Dagbok fra min første graviditet

22 + 5. Familiebesøk

Nå har jeg fått besøk fra østlandet. Denne gangen er det mamma som har kommet på besøk og her skal hun være i fire dager. Jeg merker egentlig at mamma og jeg har to ganske forskjellige personligheter. Det har vært koselig å se henne igjen og vi har vært veldig heldige med været mtp at det har vært knall sol hver dag til nå. Dette selv om hun en gang drev skremsels-propaganda om at det var idiotisk å flytte til vestlandet hvor "det bare regner hver dag". :p I kveld skal vi en tur til svigers å spise middag.

Formen i det siste har vært ok. Jeg har vært litt uggen på kveldene og natta. Spesielt hvis jeg har drukket kaffe (til og med koffein-fri) etter klokka 14. I natt ble jeg vekt av skikkelig kvalme, nesten så jeg følte trang for å spy. Må si jeg er ganske overrasket, hadde trudd at dette skulle være over for lengst nå. Så jeg skal være litt forsiktig framover med hva jeg spiser om ettermiddagen og kvelden. Skal kutte ut kaffe noen dager også og se om det kanskje hjelper.
 
Last edited:
23 + 0. Gravid + høyhælte sko = ikke lurt

I går var jeg i bursdag til et par venninner. Jeg tenkte jeg skulle stelle meg litt og tok på meg noen støvletter med litt hæler. Det angrer jeg på nå. Det var kanskje ikke mer enn 4cm hæl og jeg gikk i skoene kun til og fra bilen, men det var nok til å gi meg bekkenproblemer. Skoene har antageligvis gjort at vekten har blitt feilaktig fordelt. Så nå gjør det vondt når jeg går, mer spesifikt får jeg vondt hver gang vekten blir flyttet på venstre bein.

Jeg har allerede ringt manuell-terapeut for å bestille refusjons-time. Nye regler 1 Januar 2018 gjør det mulig å bestille refusjons-time hos fysio/manuell-terapeut uten å få henvisning fra legen først. Med refusjons-time betaler man bare en brøkdel av prisen, ca 200kr per time, men da må man vente en stund for å få en time. Også får man eget frikort hos fysio dersom man bruker mer enn 2000kr på fysio/manuell-terapeut (ved bruk av refusjons-time).

Jeg fikk beskjed om at de skulle ringe meg opp innen et par uker og forhåpentligvis kunne jeg få time innen to måneder! :eek: Eller jeg kan gjøre som sist gang, velge å betale full pris selv og få time samme dag. Dette kostet meg 780kr for en drøy halvtime, ved denne ordningen kan man heller ikke bruke frikort. Hyyyl.

Jeg får bare se an problemet. Forhåpentligvis går det over av seg selv, da avbestiller jeg bare timen. Blir det mye verre får jeg bare bestille ny time på dagen og betale full pris. Krysser fingrene for at det går over av seg selv.
 
Last edited:
23 + 2. Første time i gravid pilates

I går var jeg også på min første time på gravid pilates, og det gikk helt fint! Det var ingen problem at jeg hadde litt vondt i bekkenet, faktisk så hadde de to andre jentene på kurset liknende problemer. Instruktøren går gjennom forskjellige vanskelighetsgrader på en øvelse. Skulle man slite med en øvelse kan man alltid velge den letteste varianten.
Selve treningen var ikke så tung da, jeg kunne kanskje ønske at det var litt tøffere. Jeg er ikke støl i kroppen i dag, men jeg tror likevel at det er veldig bra å gå på pilates og få trent opp de core-musklene man fort kan glemme på en tradisjonell styrketrenings-økt. Så min plan videre med trening er nå å trene styrke to ganger i uka pluss kurset i gravid pilates en gang i uka. All kondisjons-trening utenom er bare en bonus.

Gikk på vekta i dag også, da så jeg at jeg har gått opp 8.5kg fra start av graviditeten. Akkurat det samme som forrigje uke faktisk. Magen min har ikke blitt så veldig stor ennå, men jeg har en liten kul nederst på magen.
 
Last edited:
23 + 3. Sofadag med avskrudd telefon

I dag er det fredag før påskeferien og det er skikkelig grått vær ute. Helt perfekt spør du meg! For i dag kjenner jeg at jeg trenger en fri-dag fra plikter og diverse.
Jeg har fire lass med ferdigtørkede klær som ventes på å bli brettet, styrketrening sto på listen min i dag og jeg flere ubesvarte anrop på telefonen allerede. Men i dag har jeg planer om å gjøre ingenting! Det vil si at jeg skal gjøre akkurat hva jeg vil! <3

Kjøleskapet er full av mat, i godteskuffen ligger det en uåpnet Smash-pose og på tv-en så har jeg en hel sesong med The Good Place. Så i dag skal jeg kose bare meg. Kjæresten drar på jobb om få strakser, og da får jeg huset helt for meg selv. Ingen som er her til å dømme meg for at jeg binge-watcher en hel sesong på én dag, hehe.


Synes denne meme-en passa så bra for meg i dag :D

fredag.jpg


Ønsker alle en fin start på påske-ferien!
 
Last edited:
23 + 5. Skuffet over mamma og pappa

De siste dagene så har det vært noe som har plaget meg, gjerne hormonene spiller en rolle her. For jeg pleier å være en ganske rasjonell og balansert person, men nå klarer jeg ikke like bra å bare fortrenge problemene.
Jeg må innrømme at det å være gravid er en hormon-karusell der man virkelig får tenkt gjennom familie-relasjonene på et dyp jeg aldri har vært før. Det å bli mor selv har fått meg til å tenke tilbake til min barndom.

Slike ting som at min far kun var til stede ved broren min sin fødsel og ingen av døtrene sine. Han var heller ikke i dåpen min eller møtte opp til avslutningen når jeg fikk diplom på universitetet. Det er sånne ting som gjør litt ekstra vondt nå. Jeg er ikke like flink nå til å bare distansere meg fra problemene deres.

Det er så mange ganger at jeg har vært trist i graviditeten på grunn av mamma og pappa. De skuffelsene jeg tidligere har prøvd å glemme vekk dukker opp igjen og igjen. Det som også gjør det ekstra vanskelig er at mamma antageligvis sliter med depresjon og jeg tør ikke å fortelle henne hva jeg mener siden jeg ikke aner hva hun kan finne på. Jeg har prøvd å få henne til å gå til psykolog, men hun har ingen tro på dem. Jeg har prøvd å foreslå at vi kan gå til familie-psykolog, men ingenting skjer. Jeg er så fryktelig lei av at de tiltaksløse foreldrene mine ikke tar tak og jeg står igjen med tårer.

Når mamma var på besøk her forrigje uke kom hun med nok en stor nyhet av en skuffelse til meg, angående henne og pappa og deres støtte til meg som datter. Det har utløst nok en tristhets-bølge fra min side. Så etter en uke med litt plager har jeg akkurat sendt mamma en melding og fortalt hva jeg mener.
Kanskje ikke noe den rasjonelle delen av meg ville gjort for å spare min litt ustabile mor for problemer. Tidligere har jeg bare holdt alt inne i meg. Likevel føler jeg meg litt bedre nå etter å ha fått ut litt det som har plaget meg i flere dager. På en annen side gir jeg jo henne nå en sjans til å rette opp i dette problemet.
Jeg har ikke fått noe svar på meldingen jeg sendte, og jeg tror ikke jeg kommer til å høre noe på flere dager nå. Eventuelt uker, vi får se. Det er hun som får ta kontakt nå, forhåpentligvis komme med en unnskyldning og ikke nok en bortforklaring.


Ellers for å glemme problemene litt i dag så skal jeg en tur til sentrum senere for å spise middag med ei venninne også skal vi på kino og se The Post. Skal bli godt å få kommet seg litt ut :)
 
Last edited:
23 + 6. Mat-inspirasjon
Nå er det på tide med et innlegg om bare mat. Gjerne det er litt gøy for meg å se tilbake senere hva jeg levde på under graviditeten og kanskje det kan være en liten inspirasjon for andre?

Kjøleskapet mitt:

kjøleskap.jpg

Kostholdet mitt om dagen består mye av:
- Kokt/stekt egg eller omelett
- Havregrøt med masse melk
- Kakao Styrk drikk etter styrketrening
- Vannmelon til søtsug om kvelden
- Yoghurt-nøtter
- Gresk yoghurt uten tilsatt sukker
- Brød med leverpostei (og rødbeter for å få litt mer smak)
- Rundstykker med 80% syltetøy
- Jalapeno-smøreost til knekkebrød
- Masse vannflasker. Slipper å bruke så mye glass og fylle opp oppvasken med det
- Alkohol-fri hvitvin
- Matrester, grov pizza med skinke, pepperoni, løk og mais
- Farris med sitronsmak
- Smash sjokolade
- Banan



Ellers så er formen min fin. Har fått en ekstrem matlys de siste dagene, våkner gjerne 1-2 ganger om natta for å spise før jeg får sovet videre. Har også blitt mer trøtt i det siste. I går sov jeg nesten 8 timer om natta (hvis vi ikke tar med nattspisingen) i tillegg til at jeg slokna to timer på sofaen :woot:
 
Last edited:
24 + 0. Testamente eller bryllup før babyen kommer?
Helt utrolig å tenke på at jeg er 6 mnd på vei allerede! Det er en milepæl som jeg har gledet meg til :) Jeg er veldig glad for at jeg er så bra i formen som jeg er. Har jo bekkenløsning, men den kunne vært mye værre. Hvis det er noe jeg ville endret på så er det at jeg gjerne skulle ønske jeg kunne sove 7-8 timer i strekk uten å bli vekt av sult.
I natt for eksempel våknet jeg etter 5,5t fordi jeg var sulten. Først nektet jeg å stå opp og spise i håp om at jeg kunne sove videre... Noe som ikke gikk så bra. To våkne timer senere i sengen måtte jeg innse nederlaget og sto opp for å spise en grytidlig frokost.


Så etter jeg sto opp i morges har jeg grublet litt på om jeg og kjæresten skal skrive testamente eller gifte oss før babyen kommer. Nå har vi vært forlovet i halvannet år og dersom vi ønsker et stort bryllup så kan det fort gå mange år før vi faktisk blir gift.
Dette litt som en sikkerhet i tilfelle noe skulle skje noe med meg eller samboer som kan føre til at han/jeg og sønnen vår må flytte ut av huset siden huset lenger ikke kun eies av kjernefamilien.

Helt ærlig så vet jeg ikke om jeg ønsker et stort bryllup eller et lite. Jeg føler at forventningene i dag er at man skal holde store bryllup med hele familien og venner til stede. Jeg derimot har en splittet familie hvor mamma og pappa er uvenner med sine søsken.
Min egen far har sagt at han ikke gidder å kjøre 6 timer til byen vi bor i for å komme til bryllupet mitt. Jeg synes dette er veldig trist og flaut. Hvertfall ovenfor min kjæreste sin familie som er så sammensveiset. Foreldrene mine har ikke tenkt å løfte en finger eller bidra med en eneste krone i bryllupet vårt heller. Det skuffer meg litt når alle jeg ikke kjenner en eneste venninne som ikke har fått noe hjelp av sine foreldre til deres store dag.

Det som gjør alt litt verre er alle de pengene broren min har fått av foreldrene mine i voksen alder, mens søsteren min og jeg ikke har fått det. Det føles veldig urettferdig at ett barn skal få så mye hjelp mens de andre to ikke får det.
Både søsteren min og jeg har vel egentlig akseptert det nå at han er favoritten deres og det er bare sånn det er. Vi må klare oss selv og det har vi egentlig gjort ganske bra til nå.

Derfor vurderer jeg nå at meg og samboer gifter oss på tinghuset og har en liten fest/middag etterpå. Eventuelt at vi venter noen år for å ha et større bryllup når det passer bedre og økonomien er på plass. Vi får se, skal gå litt i tenkeboksen om dette her :)
 
Last edited:
24 + 4. Bryllup neste sommer

Formen min er nokså grei. I går var jeg på en liten fjelltur og det gikk helt fint, kjenner jo at jeg blir litt fortere anpusten enn vanlig. Prøvde meg på en liten joggetur her om dagen, men det ble litt ubehagelig i lysken/bekkenet så jeg endte opp med å gå resten av turen hjem. Krampene om natta på framsiden av magen har ikke forsvunnet helt, men kommer sjeldnere og sjeldnere. Det har alltid gått over når jeg har lagt varmeflaske på magen. Vektoppgang til nå siden start av graviditeten er 10kg.

Etter å ha diskutert litt med min kjære har vi kommet fram til at vi skal gifte oss neste sommer og har allerede tenkt ut en dato. Da er planen at vi skal ha et større bryllup her vi bor. Da vil familien hans hjelpe til med å bake kaker, sette opp musikk, betale en liten sum til hjelp. Vi skal derimot ikke få noe hjelp til noe av mine foreldre, de vet ikke om de kommer til bryllupet en gang siden det tar så lang tid som 6 timer å kjøre hit (eller 35 min i fly).
Jeg kommer nok aldri til å forstå prioriteringene eller valgene til mine foreldre, men jeg skal prøve å akseptere at det er sånn det er og heller gjøre det beste ut av det jeg har. Min støttende søster og godhjerta bror som selvfølgelig kommer i bryllupet, noen onkler og tanter, i tillegg til de nærmeste venninnene jeg har fått gjennom livet. Så jeg har trua på at det kommer til å bli en nydelig dag med minner for livet.
 
Last edited:
24 + 6. Sparing til barnet

Nå er snart påsken over og det er snart på tide å gå på jobb igjen. Jeg har jo klart å bli forkjølet da, så håper jeg klarer å bli raskt bedre sånn at jeg kan gjøre en best mulig jobb når jeg kommer tilbake. I dag har jeg prøvd å hvile og drikke så mye vann som mulig.


Samboeren lurte litt på hvordan vi tenker å gjøre det med sparing til barnet. Først så tenker jeg, hva skal vi egentlig spare for? Er det for at barnet vårt skal ha råd til bil-lappen når han blir 18 år? Hjelp til første bolig? Bryllup når han en gang skal gifte seg? Vi ønsker at barnet vårt skal lære å spare selv også men samtidig ønsker vi å hjelpe han der det er store utgifter.
Hva med bil-lappen for eksempel? Det er ganske dyrt i dag for en 18-åring å betale hele lappen selv og det føre til at det går flere år før han faktisk får lappen. Har han lappen så blir han mer selvstendig og fordelen for oss der er jo at vi slipper å kjøre rundt like mye på han :) Jeg ønsker hvertfall å hjelpe han med å få bil-lappen slik at han får det nokså raskt etter at han blir myndig.

Så videre er spørsmålet, skal vi spare penger i konto i sønnen vårt sitt navn? Eller i foreldrenes navn? Etter å ha lest denne artikkelen har jeg blitt ganske sikker på at vi skal spare i foreldrenes navn.
https://www.familieverden.no/familieliv/okonomi/slik-sparer-du-best-til-barna/
"Kvadsheim mener det er flere fordeler ved å spare i foreldrenes navn, da særlig med tanke på overformynderi og Lånekassen."

Så videre er spørsmålet, hvor mye skal vi spare? Her er jeg ganske usikker. Har lest at noen putter hele barnetrygden (970kr) i sparing til barnet, noen halvparten, noen sparer ingenting. Her føler jeg det ikke er noe rett eller galt, det må en gjøre som en selv har råd til og føler er riktig. Hadde vi satt av 200kr i mnd ville det blitt 43000kr når han blir myndig. Det burde hjelpe en del til med bil-lappen hvertfall. Vi får se.
 
Last edited:
25 + 2. Andre time på gravid pilates

I går var jeg på gravid pilates igjen noe som jeg synes var veldig kjekt. Trivelig å møte andre gravide som er i samme situasjon :) Er ikke støl i dag da, men føler likevel at det var en grei treningsøkt. Håper gjerne jeg blir litt støl etter neste gang, hehe.
Forrigje uke var det ikke pilates pga påskeferie så da fant jeg en 35 minutters lang gravid pilates video som jeg trente hjemme selv. Eneste utstyret man må ha er en matte å ligge på, se link under:
https://www.youtube.com/watch?v=8EKhAVuuteg

Ellers så er formen nokså grei. Kjenner spark flere ganger om dagen, matlysten er nokså alright. Kan bli uggen dersom jeg er mye ute å farter en dag eller drikker mye kaffe. Forkjølelsen har blitt en del bedre også :)
Vektoppgang fra starten av graviditeten er nå 9,5 kg.
 
Last edited:
25 + 4. Valg av bilstol

De siste dagene har flydd avgårde synes jeg. Synes tiden i første trimester gikk så innmari tregt i forhold! Litt gøy å lese på Preglife-appen at barnet nå er 31cm fra hode til bein, eller 22cm lang fra hode til rumpen. Magen min er litt liten ennå, så av og til så lurer jeg på hvordan han har plass inni der.
Jeg har begynt å merke til at det ikke er like lett lenger å snøre på meg fjellskoene ståendes, eller ta på sokker uten å sitte på puffen. Er en liten mage i veien :Heartblue

Ifølge appen veier fosteret nå ca 800 gram. Det vil si at i de 23 ukene han har vokst i magen så har han gått fra et lite frø til 800 gram. Mens framover nå skal han gå opp ca 150 gram i uka fram til de siste ukene hvor han skal opp så mye som 250 gram :eek: Tipper magen kommer til å vokse veldig framover nå, det gleder jeg meg til :) Det står også på appen at det er 104 dager igjen til termin... det høres ikke akkurat lite ut :p

Jeg er fremdeles forkjølet og formen er ikke helt på topp om dagen. Har vært uggen til tider og mistet noe matlyst om kveldene. I dag har også fått en litt heftig hodepine, så lurer jeg på om jeg må ty til en halv paracet senere. Prøver å holde meg unna hvis jeg klarer.
Kan hende jeg er litt ekstra sliten i dag siden jeg hadde en venninne-gjeng over på besøk i går hvor vi koste oss med spill og snacks. Selv om det ikke høres slitsomt ut, så er det jo litt forberedelser mtp rydding og vasking i forkant, innhandling og prepping av snacks, samt oppvarting av besøket. Gleder meg til å få litt mer energi igjen... om +-104 dager.


Nå har vi endelig gått til innskaffelse av bilstol! Ved valg av denne var det disse faktorene vi la litt ekstra vekt på:
- Sikkerheten
- Størrelsen den tar i bilen
- Mulig å løfte bilstolen ut av bilen med babyen i
- Kompatibel med Stokke vogna vår
- Vendbar minst 90 grader

Vi fant ingen bilstoler som tilfredstilte alle kravene våre. Vi endte opp med var en egen stol for nyfødt fra 0 - ca 9 mnd.
Det hadde vært billigere å kjøpt en stol man kan bruke fra 0 - 4 år slik at man slipper å bytte den ut, men ulempen der er at man kan ikke løfte bilstolen inn og ut fra bilen med babyen oppi. Man kan heller ikke bruke den på barnevogna. Ifølge selgeren på Babyshop.

Kort sagt endte vi opp med Cybex Aton M i-size hvor prisen for denne og basen ble ca 3800 kr til sammen. Den skal være sikker og den er kompatibel med Stokke vogna vår ved bruk av adaptere. Den er ikke vendbar 90 grader. Selgeren mente også at dersom man hadde bil med Isofix var det liten forskjell på størrelsene mellom bilstolene når man skal ha bilstol som brukes fra 0 - 9 mnd. Størrelsen på bilstoler for barn fra 9 mnd og oppover var det derimot stor forskjell på. Så vi får heller ta det med i betraktningen for neste bilstol.
 
Last edited:
26 + 0. På tide å tenke på søknad til NAV

For kort tid tiden satte jeg meg litt inn i reglene med søknads-tider hos NAV og da fant jeg ut at man må vente til at en er 26 uker på vei eller lengre for å gjøre dette. Det er først når man er 26 uker på vei at man kan få termin-bekreftelse av lege eller jordmor som man trenger for å søke om foreldrepenger hos NAV.
Jeg skal inn til jordmor i uke 28 så jeg skal få tak i bekreftelsen da. Her i fylket så fant jeg ut at behandlingstiden på slike saker er 8 uker, så jeg har god tid på meg.

Mer informasjon om saksbehandlingstid i de forskjellige fylkene:
https://www.nav.no/no/NAV og samfunn/Om NAV/Saksbehandlingstider i NAV


Jeg synes det er irriterende at regjeringen ikke har bestemt hvordan permisjons-reglene blir ettersom at endringen vil tre i kraft innen 1 Juli, altså under tre mnd til. Burde jo absolutt hatt klare regler på dette før vi må søke om permisjon.
Det store spørsmålet er vel om jeg mister 4 eller 5 uker permisjon på grunn av på-tvungen pappaperm som tas fra fellesperioden. Jeg skal prøve å ikke tenke så mye på det for det er lite jeg får gjort med det uansett.
Når jeg var på pilates forrigje uke fortalte hun ene at det er ganske annerledes mtp permisjon i USA. Der har man ikke har krav på mammaperm i det hele tatt. Det er kun hvis man jobber en plass med mer enn 100 ansatte at man kan kreve å få 6 uker fri etter fødsel uten fare for å miste jobben. Og da uten betaling.
Det gjør det på ingen måte greit hvordan staten overstyrer rettighetene til foreldrene i Norge, men det gir hvertfall meg en liten trøst.


Formen har blitt litt bedre de siste dagene. Vektoppgang til nå er 11,6kg. Det som jeg synes er litt rart og som kanskje en bra ting er at jeg ikke ser så mye fysisk endring på kroppen. Dette til tross for at det noen ganger føles ut som at tallene på vekten aldri stopper. Ja, magen er blitt litt rundere, men utenom det så er det ikke så mye forskjell jeg kan se.
 
Last edited:
26 + 2. Linea negra

I går kommenterte kjæresten at jeg hadde fått en tynn strek fra navlen og nedover. Jeg hadde ikke lagt merke til det før han sa det :p Magen har jo egentlig vokst ganske kjap de siste to ukene synes jeg. Nå er det ikke mange vanlige t-skjorter igjen i skapet som jeg kan bruke. De fleste er alt for korte, så må ta meg en ryddings i kles-skapet snart tror jeg :)
 
27 + 1. Mye sulten

Den siste uka har jeg også følt litt at jeg aldri blir helt mett eller at det går særlig lenge til jeg må ha noe mer mat. Jeg prøver å være flink å spise sunn mat siden det blir litt ekstra om dagen.

Jeg er fremdeles i nokså grei form. Trener styrke to ganger i uka i tillegg til gravid pilates en gang i uka. Har begynt å gå mer og mer over til slyngetrening (TRX) enn ren styrke med vekter. Det blir ikke like tungt, men føler likevel at det er bra trening for kroppen og jeg får ikke vondt etterpå. Når det kommer til kondisjons-trening er det mer gåturer, fjellturer og svømming i basseng det har gått i. Synes fremdeles det er kjekt å gå gravid selv om det ikke akkurat er en normal-tilstand.

En kveld vi hadde lagt oss hvor jeg holdt rundt kjæresten, sparket lillemann i magen såpass mye at kjæresten kjente at det dultet i ryggen hans. Haha, veldig spesielt <3 Gleder oss så masse til å møte han om tre måneder.
Nå er det ikke lenge til vi skal inn til jordmoren min for ny kontroll. Da har jeg planer om at kjæresten skal bli med å se minst en episode med "fødeavdelingen" først. Gjerne han kommer på noen spørsmål til jordmoren etter å ha sett det, hehe. Må prøve å forberede han (og meg!) litt på hva vi har i vente.
 
Last edited:
27 + 4. På tide å skifte ut garderoben

Da var jeg ferdig med jobbing for denne gang, så nå er det fri noen uker før neste arbeidsøkt. Det har egentlig gått ganske greit denne gangen. Sist sleit jeg veldig med vondt i halebeinet, men etter å ha kjøpt meg en halebeins-pute så har det gått mye bedre. Jeg kjenner det i ryggen ennå og det var litt vondt når jeg kjørte fra jobb i går, men hvertfall mye bedre enn sist! Nå nyter jeg en herlig lørdagsmorgen i sofaen med kaffe og rolig musikk på Sonosen. Vektoppgang fra start av graviditeten er nå 11kg.

Etter å ha vært på jobb mange dager i strekk hvor kjæresten har satt all sin fokus på å bygge terrasse ute har det ikke skjedd mye klesvask. Jeg blir litt flau over å tenke det, men her en dag gikk jeg på jobb med en flekk på buksa som jeg visste om fra før av... Det er fordi jeg nå har kun to gravid-bukser og de andre buksene er trange i livet. Har sykt mange slækkiser jeg går med når jeg bare er hjemme, men det passer seg ikke helt til jobb.
Jeg er også helt tom for t-skjorter som passer. De siste to ukene har det skjedd mye med magen! Så siste dagen jeg var på jobb gikk jeg nok i en t-skjorte som var litt for kort.. Så jeg har nå innsett at det er på tide å gå til storhandling av mammaklær.

Jeg kikket først litt på Zalando og etterpå på Finn. Der var det mange som solgte masse fine gravidklær, enkle plagg og bøttesvis. Så tenkte jeg det at, ja hvorfor ikke? Vasker jo klærne likevel, og jeg trenger MASSE gravidklær. Så da endte jeg opp med å kjøpe en pose med gravidklær på Finn. Så for de 1500kr jeg betalte fikk jeg 8 gravid-bukser, 2 gravid-tights, 10 gravid-bluser, 3 gravid-topper, 3 gravid-kjoler og 9 gravid-gensere... Noen av plaggene hadde prislappen på fremdeles også. Det passer meg helt supert ettersom jeg trenger de klærne nå og ikke ville vente på at de kom i posten en gang neste uke.
 
Last edited:
28 + 0. Andre time hos jordmor

I dag var jeg på andre time hos jordmor. Denne gangen ble også samboer med, noe jeg er glad for. Vi fikk så masse nyttig informasjon, sikkert mye jeg ville glemt å fortalt videre til han etterpå.
Jeg glemte jo helt ut å ta urinprøven til morgenen i dag. Hodet mitt var på en helt annen planet etter at jeg i natt kom på at jeg hadde glemt igjen alle smykkene mine hos massøren etter gravid-massasjen i går. Til og med forlovelsesringen min som er noe av det dyreste gjenstandene jeg har. Jeg var kjempe stresset over at noen kanskje hadde stjelt smykkene mine jeg hadde lagt fra meg på bordet.
Heldigvis fikk jeg tak i massøren på telefonen i morges hvor hun forklarte meg at hun funnet smykkene og tatt vare på de for meg. Hodet mitt er visst ikke helt med om dagen.

Jordmoren min er så herlig. Veldig flink til å informere og inkludere kjæresten med i samtalen. Da jeg gikk på vekta så jeg at jeg har gått opp 10kg siden starten av graviditeten. Det er faktisk 1 kg mindre enn forrigje uke. Jeg mistenker det har litt med at jeg var på gravid-massasje i går som gjorde at jeg gjerne ble kvitt litt av det overflødige vannet i kroppen.
Hun sa også at det så ut som at jeg hadde litt ekstra vann i kroppen mtp merket på leggene etter sokkene. Blodtrykket mitt var ganske så bra, 120 over 60.
Jeg nevnte også om smertene i magen som jeg har opplevd noen netter. Jm trodde ikke det var kynnere ettersom at de varte som så lenge som halvtime om gangen. Hun nevnte derimot at det kunne være ligament smerter eller vanncyster. Mest sannsynligvis ligament smerter, noe som er helt ufarlig.

Hun kjente på magen min med hendene og sa at babyen kjennes ut til å være en normal størrelse mtp at jeg er i uke 28 nå. Symfysemålet var derimot lavt, med bare 23 cm så havnet jeg utenfor 10% grafen på journalen. Derfor skal jeg tilbake til henne allerede i neste uke for å se om magen har vokst noe mer til da. Hvis ikke så må jeg nok på vekst-kontroll og få ultralyd for å sjekke om han vokser som han skal inni der.
Jm hadde også et lite handholdt ultralyd-apparat. Ved bruk av den kunne hun se at hodet til babyen allerede lå i bekkenet og ikke i seteleie, så det var jo gode nyheter!

Etter svangerskaps-kontrollen gikk jeg på nettet og bestilte to forskjellige kurs for meg og samboeren. Både svangerskaps-kurs og første-hjelpskurs for spedbarn/barn. Jeg skal også undersøke mulighetene for ammekurs. :) Vil prøve å forberede meg mest mulig nå som jeg har tid til det.


I morgen skal jeg ta glukose-belastning hos legen. Må innrømme at jeg gruer meg, har ikke lyst til å stå opp super tidlig, være sulten etter å ha fastet hele natta og drikke sukkerfylt vann som smaker æsj. I tillegg sitte og vente i over to timer på å komme inn til legen. Kjenner dette ble et litt klageinnlegg, men det reflekterer vel litt humøret mitt akkurat nå :p Er litt bekymret etter den lille sf målet tidligere i dag, men alt er sikkert i orden. Får bare prøve å tenke på noe annet, er ikke så mye jeg får gjort med det nå annet enn å vente uansett.
 
Last edited:
28 + 1. Glukosebelastnings-test

I morges var jeg inne hos legen og tok glukosebelastnings-test. Jeg var rimelig sulten når jeg møtte opp i 8-tiden ettersom jeg ikke hadde spiste noe mat siden midnatt. Når jeg kom inn til legesenteret tok de en blodprøve av meg. På den første blodprøven fikk jeg målingen 4.9, så fikk jeg en "mugge" med sukkervann som jeg skulle drikke. Jeg ble overrasket når jeg så størrelsen, som kanskje var så mye som 5 dl og ikke bare ett glass som jeg først trodde.

Vannet smakte som en blanding av melis og vann, er nok ikke det verste jeg har drukket. Rett etterpå så ble jeg skikkelig kvalm. Det var jeg ikke forberedt på.
Første halvtimen etter at jeg hadde drukket vannet føles det litt som at jeg måtte jobbe for å holde det nede, men så gikk kvalmen mer og mer bort etterhver. Jeg hadde med meg en vannflaske som jeg drakk litt av hele tiden som jeg tror det hjalp litt.

Jeg snappet med kjæresten min når jeg satt på legekontoret og ble litt rørt når jeg fikk meldingen "Takk for at du holder ut svangerskapet.. det er nok ikke alltid så lett med alle følelsene, testene og fysiske forandringene. Jeg elsker deg". Er så glad for at han setter pris på meg og de tingene jeg gjør :Heartred

Mens jeg satt å ventet i to timer satt jeg og leste heftet jeg hadde fått fra jordmor angående amming og ammeteknikker. Rakk nesten å lese ut hele heftet før det hadde gått to timer og jeg skulle inn og ta siste blodprøve som avslutning av testen. Målingen på denne blodprøven var 4.5, som var visstnok langt under grensenivået på 9. Så det var jo bra, da er ikke jeg i faresonen for å få svangerskapsdiabetes :) Rett etter den siste blodprøven satte jeg meg på venterommet og trykte i meg to rundstykker jeg hadde med meg i veska mi, var ganske sulten da etter så mange timer uten mat.
 
Last edited:
28 + 2. Over og ut for misjonæren

En positiv bivirkning for meg med å være gravid er at sexlysten sjeldent mangler. Under morgenkosen i dag innså jeg at det ikke lenger var så praktisk med misjonærstillingen :p Følte at magen ble litt klemt, så fra nå av så utgår nok den stillingen. Får heller være kreative og finne andre gode stillinger som er litt mer praktiske med en voksende mage :D

I dag har jeg fått booket ammekurs i uke 35 og vært og svømt med ei venninne. Jeg hadde nok ikke fått til 1000m svømming om jeg ikke hadde hatt en avtale med henne. Så tommel opp for venninner som drar meg med på sånt. En annen bra ting med svømming er at jeg alltid blir så veldig sulten etterpå, og alt jeg spiser smaker helt fantastisk. Så da passet det veldig bra med kylling fajitas til middag :Heartred Nå ligger jeg helt i matkoma på sofaen, tror kanskje jeg spiste litt for mye siden jeg ble litt uggen igjen.
 
Last edited:
Back
Topp