Da var jeg blitt alenemamma

Skogenskongle

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Har hatt en mann som det ikke har vært så lett å snakke med.. og med en baby, to bonusbarn og ei eksdame som heller ikke snakker, ble alt bare for vanskelig for meg. Har slitt mye med fødselsdepresjon og har fått null støtte fra samboer. Så da sa det plutselig stopp hos meg.. veit ikke om han har skjønt at det er over, men jeg tror det. Han dro bort i helga.
Lenge siden jeg har følt meg så innimari tom.. samtidig med tusen spørsmål om hva skjer nå da. Han skal jo ut i pappa perm om en uke.. har ikke fått noe svar fra han om han vil ha denne en gang. Det eneste jeg vet er at han har snakket med gammeljobben sin om å få komme tilbake. Det er 14 mil unna.. kan jeg overta permisjonen hans da? Jeg har ikke mulighet til å gå uten lønn i tre måneder.. kan jeg evt spørre om en sykemelding da?
Hus har vi også, og ingen av oss har råd til å overta det.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er bare skikkelig frustrert nå og veit ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Heldigvis har jeg en sprudlene mini sammen med meg <3
 
Du kan jo ikke få sykemelding på det grunnlaget der i alle fall.
Ring nav og snakk med de på mandag :)
Så må du jo selvfølgelig avklare litt ting med barnefar i helgen..
 
Det vil gå seg til. Snakk med barnefaren og nav.
Google litt også.
Ellers må du ta var på deg selv og mini.. du må gjøre det beste for deg og mini[emoji4] glad mamma gir glade barn[emoji173]️ ønsker deg all lykke og håper du finner løsning på ting.
Sender deg en god klem[emoji171]
 
Har hatt en mann som det ikke har vært så lett å snakke med.. og med en baby, to bonusbarn og ei eksdame som heller ikke snakker, ble alt bare for vanskelig for meg. Har slitt mye med fødselsdepresjon og har fått null støtte fra samboer. Så da sa det plutselig stopp hos meg.. veit ikke om han har skjønt at det er over, men jeg tror det. Han dro bort i helga.
Lenge siden jeg har følt meg så innimari tom.. samtidig med tusen spørsmål om hva skjer nå da. Han skal jo ut i pappa perm om en uke.. har ikke fått noe svar fra han om han vil ha denne en gang. Det eneste jeg vet er at han har snakket med gammeljobben sin om å få komme tilbake. Det er 14 mil unna.. kan jeg overta permisjonen hans da? Jeg har ikke mulighet til å gå uten lønn i tre måneder.. kan jeg evt spørre om en sykemelding da?
Hus har vi også, og ingen av oss har råd til å overta det.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er bare skikkelig frustrert nå og veit ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Heldigvis har jeg en sprudlene mini sammen med meg <3

Stor klem til deg! Du må gjøre det som føles rett for deg og mini. Ikke minst mini. De merker etterhvert at mamma og pappa ikke har det bra. Det er bedre etter min mening at mamma og pappa har det bedre- hver for seg. Vær sterk og tenk at det ordner seg til slutt. Alt dette med materialistiske fordelinger er detaljer. Det viktigste er at alle parter har det bra. Lykke til! Og takk for at du ville dele[emoji8]
 
Takker for svar dere. Han er som sagt ikke så lett å snakke med, han sier rett og slett nada. Men han kommer vel hjem i morgen, får prøve igjen da.
 
Hei.

Hvis man er alene om forsørgeransvaret så kan man søke NAV om å overta fedrekvoten (og omvendt hvis det er far som er alene).

Jeg vil anbefale deg å stikke innom ditt nærmeste NAV-kontor hvis du får det til, eller ringe. Jeg har litt dårlig erfaring med sistnevnte. De vil uansett kunne veilede deg i forhold til hva du skal gjøre. Jeg hadde også spurt HR på jobben.
 
Først og fremt vil jeg sende deg en stor varm klem <3 jeg vet hvor trist og tomt det føles når man plutselig sitter der alene, særlig med en
liten en.

Ja du kan få sykemelding pga at du er sliten. Vet ikke hvordan det er med sykemelding pga fødselsdepresjon, men ikke tro at det skal være noe problem(folk får sykemelding pga de ikke klarer å jobbe etter de har mista noen, så vil tro det går under samme kategori). Men du kan ikke få det på grunnlag av at du ikke har råd til å gå uten lønn. Men jeg har hørt og lest at det er lettere å få sykemelding under permisjonen enn etter(før man skal i jobb). Da blir permisjonen bare forskyvet til man er ferdig med sykemeldingen. Du kan selvfølgelig få pappapermen <3 behandlingstiden om overføring av permisjon er helder ikke så lang!

Avtal en time til mekling så fort som mulig! Som aleneforsørger har du krav på overgangsstønad(17000kr=ca.13000 etter skatt), dobbel barnetrygd(1800kr), småbarnstillegg(660kr), du kan også få redusert barnehagekostnaden :)

Håper det ordner seg fort for deg<3
 
Først og fremt vil jeg sende deg en stor varm klem <3 jeg vet hvor trist og tomt det føles når man plutselig sitter der alene, særlig med en
liten en.

Ja du kan få sykemelding pga at du er sliten. Vet ikke hvordan det er med sykemelding pga fødselsdepresjon, men ikke tro at det skal være noe problem(folk får sykemelding pga de ikke klarer å jobbe etter de har mista noen, så vil tro det går under samme kategori). Men du kan ikke få det på grunnlag av at du ikke har råd til å gå uten lønn. Men jeg har hørt og lest at det er lettere å få sykemelding under permisjonen enn etter(før man skal i jobb). Da blir permisjonen bare forskyvet til man er ferdig med sykemeldingen. Du kan selvfølgelig få pappapermen <3 behandlingstiden om overføring av permisjon er helder ikke så lang!

Avtal en time til mekling så fort som mulig! Som aleneforsørger har du krav på overgangsstønad(17000kr=ca.13000 etter skatt), dobbel barnetrygd(1800kr), småbarnstillegg(660kr), du kan også få redusert barnehagekostnaden :)

Håper det ordner seg fort for deg<3

Ikke meningen å kuppe tråden[emoji53]
Men, har alle krav på overgangsstønad og småbarnstillegg? Jeg får "bare" dobbel barnetrygd?
 
Ikke meningen å kuppe tråden[emoji53]
Men, har alle krav på overgangsstønad og småbarnstillegg? Jeg får "bare" dobbel barnetrygd?
Alle som er alene med barn, altså at man ikke er i forhold med pappa/mamma har krav på det :)
 
Du har rett på overgangsstønad i 3 år. Dette må du søke om :)

Alle som er alene med barn, altså at man ikke er i forhold med pappa/mamma har krav på det :)

Dere har helt rett[emoji4]
Viser seg at jeg ikke kvalifiserer for jeg tjener for mye (noe som egentlig er veldig positivt), men det endrer seg nok når permitteringen kommer så snart permisjonen er over[emoji53]
 
Har hatt en mann som det ikke har vært så lett å snakke med.. og med en baby, to bonusbarn og ei eksdame som heller ikke snakker, ble alt bare for vanskelig for meg. Har slitt mye med fødselsdepresjon og har fått null støtte fra samboer. Så da sa det plutselig stopp hos meg.. veit ikke om han har skjønt at det er over, men jeg tror det. Han dro bort i helga.
Lenge siden jeg har følt meg så innimari tom.. samtidig med tusen spørsmål om hva skjer nå da. Han skal jo ut i pappa perm om en uke.. har ikke fått noe svar fra han om han vil ha denne en gang. Det eneste jeg vet er at han har snakket med gammeljobben sin om å få komme tilbake. Det er 14 mil unna.. kan jeg overta permisjonen hans da? Jeg har ikke mulighet til å gå uten lønn i tre måneder.. kan jeg evt spørre om en sykemelding da?
Hus har vi også, og ingen av oss har råd til å overta det.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men er bare skikkelig frustrert nå og veit ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Heldigvis har jeg en sprudlene mini sammen med meg <3

Håper det går bra med deg. Det å være alenemamma er en tøff jobb, men fullt mulig. Her er jeg 100% alene, men det er en egen historie. Prøv om dere ikke kan få til samarbeid og avklar permisjonen så snart som mulig. Uvisshet er ikke bra for noen parter. Det er trist å lese at det gikk som det gjorde, men det er en "jobb" du helt sikkert klarer! Sender deg en god klem[emoji173]️
 
Dere har helt rett[emoji4]
Viser seg at jeg ikke kvalifiserer for jeg tjener for mye (noe som egentlig er veldig positivt), men det endrer seg nok når permitteringen kommer så snart permisjonen er over[emoji53]
Hvis ikke jeg tar helt feil nå så har du krav på overgangsstønad uansett hva du tjerner i opptil 3år(kan bli forlenget dersom du skal studere) men overgangsstønaden går ned 0.40øre per krone du tjener. Så ja hvis du har lønning rett i overkant av 40000kr i mnd da får du ikke overgangsstønaden :)
 
Back
Topp