Delvis sykemelding

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Ja, nå har det vært tatt opp av både legen og jordmor at jeg ikke lenger bør jobbe lørdager, da de mener det er for lite hviletid med en dag i helgen og en dag midt i uken.
Jeg jobber oddetallsuker mandag-fredag, fri lørdag søndag, partallsuker jobber jeg mandag, tirsdag, torsdag, fredag og lørdag. Altså 5 dager hver uke, legen ønsker nå å korte ned til 4 dager per uke grunnet trøbbel med rygg og bekken i graviditeten, det er mye ståing når jeg er i kassen(stolen er helt for jøvlig) og gåing frem og tilbake, bøying opp og nes, samt ganske tunge løft.
Det legen og jordmor ønsker og anbefaler er oddetallsuker jobb mandag-torsdag,fri fre-søndag, partallsuker så ønsker de at sykemeldingen brukes på lørdagen, at jeg da jobber mandag, tirsdag, torsdag, fredag, evt bytter fri onsdagen til fredagen og jobber likt begge ukene. Jeg har fått beskjed om å ta dette opp med arbeidsgiver, men lurte på om han kan overstyre deres ønske om å ikke ha meg på jobb den lørdagen. Det er etter den dagen jeg sliter mest da jeg MÅ ta endel unge løft og de jeg skal jobbe med som kan hjelpe de er syk 90%av lørdagene, så jeg får inn en vikar som ikke kan brukes til noe.
Dette et tredje mandagen på rad etter en jobbhelg at jeg nesten ikke klarer gå pga smerter i korsrygg og bekken, sjefen og andre ansatte tar ikke litt hensyn og har ved flere anledninger sagt at jeg bare sutrer, jeg er jo trossalt gravid ikke syk.. men har allerede fått tilretteleggingsbrev fra lege om at jeg ikke får løfte over 12kg, noe som heller ikke blir tatt hensyn til IG jeg må nesten bare gjøre det eller så blir det ikke gjort.
Kan arbeidsgiver virkelig gi så f***? Og kan han virkelig bestemme at jeg må jobbe sånn og sånn eller kan lege/jordmor forlange at jeg får fri den lørdagen når det uten tvil er det beste for at jeg skal klare å hente meg inn igjen?

Sorry for langt innlegg. Håper noen har svar
 
Arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt, men han har også styringsrett. Jeg hadde bare fortalt min lege at han nekter og heller da snakket om fyll sykemelding med melding til nav at pga arbeidsgiver ikke ønsker å tilrettelegge slik lege mener er riktig så blir du fullt sykemeldt.
Dårlig behandling av arbeidstakere og ikke slik man forebygger sykefravær.
 
Hvis ikke arv giver kan tilrettelegge slik legen mener er best for deg må SM utvides evt.
Tror nok ikke dette går under svangerskapspenger, men vet jo ikke..
 
Jobben min kunne ikke tilrettelegge slik jeg hadde behov for, og jeg ble dermed fult sykemeldt. Ingen som står å takker og priser deg ved dagens slutt, helsa først. Du skal fungere etter fødsel og.
 
Er det jeg også tenker, men det var svarer jeg fikk av arb.giver, forstår jo at han til en viss grad har styringsrett, men trodde virkelig ikke han kunne overstyre noe som lege/jordmor sier er best for meg for at jeg skal kunne jobbe mest mulig lengst mulig
 
Er det jeg også tenker, men det var svarer jeg fikk av arb.giver, forstår jo at han til en viss grad har styringsrett, men trodde virkelig ikke han kunne overstyre noe som lege/jordmor sier er best for meg for at jeg skal kunne jobbe mest mulig lengst mulig

Dessverre så kan han det, men jeg forstår ikke at han ikke har interesse for å ha arbeidstakere lenge i jobb. Kanskje ikke rart man har så høyt sykefravær i Norge når noen arbeidsgivere heller tvinger deg ut i sykemelding isteden for å tilrettelegge for noen få måneder.
 
Back
Topp