Dagbok fra min første graviditet

9 + 0 (eller 9 + 4?)

I dag var vi på vår aller første ultralyd! Det gikk veldig bra, vi så et lite knøtt med bankende hjerte og noen små "knopper" til armer og bein. Det var så godt å se at hjertet banket og at det var noe der inne. Fremdeles er det litt surrealistisk at det vokser en baby inne i meg nå, men det føles nå enda mer ekte ut :) Var spesielt å se på at den bevegde på "armer og bein", hadde ikke trodd jeg skulle se noe særlig bevegelse ennå. Pulsen ble og målt til 173 slag i minuttet.

Vi kunne lett se den ved å bruke utvendig ultralyd :) Ifølge gynekologen var jeg 9 uker og 4 dager på vei (26.2 mm) så da er jeg kanskje 4 dager lengre på vei enn jeg trodde.

Legger ved et bilde fra ultralyden i dag <3

TUL_Uke9.png
 
9 + 5

De siste dagene har formen vært litt opp og ned. Akkurat i dag er den første morgenen på flere uker hvor jeg våknet med litt matlyst. Nå skal det sies at jeg er kvalmest om kvelden og natta så tror ikke det er over ennå, men håper gjerne det har begynt å snu litt :)

Nå nærmer det seg jul med storm-skritt! Vi har planlagt å fortelle nyheten til sviger-familien på julaften, da er jeg 10 uker på vei. Utfra en større amerikans studie sto det at om man kunne høre hjerte slå på TUL i uke 8 er sannsynligheten for at det går bra ca 98.5%.
 
Last edited:
9 + 6

De siste ukene har jeg latt merke til at håret har blitt litt mer fett, og at jeg generelt har litt mer hårvekst enn tidligere. Finner av og til noen svarte hår på de merkeligste plasser. Sånn som i går når jeg fant et enslig, langt svart hår midt på låret. :smiley-bounce022

Ellers har dette vært en koselig og veldig rolig lillejulaften. Kjæresten har holdt på med å pusse opp i huset i hele dag, mens jeg har vekslet mellom forskjellige plasser i sofaen. Middagen besto enkelt nok av fjordlands, orker ikke å stå i mat-os og ofte maten kommer opp igjen uansett. Satser på å trappe opp matlagingen i andre trimester!

Jeg har og funnet noen fjordlands retter som har gått bra til nå og vet at de er et safe valg mtp middag. Den ene er den med kylling og grov ris, en annen er oksekjøtt med poteter og ertestuing. Så blir spennende å se hvordan det kommer til å gå med pinnekjøtt som julemiddag hos svigers i morgen. Krysser fingrene for at jeg kan få en spy-fri dag snart.

Nå er jeg snart 10 uker på vei, og da har jeg håp om at matlysten kommer til å komme tilbake. Gleder meg sååå til å bestille sushi når jeg er bedre igjen, kanskje allerede om to uker? :D :D Det kommer til å bli helt vilt godt!
 
10 + 0

Da er julaften her. Vi har kost oss masse med kjærestens familie. Artig med andre familie tradisjoner, veldig koselig at de har så mye fokus på barna deres [emoji4] Ellers så er det mer middagen og barn som står i fokus. Hos familien min er det nesten bare en ting som gjelder, og det er kake [emoji23] Riktignok spiser vi julemiddag og riskrem som alle andre vi også, men alt er i vente på kakene som kommer. Husker så godt første gangen jeg var med svigers og innså først sent på kvelden at de ikke hadde noen kaker på julaften. Alle familier har jo sine egne tradisjoner, og kjekt er det [emoji4]

Svigers ble veldig overrasket over gaven. Var litt artig når svigermor satt og stirret på ultralyd-bildet fra «julenissen» i 10 sekund uten å skjønne helt hva dette var. Hun ble kjempe glad når hun innså hva det var, og det var visst ingen gjetting om hvem gaven var fra, de skjønte at den var fra oss.En ting vi ikke tenkte på var at de barnebarna deres klarer jo ikke å holde på hemmeligheter, så nå har jeg stengt facebook veggen min slik at ingen kan poste. Hadde vært en smell om en fjern slektning til kjæresten hadde gratulert oss på veggen, også hadde jobben funnet det ut på den måten :pompus:

Vi hadde pinnekjøtt til middag, og det gikk helt fint mtp kvalmen. Senere på kvelden hadde vi riskrem til dessert, og jeg tenkte på å holde meg unna siden det er melk i det. Men jeg klarte ikke å motstå fristelsen denne gangen heller. Elsker riskrem og melk til vanlig, men i disse kvalme-dagene har det sjeldent gått smertefritt... denne gangen er nok ikke et unntak desverre.

Nå ligger jeg strak ut på sofaen i et hjørne i håp om å bli bedre snart, hvis ikke så blir det nok å kjøre hjemover. Klokka nærmer seg jo 23 så er jo godt gjort det synes jeg [emoji4]
 
Last edited:
God jul og gratulerer med fin UL :)
 
10 + 3

Det var herlig å våkne opp rundt 11:30 i dag og føle meg helt uthvilt. Dette selv om jeg hadde vært oppe 4-5 ganger i natt på grunn av kvalme, sult-kvalme og toalettbesøk. Måtte opp og spise to ganger på grunn av sult-kvalme. Så ble jeg holdt våken en stund i senga på grunn av kvalme. Og med den lille blæra mi ble det flere turer på toalettet :p

Nå har jeg faktisk hatt to spy-frie dager på rappen! Og jeg har tatt null kvalme-stillende i tillegg :D I går tok jeg en grundig vask av toalettet som tegn om at nå er jeg på bedringens vei :) En annen ting jeg la merke til i går er at det hadde vokst et 1cm langt svart hår fra kjaken som raskt ble nappet ut :bag: Armene har blitt så hårete at nå har jeg begynt å barbere de i dusjen :eek:

Ønsker alle her inne en fin dag :)
 
Last edited:
10 + 4

I dag har jeg hatt en kjempe fin dag! :) Det startet med en litt lang natt med flere vekninger pga kvalme, sult-kvalme og tissetrang. Helt på morgenen i 6-tida våkna jeg med litt mens-smerter, som varte et par timer. Vet ikke helt om jeg skal kalle det smerter, men det var nå hvertfall ubehagelig.

Jeg må innrømme at jeg ble veldig bekymra over at jeg nå kanskje skulle oppleve en SA. Og håpet at ikke "smertene" skulle bli værre etterfulgt med blod. Etter et par timer gikk det over, og jeg var litt redd for å gå på do i frykt for å se blod. Heldigvis så var det ingenting der. Blir nok å vente til ultralyden om halvannen uke uansett. Tenker at nå er sannsynligheten på vår side, så det kan bare ha vært tegn på at livmoren vokser. Fant en nettside som sa at sannsynligheten for SA etter å ha hørt hjerteslag på UL i uke 9 er så lav som 0.5% (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18310375)

Etter å stått opp tok jeg en god og lang frokost, skal nyte disse få timene om "morgenen" hvor jeg ikke er kvalm! Så fikk jeg besøk av ei nære venninne som vet at jeg er gravid. Det var så utrolig koselig! Etter så mange alene-timer i sofaen var det så kjekt å endelig sosialisere litt igjen.

Senere på kvelden reiste jeg ut for å ta en kopp te med ei venninne før vi gikk på kino. Så Bad Moms 2, overraskende bra og morsom film :) Det var så kjekt å være litt ute i sentrum og være sammen med noen. Jeg viste henne ultralyd-bildene fra forrigje uke, er så koselig å dele sånne nyheter! :)

Nå er jeg tilbake i sofaen, ikke i hjørnet mitt da for det kapra kjæresten min når jeg var ute. Han mener at jeg nå har laget rompe-merker i sofaen etter alle de timene jeg har tilbrakt der :p Stemmer nok det ja, hehe. Men blir fort sånn når man er gravid, han skal bare være glad han fikk låne plassen "min" mens jeg var borte.

Jeg vil også påstå at nå (kl 23, da kvalmen pleier å være værst) så er jeg bare uggen. Den sterke kvalmen er ikke tilstede, og det er rett og slett nydelig å ikke være det!
 
Last edited:
Så herlig at formen begynner å bli bedre og at du kommer deg litt ut, det er godt når man føler man kan begynne å leve litt igjen :)
 
10 + 5

I dag har vært nok en grei dag. Jeg sørget for å spise en del mat før jeg la meg til å sove i går. To grove rundstykker med to kokte egg og noe syltetøy. Var litt kvalm når jeg først la meg i senga. Håpet litt at jeg kunne sove kontinuerlig til morgenen. Jeg må innrømme at det var et veldig bra forsøk, for jeg våkna først etter seks timer på grunn av sult. Da sto jeg opp og tok en skål med noe frokostblanding og gikk tilbake til sengs.

Klokka 11:30 våknet jeg av meg selv igjen, og følte meg helt uthvilt. Nydelig :) Jeg startet dagen med å gjøre noe jobbgreier, selv om jeg egentlig har fri så blir det en del mailer jeg er nødt å svare på. Tok meg en god og større frokost. Hjalp kjæresten litt med noe opp-pussings-greier på badet. Etter det tok jeg en liten styrke-treningsøkt på det lille treningsrommet vårt. Så fint å kunne være mye bedre i formen igjen. Ble ganske uggen av treningen da, så ble noen timer i sofaen etter det igjen. Men det var det verdt!


Ellers har dagen vært litt preget av familie-drama. Moren min tar det tungt at alle ungene hennes har flyttet til en annen by. Jeg er da den som har flyttet lengst, tvers over landet som tilsvarer en 40 min flytur. Av og til får jeg litt kjipe meldinger av henne, sånn type at det er synd på henne at alle ungene har forlatt henne og at hun mistrives der hun er. Det er litt frustrende når jeg kommer med masse gode løsninger på alle problemene og gjør hva jeg kan for å være støttende, så gjør hun aldri noe med saken. Nå har det begynt å tære på meg, spesielt nå som jeg er proppfull av hormoner.
Noen morninger så gruer jeg meg til å sjekke klokka ved å trykke på mobilen. Det er typisk mamma å sende en negativ og trist melding midt på natta for å la meg vite at hun ikke får sove for hun er så lei seg. Og for gi meg skyldfølelse for at jeg flyttet til en plass der jeg trives kjempe godt. Det er så kjipt å våkne opp til en sånn melding også. Det er mye greier med mamma og jeg prøver ikke la meg berøre, men jeg klarer det ikke.
Jeg blir veldig lei meg når jeg tenker på reaksjonen hennes når jeg fortalte den store nyheten at jeg er gravid. Hun ble skuffet og kom med en litt uhyggelig kommentar. Jeg ble kjempe lei meg, trodde hun skulle bli kjempe glad for at hun skulle bli bestemor til vårt første barn, men det ble hun ikke. For jeg føler at mamma og pappa ikke har stilt opp for meg, og noe av det beste valgene jeg er gjort var å flytte hjemifra når jeg var 16 år, og videre til denne byen når jeg var 22 år. Jeg skulle ønske mamma heller kunne blitt glad på mine vegne for at jeg har en fantastisk kjæreste i over 6 år, flott jobb, utdannelse og er lykkelig som aldri før.


Men men, nok om det. Nå skal jeg prøve å glemme sorgene med å kose meg litt med sjokomelk. Jeg fant ut en ganske hyggelig ting i dag, og det er at jeg sjokomelk er så å si like sunt som vanlig melk!
Når jeg sjekket kalori-innholdet i melka var den 43 kcal per 100ml, mens sjokomelka hadde 44 kcal, altså bare 1 kcal mer! :D
Er ingen tvil om at jeg heller velger sjokomelk da! Krysser fingrene for at jeg ikke blir dårlig da, hehe. Føler at jeg nå fortjener litt sjoko :p




UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7a3d.jpg UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7a3f.jpg
 
Last edited:
11 + 0

Så da var endelig dagen her, nyttårsaften står for tur og jeg gleder meg til i kveld :) Selv om det fristet å bli med venninne-gjengen på hyttetur og kollegaene på jobben på en annen rølpefest, så endte jeg opp å velge en rolig intimkveld med kjæresten min.

Jeg er som sagt ikke helt i form ennå og derfor fristet det ikke med hyttetur. Rølpefest med kollegaene mine kan jeg ta på et senere tidspunkt når jeg ikke er gravid lenger. Nå i kveld skal samboeren og jeg nyte kjærligheten og gleden over at vi snart skal få en liten krabat her i huset.
Han skal tidlig på jobb i morgen uansett, så det passer like så greit at vi tar oss en god middag her i huset og nyter synet av rakettene fra toppen av bakken.

Til middag skal vi ha sesongens siste julemat, altså ribbe og pinnekjøtt. Jeg står for maten, men det betyr ikke at jeg har handla inn og skal stå timesvis å lage den. Det kan jeg gjøre når jeg er bedre i form. I stedet tar jeg turen innom en restaurant og henter middagen før kjæresten kommer hjem fra jobb i kveld. :)

Ellers har formen gradvis blitt bedre, jeg spiser sunnere mat og drikker litt sjokomelk om dagen uten at det går helt galt. Kveldene er som regel værst mtp kvalmen. I går kveld unnte jeg meg litt sjokolade, det var syyykt digg! Men fy søren så dårlig jeg ble, huff av meg. Kasta ikke opp, men tror nok jeg må unngå sjokolade litt til desverre. Derfor blir nok desserten i dag en skolebolle fra bensinstasjonen, tror det er et tryggere valg uten noe særlig melk :p Digg det og.

Kjæresten spurte meg og om jeg hadde noen nyttårsforsett, det har jeg forsåvidt. Så her er mine:
- Prøve en ny matrett hver uke/ en vegetar-rett hver uke
- Bruke mer tid mer venninner og være flinkere til å ta initiativ til å finne på noe
- Sette av mer tid til å være med familien


Ønsker alle en super feiring i kveld og et godt nytt år! :D
 
Last edited:
11 + 1

Nå sitter jeg ved kjøkkenbenken klar for frokost (kl 13:30). Har akkurat fullført en ganske grei styrke-treningsøkt. Bedre følelse enn dette skal man lete lenge etter!

Kjæresten og jeg hadde en veldig koselig kveld i går med god middag og bakevarer til dessert. Jeg gjorde en litt dum feil i går da, spiste et ganske tungt måltid klokka 20 og la meg helt stappmett fem timer senere klokka 01. Uten å spise noe først. Jeg sov veldig dårlig på grunn av kvalme, og klokka 4 måtte jeg løpe på do i breknings-tvang. Ingenting kom opp, bare en heftig hodepine.
Er så utrolig kjipt når det skjer, drar skikkelig ned på humøret altså! Ble litt skuffet over meg selv, hadde jo håpet at jeg kunne starte året 2018 med å være spy-fri. Tok meg 3 timer å sovne igjen etter det.

Ikke så mye å gjøre med det. Så nå får jeg heller bare se framover, og prøve å spise kontinuerlig gjennom hele dagen, og ikke minst rett før jeg legger meg! Sjokolade og tunge måltider må jeg unngå rett før leggetid. Note to self.

Ellers så har jeg ingen store planer i dag. I dag tenkte jeg at jeg skulle ha en helt fri dag til å gjøre hva jeg vil! Ingen kles-vask, ingen ryddig eller lignende. I dag skal jeg heller fokusere på meg selv, trene, gå en tur ute i gråværet, Grey´s Anatomy-maraton med meg selv, ringe noen venninner og kanskje bake noen rundstykker? Det har jeg fortjent etter en litt kjip natt.
I morgen kan jeg fortsette med husarbeid og eventuelt opp-pussing om jeg skulle være i form til det :) Vektoppgang siden starten av graviditeten pr i dag er 2,1kg.
 
Last edited:
11 + 4

I det siste har jeg fått et nytt symptom som jeg har ventet på. Tissetrang! Jeg må på do minst annenhver time, dette gjelder hele natta også :p I tillegg så har jeg våknet klokka 6 de tre siste nettene av sult. Så det har blitt noen tidlige morninger på meg i det siste. Greit nok det da, så får jeg mer ut av dagen. Skulle bare ønske jeg hadde klart å sovne før det var midnatt igjen :)

Formen har og blitt en del bedre over de siste dagene. De to siste kveldene har jeg ikke vært kvalm en gang, bare uggen. Jeg har også begynt å ta opp treningen litt. Jeg prøver å få til 2-3 styrke-treningsøkter hver uke fra nå av.
I går trente jeg disse (gravid-vennlige) øvelsene:
- 5 minutter oppvarming på ellipse-maskin
- Markløft, sumo (38kg)
- Knebøy, med stangen på brystet (28kg)
- Glute bridge, med 5kg vekt
- Triceps på benk
- Stående sidehev med vekter i hver hand
- Stabilitets-trening på ball


Ellers så sliter jeg litt med å sove om tiden på grunn av at jeg ligger og tenker på familie-problemer med mamma og sånt. Det har vel alltid vært litt greier, men nå tærer det litt ekstra på meg. Kanskje fordi jeg har en del mer hormoner enn vanlig? Denne gangen så diskuterer vi julaften i år (2018). Familien min er spredd litt rundt om i landet, og en gang hver 730 dag møtes vi (annethvert år). Det er da annenhver julaften så samles endelig familien igjen. Dette var en tradisjon som jeg startet og satte i gang for 6 år siden.

Mamma derimot har bestemt seg å spandere for første gang en tur til syden på alle i familien på julaften i år. Dette blir da første gang alle i familien vil møte babyen vår som vil være 4mnd på julaften. Problemet er at jeg ønsker å feire julen med familien i Norge, ikke på Gran Canaria ettersom babyen er så liten og skjør, og at den ikke har fått alle vaksinene ennå. Som jeg nevnte til mamma kan vi godt reise til syden i Februar når den er litt større. Desverre har mamma bestemt seg for å reise til syden på julaften uansett, og ta med seg familien. Alle utenom meg, kjæresten og babyen vår da.
Jeg blir så trist når jeg tenker på det. Hvordan kan hun som bestemor ikke ønske å feire jul sammen med vårt første barn? Jeg har kommet med forslag om å ta inn på hotell i Norge og sendt masse linker, men mamma har bestemt seg for å reise til syden. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, det gjør så vondt i hjertet mitt at jeg lurer på om jeg skal kutte kontakten med henne på en stund. Det har vært så mye greier nå det siste året hvor jeg står igjen full av tårer på grunn av noe mamma har gjort, og kjenner at nå begynner det å bli nok.
 
Last edited:
11 + 4

I det siste har jeg fått et nytt symptom som jeg har ventet på. Tissetrang! Jeg må på do minst annenhver time, dette gjelder hele natta også [emoji14] I tillegg så har jeg våknet klokka 6 de tre siste nettene av sult. Så det har blitt noen tidlige morninger på meg i det siste. Greit nok det da, så får jeg mer ut av dagen. Skulle bare ønske jeg hadde klart å sovne før det var midnatt igjen :)

Formen har og blitt en del bedre over de siste dagene. De to siste kveldene har jeg ikke vært kvalm en gang, bare uggen. Jeg har også begynt å ta opp treningen litt. Jeg prøver å få til 2-3 styrke-treningsøkter hver uke fra nå av.
I går trente jeg disse (gravid-vennlige) øvelsene:
- 5 minutter oppvarming på ellipse-maskin
- Markløft, sumo (38kg)
- Knebøy, med stangen på brystet (28kg)
- Glute bridge, med 5kg vekt
- Triceps på benk
- Stående sidehev med vekter i hver hand
- Stabilitets-trening på ball


Ellers så sliter jeg litt med å sove om tiden på grunn av at jeg ligger og tenker på familie-problemer med mamma og sånt. Det har vel alltid vært litt greier, men nå tærer det litt ekstra på meg. Kanskje fordi jeg har en del mer hormoner enn vanlig? Denne gangen så diskuterer vi julaften i år (2018). Familien min er spredd litt rundt om i landet, og en gang hver 730 dag møtes vi (annethvert år). Det er da annenhver julaften så samles endelig familien igjen. Dette var en tradisjon som jeg startet og satte i gang for 6 år siden.

Mamma derimot har bestemt seg å spandere for første gang en tur til syden på alle i familien på julaften i år. Dette blir da første gang alle i familien vil møte babyen vår som vil være 4mnd på julaften. Problemet er at jeg ønsker å feire julen med familien i Norge, ikke på Gran Canaria ettersom babyen er så liten og skjør, og at den ikke har fått alle vaksinene ennå. Som jeg nevnte til mamma kan vi godt reise til syden i Februar når den er litt større. Desverre har mamma bestemt seg for å reise til syden på julaften uansett, og ta med seg familien. Alle utenom meg, kjæresten og babyen vår da.
Jeg blir så trist når jeg tenker på det. Hvordan kan hun som bestemor ikke ønske å feire jul sammen med vårt første barn? Jeg har kommet med forslag om å ta inn på hotell i Norge og sendt masse linker, men mamma har bestemt seg for å reise til syden. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger, det gjør så vondt i hjertet mitt at jeg lurer på om jeg skal kutte kontakten med henne på en stund. Det har vært så mye greier nå det siste året hvor jeg står igjen full av tårer på grunn av noe mamma har gjort, og kjenner at nå begynner det å bli nok.
Uff, så slitsomt og leit med familieproblemer! Så rart at hun ikke har forståelse for at dere er i en ny og sårbar situasjon akkurat denne jula!

Men du, er ikke babyen nærmere 5 måneder i jula, det hjelper kanskje litt? Jeg kan fortelle deg om vår erfaring med å reise med en liten en. Vi var nemlig i Portugal med gutten vår da han var 11 uker, fordi min beste venninne som jeg var forlover for giftet seg der. Vi bestilte alt av billetter før fødsel og hadde bestemt oss for at vi avlyste hvis vi ikke maktet dette. Men vet du, det gikk så bra! Lille fikk 3-månedersvaksinen litt tidligere og han var så grei. De er fortsatt så små at så lenge de er tett på mor og far er det viktigst for dem. Vi brukte bæresele mye og hadde hotellrom med minikjøkken. Siden jeg delammet ble det mye utstyr å pakke med seg, som sterilisator, vannkoker og masse flasker. Men med litt planlegging gikk det veldig bra. Så altså, det kan gå bra å reise med en liten en! Tror faktisk det er verre å reise når de er sånn 7-8 måneder og de begynner å bli mer mobile og kjeder seg og må underholdes.

Men jeg skjønner allikevel at du er såra over at moren din ikke tar hensyn til dere. Tenkte bare å dele min historie så du vet at det ikke er helt umulig, hvis dere har lyst til å være med :)
 
Uff, så slitsomt og leit med familieproblemer! Så rart at hun ikke har forståelse for at dere er i en ny og sårbar situasjon akkurat denne jula!

Men du, er ikke babyen nærmere 5 måneder i jula, det hjelper kanskje litt? Jeg kan fortelle deg om vår erfaring med å reise med en liten en. Vi var nemlig i Portugal med gutten vår da han var 11 uker, fordi min beste venninne som jeg var forlover for giftet seg der. Vi bestilte alt av billetter før fødsel og hadde bestemt oss for at vi avlyste hvis vi ikke maktet dette. Men vet du, det gikk så bra! Lille fikk 3-månedersvaksinen litt tidligere og han var så grei. De er fortsatt så små at så lenge de er tett på mor og far er det viktigst for dem. Vi brukte bæresele mye og hadde hotellrom med minikjøkken. Siden jeg delammet ble det mye utstyr å pakke med seg, som sterilisator, vannkoker og masse flasker. Men med litt planlegging gikk det veldig bra. Så altså, det kan gå bra å reise med en liten en! Tror faktisk det er verre å reise når de er sånn 7-8 måneder og de begynner å bli mer mobile og kjeder seg og må underholdes.

Men jeg skjønner allikevel at du er såra over at moren din ikke tar hensyn til dere. Tenkte bare å dele min historie så du vet at det ikke er helt umulig, hvis dere har lyst til å være med :)

Signerer denne. Skjønner veldig godt at du blir lei deg over at moren din ikke tar hensyn, og jeg skjønner godt at dere vil være hjemme til jul.

Vi reiste til Asia da minste var 5 mnd, og det gikk kjempefint! Det var deilig og varmt, og greit å få litt pause fra å pakke babyen inn i vinterdresser og ull. Babyen kommer jo heller ikke til å huske sin første jul. Men selvfølgelig - det viktigste er at dere gjør det dere har lyst til!

Gøy å følge graviditeten din her! :)
 
Uff, så slitsomt og leit med familieproblemer! Så rart at hun ikke har forståelse for at dere er i en ny og sårbar situasjon akkurat denne jula!

Men du, er ikke babyen nærmere 5 måneder i jula, det hjelper kanskje litt? Jeg kan fortelle deg om vår erfaring med å reise med en liten en. Vi var nemlig i Portugal med gutten vår da han var 11 uker, fordi min beste venninne som jeg var forlover for giftet seg der. Vi bestilte alt av billetter før fødsel og hadde bestemt oss for at vi avlyste hvis vi ikke maktet dette. Men vet du, det gikk så bra! Lille fikk 3-månedersvaksinen litt tidligere og han var så grei. De er fortsatt så små at så lenge de er tett på mor og far er det viktigst for dem. Vi brukte bæresele mye og hadde hotellrom med minikjøkken. Siden jeg delammet ble det mye utstyr å pakke med seg, som sterilisator, vannkoker og masse flasker. Men med litt planlegging gikk det veldig bra. Så altså, det kan gå bra å reise med en liten en! Tror faktisk det er verre å reise når de er sånn 7-8 måneder og de begynner å bli mer mobile og kjeder seg og må underholdes.

Men jeg skjønner allikevel at du er såra over at moren din ikke tar hensyn til dere. Tenkte bare å dele min historie så du vet at det ikke er helt umulig, hvis dere har lyst til å være med :)


Tusen takk for støtten! Det setter jeg veldig pris på :Heartred
Det hjelper litt det ja, så kjekt å høre at det gikk så fint med den 11 ukers gamle babyen deres i Portugal. Er jo mulig å avbestille som du sier om det skulle være noe spesielt. Hehe, er nok sant at det er litt mer jobb med en 7-8 mnd gammel baby :)
Takk for masse tips angående reise, jeg skal re-vurdere å reise. Er jo helt nybegynner på den biten her og vet ikke helt hva jeg skal forvente :p
Stor klem:Heartbigred



Signerer denne. Skjønner veldig godt at du blir lei deg over at moren din ikke tar hensyn, og jeg skjønner godt at dere vil være hjemme til jul.

Vi reiste til Asia da minste var 5 mnd, og det gikk kjempefint! Det var deilig og varmt, og greit å få litt pause fra å pakke babyen inn i vinterdresser og ull. Babyen kommer jo heller ikke til å huske sin første jul. Men selvfølgelig - det viktigste er at dere gjør det dere har lyst til!

Gøy å følge graviditeten din her! :)


Takk for det :Heartred Blir jo litt rørt jeg nå som får så mye støtte her, det hadde jeg ikke forventa.
Så kjekt å høre at det gikk så fint med deres baby til Asia, må jo være helt magisk å gjøre det på vinters-tider!

Hehe, så bra! Skal prøve å være å oppdatere stadig vekk her i dagboken xsmile9

Stor klem:Heartbigred
 
11 + 5

I dag våknet jeg etter 9 timers søvn. Så herlig å kunne sove helt ut og føle helt uthvilt når en våkner! Jeg prøvde en ny strategi i går kveld da, og det var å spise ekstra mye proteiner før leggetid i håp om å ikke bli vekt av sult. Det funket! Før jeg la meg i går hadde jeg et par rundstykker og tre bløtkokte egg. Kommer til å fortsette den trenden!

Humøret er mye bedre i dag kontra i går. Det var så koselig for den støtten jeg fikk her inne på forumet, samt søsknene mine. Snakket også lenge med bestevenninna mi om situasjonen, og hun var så flink til å trøste meg og få meg i godt humør igjen. Både broren min og søsteren forsto ikke hva mamma tenkte på, og de sa at det var uaktuelt at de skulle reise til syden uten meg, kjæresten og babyen :Heartred Så nå kan jeg roe meg ned mtp julaften i år, jeg vet at familie-tradisjonen ikke kommer til å bli brutt :)

Etter fin morgen sto kjæresten og jeg opp og hadde en nydelig frokost før jeg dro på shopping med ei venninne. Var masse Januar-salg overalt og fikk handlet masse. Kjempe kjekt! Er lenge siden jeg har hatt en shoppings-dag nå. Til lunsj var vi på Sabi sushi, og fy f*** så godt!!!! Hadde jeg vært millionær så hadde jeg sikkert spist sushi til lunsj hver dag. Mmmmm :hungry:


sushi.jpg
 
11 + 6

Siste dagen før uke 12! Endelig er dagen rett rundt hjørnet :woot: Selve feiringa skjer nok ikke før om 3 dager siden vi skal på ultralyd da. Hvis alt ser greit ut på ultralyden så kommer jeg sikkert til å begynne å handle inn litt ting og tang til babyen! Skal bli så kos :)


Mens minnet er fersk tror jeg at jeg skal prøve å reflektere hvordan min opplevelse av graviditeten har vært sålangt:
  • Uke 3: Fikk positiv graviditets-test i slutten av uke 3. Ingen symptomer ennå, bare lykkelig, spent og litt skremt over den store nyheten
  • Uke 4: Denne uken var jeg litt uggen. Sluttet å drikke kaffe på jobb pga uggenheten. Var fremdeles i form til å bli med på cafe-besøk og julebord
  • Uke 5: En ustyrlig trøtthet meldte sitt inntog. Sov fint 10-12 timer natta pluss et par timer om dagen. Ble mye kvalmere denne uken. Opplevde mitt første svangerskaps-oppkast
  • Uke 6: Fremdeles ekstremt trøtt. Kvalmen var ille, varte hele døgnet gjennom hvor det var værst på kvelden og natta. Kastet opp gjerne flere ganger i døgnet. Var ikke utenfor huset eller møtte noen pga formen. Litt psykisk tøft å gå gjennom disse dagene. Ble sykemeldt.
  • Uke 7: Fremdeles trøtt. Kvalmen var enda værre enn forrige uke. Kastet opp flere ganger i døgnet. Ble vekt flere ganger om nettene av kvalme og brekninger. Ingen sosiale treff. Fremdeles sykemeldt. Gått ned flere kg i vekt.
  • Uke 8: Fremdeles trøtt. Kvalmen var enda litt værre. Prøvde å feire bursdagen et par timer restaurant, endte med å henge over doen etter kort tid. Ingen sosiale treff ellers. Elending form. Sykemelding gikk ut, men fri-periode inntredte.
  • Uke 9: Formen gradvis bedre, men fremdeles sterkt preget av kvalme og oppkast. Var på aller første UL. I slutten av uka klarte jeg å få i meg frokost, ellers besto stort sett måltidene av Ritz kjeks og popcorn. Begynte å bli litt oppblåst.
  • Uke 10: Denne uka begynte formen å bli en del bedre. Fremdeles kvalm og hadde oppkast, men merket endring fra dag til dag. Kan fint spise frokoster og lunsj. Ikke sulten på middag, kveld pga uggenhet. Sluttet å kaste opp i begynnelsen av uke 10. Fortalte kjæresten familie om graviditeten. Oppdaget noe merkelig hårvekst. Svingende humør. Begynte å henge litt med venner igjen. Oppblåst.
  • Uke 11: Definitivt den beste uka sålangt. Kvalmen har avtatt mer og mer fra hver dag. Spiser frokost og lunsj hver dag. Middag består som regel av noe enkelt fordøyelig som suppe. Kjenner såvidt til uggenheten om kvelden. Blir kvalm om jeg spiser sjokolade, men får ikke brekningstvang. Er følsom og veldig oppblåst. I form til å trene styrke, gå tur og være med venner.
Nå tror jeg at jeg bare kan se framover og nyte graviditeten videre. For nå er det rett og slett kos :) På tide å drikke opp kaffen og komme meg på trening! Ønsker alle en finfin dag :)
 
Last edited:
Uke 12 + 0

Yey! Endelig er dagen her og jeg har kommet til slutten av første trimester :D

I går var jeg i ganske god form. Hadde en ganske effektiv styrke-økt. Øvelsene jeg trente i går var:
- 5 min oppvarmning på ellipse maskin
- Markløft, sumo. 10rep x 4sett. Stang med vekter, total-belastning 38kg
- Knebøy. 10rep x 4sett. Stang med vekter, total-belastning 38kg
- Glute bridge. 10kg vektskive x 15rep x 3sett
- Flyes i skrå-benk. 7,5kg x 15rep x 3sett
- Benkpress med manualer. 10kg x 10rep x 3sett
- Sidehev med 2,5kg vektskiver i hver hand
- Diagonal-strekk. 15 rep x 3 sett

Jeg prøvde meg også på en cruch øvelse for magen i slynge. Det kjentes litt ubehagelig ut så da stoppet jeg og tok diagonal-strekk i stedet. Jeg prøver å lese meg litt opp på nettet og finne styrke-øvelser som skal være trygge for gravide. Men det hender at jeg prøver ut andre øvelser selvom. Føler det er en del motstridende informasjon på nettet angående trening og gravide. Men en ting er jeg sikker på, og det er at det er bra å holde treningen i gang hvis man klarer det. Så mitt mål er å klare minst 2 styrke-treningsøkter i uka. Alt utenom er bare bonus-økter :)

Senere på kvelden i går hadde jeg noen venninner over på besøk for å spille brettspill. Det var kjempe koselig, jeg hadde kjøpt inn litt sjokolade og annen snacks. Hadde jo egentlig planer om å ikke spise så mye siden jeg kan bli uggen av sjokolade. Uansett, så klarte jeg ikke å holde fingrene av fatet. Sjokoladen var helt sykt god! Jeg ble litt dårlig da, og var litt kvalm når jeg la meg. Men gikk greit.
Jeg sov litt dårlig gjennom natta. Og var nokså trøtt når jeg våknet i morges. Etter frokosten ble jeg litt kvalm og har vært litt uggen i hele dag. Jeg mistenker at den dårligere dagsformen skyldes sjokoladen jeg spiste i går. Jeg har vertfall planer om å holde meg unna sjokolade en stund. Neste gang får jeg eller handle inn litt frukt og bær og servere det i stedet :)


Ellers så er jeg nokså oppblåst, det har jeg vært i kanskje tre uker. Nå er det nok på det værste, så nå skal jeg prøve å kutte ned på hvetemelen. Det har hjulpet meg tidligere når jeg har vært oppblåst :) Vektoppgang siden begynnelsen av graviditeten pr i dag er 1,2kg.
 
Last edited:
Back
Topp