Dagboknewbie; mens vi venter!

Nyfru

Andre møte med forumet
Første forumdagbok-greie jeg noen gang lager! Mange hyggelige sider her inne :) Det er dessuten godt å ha et sted å tømme tankene sammen med likesinnede! Er som tittelen sier en giga newbie på dette, gi meg gjerne tilbakemelding om noe blir galt!

Jeg er 26 år :)O tiden flyr så fort!) og mamma til lilletassen på snart 16 mnd. Har en spire i magen som mest sannsynlig kommer til verden en gang i juli 2016 (6+4 i dag, tror jeg hehe).

Jeg bor på gård, uten større drift en de dyrene vi tar til oss for moro skyld.

Håper dette kan bli positiv skriving for min del, og ikke minst positiv lesing for dem som finner det for godt!
 
Skal vi se, vet ikke om jeg svarer på mitt eget innlegg nå eller om det kommer som neste post.

Er kommet hjem og har bedre tid til å skrive litt :)
Mannen har fått mini i seng, godt med tanke på at jeg blir jaktenke denne helgen :p Kan bli hardt nok siden jeg i dette svangerskapet skulle bli ti ganger dårligere enn det første (i allefall med kvalme og oppkast). Hvor er logikken der egentlig? Med førstemann har mann all verdens muligheter til å legge seg, slappe av, spy i tide og utide, ta vare på seg selv. Jeg var litt uggen i to uker. NÅ derimot! En overveldende kvalme og oppkast flere ganger daglig, med mini hengende over doskålen sammen med meg (smilende og bli mens han hermer etter spylydene mine)der jeg må gjøre mitt og snufser: "ugh, kan du hente litt dopapir til mamma?". Dopapir holder han i allefall opptatt til rullen er tom ;) Jeg sovnet på gulvet her en dag når vi lekte. Hørte langt i drømmeland "mmmmm, naaammmm". Ikke bra. Godt det ikke var noe verre enn tørr ris rakkeren fant fantastisk velsmakende den formiddagen.

Så jah, foreløpig noe trøtt og spyete (kvalm dekker ikke følelsen), gleder meg oppriktig til resten og håper den verste kneika er kort!
 
Jeg har tenkt på det, men det rare er at det har endret seg fra å være superkvalm til å bare bli oppkast! Og da kan jeg egentlig leve med det :) Og enda et godt tegn er at jeg har beholdt frokosten :) Så jeg drøyer, har sakt fra på jobb at jeg ikke smitter (alle har skjønt hvorfor, og er inneforstått med at det kan gå begge veier enda) . Men takk for tips!
 
Du og du, nå er uke 7 snart gjennomført! Eller, er i uke 7 + 0 i morgen så da teknisk sett I uke 8. Mener nå jeg. Går helt i ball dette hehe. Men ukene og dagene går, og lille frø klamrer seg fast fremdeles!

Hadde besøk av en god venninne i dag, hun er også gravid og i uke 22 ca. Det er så koselig! Vi skravler oss i hjel om baby, graviditet, amming, planer, drømmer. Godt vi har hverandre så vi kan snakke om litt annet med resten av verden :) Hundene har slitt ut hverandre, resten av gårdsdyrene har fått sitt, poden er i seng og jeg er på plass i sofaen med melkerull og chips. Det er lørdagen sin det <3 Nå er det bare å glede seg til mannen kommer hjem fra jakt i morgen! Mulig jeg bør prøve å få huset sånn nogenlunde på beina så han ikke får åndenød når han kommer hjem ;p Jepp, han er desidert den ryddige av oss, men jeg gjør så godt jeg kan!

Over til noe helt annet! Jeg har en liten drøm om å teste ut tøybleier på mini i magen! Det ble ikke noe med førstemann siden pappaen ikke forstod vitsen og satte seg helt på bakbeina. Men jeg har en annen god venninne som også skal ha barn før meg, g hun vil prøve! Vet det er masse info der ute i tøybleiejungelen, men om hun hiver seg på skal jeg i allefall se og lære! Kan i allefall ikke vente med å ta frem bæretøyet igjen for fullt! Heldigvis får jeg brukt mye av det jeg har enda, men så er det noe med å ha bittebitte liten baby i sjalet <3

Sånn, nok kliss fra meg tenker jeg!
 
Over til noe helt annet! Jeg har en liten drøm om å teste ut tøybleier på mini i magen! Det ble ikke noe med førstemann siden pappaen ikke forstod vitsen og satte seg helt på bakbeina. Men jeg har en annen god venninne som også skal ha barn før meg, g hun vil prøve! Vet det er masse info der ute i tøybleiejungelen, men om hun hiver seg på skal jeg i allefall se og lære! Kan i allefall ikke vente med å ta frem bæretøyet igjen for fullt! Heldigvis får jeg brukt mye av det jeg har enda, men så er det noe med å ha bittebitte liten baby i sjalet <3

Sånn, nok kliss fra meg tenker jeg!

Kliss er lov :D

Jeg har også tenkt til å teste ut tøybleier. Det er jo så mange fine tøybleier, og får dekket 1000kr fra renovasjonen, så skal handle inn noen fine bleier når våren kommer. Tenker at AIO bleier er like lettvindt som engangsbleier, så hvorfor ikke teste.

Kommer til å bruke bæresjal om baby går med på det, er jo så kos med baby helt tett inntil, brukte sjal og MeiTai da jeg var dagmamma, men det er så lenge siden så gleder meg til å bære babyer igjen :D
 
Så gøy å høre noen med like tanker! Og så kult at du brukte bæretøy som dagmamma! Jeg følte det var litt av et steg å ta med egne barn, Imponert!! Her løste bæringen mye, jeg har ikke noen sovebaby fra før :p Plutselig kunne jeg som nybakt mamma ha min frihet igjen, uten at det gikk ut over babyens behov for nærhet.
 
Ja, det er jo så kos å bære, og så er det jo litt praktisk å kunne ha hendene litt fri, sånn at man kan gjøre andre ting samtidig. Så jeg håper at baby kommer til å like å bli båret :Heartred
 
7+3 og tiden snegler seg avgårde! Jeg var innom HS i dag for å komme i gang med kontroller, men de hadde jammen stengt hele uka de :) La bare igjen en beskjed, gleder meg til å treffe jordmor igjen jeg :) Men kommer nok til å kjøpe enda en graviditetstest før jeg skal dit, jeg vet at jeg har hatt positive tester og at jeg spyr som en tulling på morgenen, MEN likevel... Tenk om det plutselig ikke er noe der lenger da. Og så har jeg veldig lyst å se to streker igjen <3

Drømmer meg bort i barnevogner og bæretøy for tiden! Har kommet frem til at vi klarer oss med en vogn. Den vi har nå må stå i bhg (når den tid kommer uææææ) og så må vi ha en ny en hjemme som de begge får bruke om hverandre til soving. Bæretøy blir med på tur i tillegg til vogn. Tviler på at lilletassen er så gira på å sitte i vogna så lange perioder av ganga, og vil han det så får vi heller knyte bebisen på :)

Ellers går dagene med til jobb, mye soving når sjansen først byr seg (sover så dårlig om natta nå, og har mye vondt i magen som lever sitt eget liv for tiden...).

På gården har vi fått tre små kyllinger. Bra for høna at hun er en god mor, er ikke akkurat den beste tiden å ruge frem småttiser på! Her begynner kulda å komme for alvor nå. De har godt med høy og varmelampe, men likevel. Geitene har begynt å bli skikkelig raggete, spørs om ikke de også fortjener varmelampe snart :p Inne er jeg min manns private varmelampe. Han som ALLTID er så varm! Nå ligger han ved siden av DET varmeelementet!! Jeg svetter og styrer, vil helst ha vinduet oppe og dyna av. Det er vi veldig uenige om nå hehe. Vanligvis kryper jeg inntil han og stjeler litt god varme, Godt vi kan dele på det ;)
 
puh, fremdeles gravid!
 

Vedlegg

  • WIN_20151126_18_21_28_Pro.jpg
    WIN_20151126_18_21_28_Pro.jpg
    233,7 KB · Visninger: 12
I morgen bikker jeg uke 8! Nå er det bare en liten mnd igjen til den magiske grensen. Vet det kan gå galt etter 12 uker også, men jeg henger meg nok veldig opp i det tallet. Akkurat som jeg finner mye trygghet ift krybbedødrisiko når barnet er over året.

Jeg har nå hatt en tur til legen da! Ikke for å starte kontroller, men behovet for kvalmestillende meldte seg. Klarer ikke fungere på jobb, det tar jeg veldig tungt. Men det er ikke forsvarlig å løpe rundt å kaste opp når pasienten henger i personløfteren... Jeg fikk skrevet ut afipran og en bunke tena (slitsomt for kroppen med så kraftige brekninger, og jeg skvetter litt her og der når det står på som verst. Henger igjen etter første fødsel, hoho. Er så flaut hvis man skulle skvette på seg på jobb, like greit å innse at ting ble litt annerledes selv med en fin fødselsopplevelse). Så har nå brukt noen dager på å teste om kvalmen blir noe bedre! Det gjør den dessverre ikke, så blir nytt legebesøk på mandag :) Jeg må kanskje ha meg en time out, selv om det sitter langt inne!

Venter i spenning på at jordmor ringer og avtaler tid da! Skal ta tak i dette med stressinkontinensen samtidig, legen snakket litt om fysioterapi så det blir spennende! Velger å være åpen om det siden det er et problem for mange og dessverre i samme slengen et tabu.

Nå skal jeg inn på babyverden og lese på uke 8! Små gleder :)
 
Sykemelding siden mandag, det trengtes! Har (tørr nesten ikke si det) ikke spydd siden mandag heller! Lykke <3 Var hos jordmor i dag, bare for en prat og for å snakke om muligheter for tilrettelegging, sykemld osv. Om det fortsetter på dette viset er jeg nok tilbake ganske snart på jobb :)

Skal til ei venninne på lørdag, gleder meg masse! Alt ble lettere når den verste kvalmen forsvant, hurra!!!
 
9+4 i dag, dette går jo fremover :)

Siste helgen i sykemelding, og jeg begynner å kjenne at kvalmen letter! Nå har jeg ikke kastet opp siden søndag, DEILIG! Men har allerede fått tydelig mage. Syntes det er litt flaut nesten, for baby er jo ikke kommet opp av bekkenet en gang, men det er jo rart å ha mistet så mange kilo og samtidig få større mage. Det kan jo ikke bare være fett? Det var noen som gjettet at jeg var gravid og tok meg på magen i dag liksom... Bolla blir vel stor fortere på gang nr 2!

Gleder meg veldig til å kjenne at mini er der inne <3 Til bevegelsene, sparkene... Det blir fint det!!

Har akkurat fått vite at enda en nær venninne er gravid <3 Håper alle frøene holder seg på plass!! Utrolig hyggelig om vi alle får babyene på litt samme tid, men så kjempe sårbart! Men er bedre å glede seg, det blir ikke mindre vondt om man mister og ikke har tillatt seg det en gang.
 
13 fullgåtte i morra, nå er den magiske grensen krysset.
Jeg spyr fremdeles stort sett hver dag, men formen varierer heldigvis! Bekken har allerede begynt å gjøre seg bemerket, og det syntes jeg er kjipt! Enda kjipere er det at jeg ikke finner den samme store gleden som forrige gang. Da gikk jeg med bomull i hodet de første ukene for så å glede meg over såre pupper og voksende mage. Det er så annerledes denne gangen. Men jeg venter enda på de første sikre tegnene. Skal til jordmor 12.1 og til lege 14.1, for så å gå på ordinær ul 12.2. Håper det hjelper å høre hjertelyden, få litt bekreftelse, og forhåpentligvis få se at alt er som det skal og at det vokser et nytt lite menneske inni her. Det hjelper nok også at vi her i huset kan få litt av energien tilbake etter sykdom. Det gjør nok mye! Julen er ferdig og hverdagen kan begynne igjen <3 Denne hvalrossen skal prioritere å spise sunt, være ute i snøen med mini og stresse fullstendig ned :)
 
Back
Topp