i dag vil ha pose og sekk, de vil ha rettigheter i arbeidslivet, men de skal ikke ofre noe for å få dette. Politikerene hadde aldri sett seg nødt til dette om kvinnene i Norge slapp også far til på hjemmebane. Høyre var i utgangspunktet mot dette, første de gjorde når de kom i regjering var å kutte ferdrekvote ned med 4 uker og ga de fire ukene til fellesdelen. Men til og med høyre må her gå tilbake på sitt for de ser at jo da tar fedre mindre permisjon slik de ble advart mot. Vi har ikke kommet langt nok i likestillingen til fedre at de også egner seg hjemme med sine barn til at vi kan velge selv ;)
Så jeg heier på denne ordningen og håper det betyr at mine barn gutter som jenter har like rettigheter som voksene. Det mine gutter også får selvtillit og troen på seg selv i rollen som en far til at de også egner seg til å være hjemme i permisjon, og min datter kan få det yrket hun ønsker selv om hun føder barn [emoji4]

Her tar man alle med en kam
- mannen min vil ikke være hjemme så lenge - er jeg da eiersyk mor som ikke slipper han ti? Mange menn vil ikke.

- hvis far ikke vil, men mor vil, hvorfor kan ikke få lov å ha de ukene som som i dag? Hva er galt i at mor tar ukene far ikke vil eller kan ha?

- er om man er en god far eller ikke avhengig av om man er hjemme med barnet fra 7 mnd alder istedenfor 9-10mnd? Den ser jeg ikke.

Om man er en dårlig far er absolutt ikke avhengig av om man er hjemme 10 eller 20 uker. La familiene velger selv. I de fleste tilfeller er det ikke diskriminering som er skyld at familiene velger at mor er hjemme lengst. Men at familiene velger det selv. Ja til valgfrihet sier jeg
 
Jeg er litt uenig. Jeg mener det er bra for barnet å ha mor eller far tilstede hele første året. De færreste fullammer et helt år, og da kan far like gjerne være tilstede i stedet for mor.
Enig i at det kan være hvilken som helst av dem, så det var nok litt dårlig formulert av meg. Kan likesågodt hende det er mor som har en jobb hun brenner for, og far jobber i kassa på Rimi, bare for å ta et eksempel. Men ordningen som har vært hittil har gitt fleksibilitet. Vil far ha 40 uker pappaperm NÅ kan han det. Både han og mor får nå mindre fleksibilitet. For mange familier er det sikkert helt greit. Men de hadde det også greit med fleksibiliteten der selv om de ikke valgte å bruke den. Nå blir det verre for oss som har et ønske om at en av oss skal være mest mulig hjemme.
 
Her tar man alle med en kam
- mannen min vil ikke være hjemme så lenge - er jeg da eiersyk mor som ikke slipper han ti? Mange menn vil ikke.

- hvis far ikke vil, men mor vil, hvorfor kan ikke få lov å ha de ukene som som i dag? Hva er galt i at mor tar ukene far ikke vil eller kan ha?

- er om man er en god far eller ikke avhengig av om man er hjemme med barnet fra 7 mnd alder istedenfor 9-10mnd? Den ser jeg ikke.

Om man er en dårlig far er absolutt ikke avhengig av om man er hjemme 10 eller 20 uker. La familiene velger selv. I de fleste tilfeller er det ikke diskriminering som er skyld at familiene velger at mor er hjemme lengst. Men at familiene velger det selv. Ja til valgfrihet sier jeg

Vil ikke? Det er fritt fram å ikke ta en del av godene vi har Norge. Ingen tvang, men velger man å ta en del av de må man også innfinne seg med at politikerene tenker ikke kun på individer, men samfunnets beste.
Ikke skrev jeg at far var dårlig far, men han har lite argumenter å stille opp med når mor slenger puppene opp som ett argument til å gå lengst hjemme :)
 
Last edited:
Back
Topp