Dåp

Kanskje litt off-topic, men lurer på hva dere tenker.. er det teit å skrive på invitasjonen noe slikt som «dersom dere ønsker å gi en oppmerksomhet i forbindelse med A’s dåp, er det ønskelig med et bidrag på hennes sparekonto...»?

Vi ønsker helst ikke så mye «dill og dall» som bare havner i en skuff og aldri blir brukt. Da synes vi det er bedre at vi kan spare pengene til noe hun ønsker seg når hun blir eldre..
Det var en fin måte å si fra om gaveønske på! Den stjeler jeg, takk! [emoji2]

Vi har nemlig også snakket om at vi ikke ønsker alt sølv-dillet og annet fjas som selges mot dåpsbarn. De store ungene sitt tar opp plass på rommene, og ingen vil ha det..

Så vi ønsker at hun får penger eller fonds-andeler (vi kommer til å velge ett fond og sette pengene inn på) [emoji106]
 
Vi fikk spørsmål fra flere om gaveønsker med de to eldste. Vi ønsket oss kopp og bestikk, barnebøker til eldste da det var førstemann, tripp trapp stol til mellomste og bunadssølv. Vi har en familie som ikke er redd for å spørre [emoji846] Fikk også penger og begge fikk smykker fra oldemoren likt det jeg fikk til min dåp (som jeg har mistet [emoji24])
 
Vi fikk spørsmål fra flere om gaveønsker med de to eldste. Vi ønsket oss kopp og bestikk, barnebøker til eldste da det var førstemann, tripp trapp stol til mellomste og bunadssølv. Vi har en familie som ikke er redd for å spørre [emoji846] Fikk også penger og begge fikk smykker fra oldemoren likt det jeg fikk til min dåp (som jeg har mistet [emoji24])

Vi har en familie som liker dill og dall [emoji23][emoji23]
Er derfor vi frykter at det blir mye av det, så vi ønsker å begrense det mest mulig [emoji14]

Men noe ting ønsker vi oss jo også, gjerne eventyr/sangbøker og kanskje fat/kopp [emoji4]
 
Har sendt ut invitasjoner, ble 29 april på oss. Invitasjonene ble bestilt på optimalprint, veldig fornøyd! Tror også jeg kommer til å bestille på selskapsshop :)

Men, MÅ man ha varmmat i dåpen?! Vi ønsker det så enkelt som mulig med rundstykker og kaker, men flere sier at vi må ha noe mer mettende og varmt, de mener vel gryterett eller suppe eller noe sånt. (Det er jo i bunn og grunn vi som bestemmer, men blir jo usikker :p)

Vi ska også ha 29.april [emoji846]
Kirke og lokale er booket. Mat gjør vi enkelt med lapskaus. I tillegg masse kaker som dessert [emoji6]

Invitasjoner og bordkort har jeg laget selv i word, og printet på litt tykkere ark.

Resten av pynten må vi sånn smått begynne å lete etter.
 
Da har vi booket kirka men så er det å finne lokale da.. Synes fort det blir veldig dyrt med mat og lokale til så mange, noen som har noen smarte tips? vi blir 29 voksne og 5 barn hvis alle kommer :)
 
Da har vi booket kirka men så er det å finne lokale da.. Synes fort det blir veldig dyrt med mat og lokale til så mange, noen som har noen smarte tips? vi blir 29 voksne og 5 barn hvis alle kommer :)

Vi har leid et grendahus. Koster 1500kr.
Vi blir 36 stykker, så vi bestiller lapskaus som middag. Det koster 100kr pr kg så det blir ikke så ille. Har bestilt en fin dåpskake, men ellers satser vi på å få nærmeste familie til å bake litt [emoji4] pynt har vi kjøpt på wish og Nille/ikea.
Synes vi kommer høvelig greit ut av det, i forhold til hvor mange vi blir.
For oss er det i alle fall uaktuelt å bruke mange titusener på en barnedåp, som baby likevel ikke husker noe av [emoji4]
 
Vi har leid et grendahus. Koster 1500kr.
Vi blir 36 stykker, så vi bestiller lapskaus som middag. Det koster 100kr pr kg så det blir ikke så ille. Har bestilt en fin dåpskake, men ellers satser vi på å få nærmeste familie til å bake litt [emoji4] pynt har vi kjøpt på wish og Nille/ikea.
Synes vi kommer høvelig greit ut av det, i forhold til hvor mange vi blir.
For oss er det i alle fall uaktuelt å bruke mange titusener på en barnedåp, som baby likevel ikke husker noe av [emoji4]
Høres ikke så dumt ut, har heller ikke lyst til å bruke en formue! :) hvor bestiller dere lapskaus fra? vi tenker også og ordne kaker selv, har så mange som bor i nærheten så da kan vi bidra litt alle sammen :)
 
Da har vi booket kirka men så er det å finne lokale da.. Synes fort det blir veldig dyrt med mat og lokale til så mange, noen som har noen smarte tips? vi blir 29 voksne og 5 barn hvis alle kommer :)
Vi leier et grendehus, fikser middag og dessert selv på dugnad av familie dagen i forveien, dåpskake, kringle og kransekake blir bestilt til baker og resten av kaker blir spurt om familie og venner kan lage :) pynt og annet div blir kjøpt litt etter litt

Slik gjorde vi det også til førstemann å ble veldig flott og greit slik :)
 
Høres ikke så dumt ut, har heller ikke lyst til å bruke en formue! :) hvor bestiller dere lapskaus fra? vi tenker også og ordne kaker selv, har så mange som bor i nærheten så da kan vi bidra litt alle sammen :)

Vi bestiller lapskaus fra et cateringfirma :)
 
Har booket lokale for navnefest (etter mye om og men). Var ikke lett å finne en dato som passet alle de nærmeste i tillegg til at alle lokalene var booket pga konfirmasjonstid, så da blir ikke det navnefest før i begynnelsen av juni. Da er det bare resten som må på plass [emoji23].
 
Her har vi booket lokale og kirke[emoji3] Blir en helt enkel dåp uten store kostnadene. Skal ha sodd til middag som vi ordner selv ( kjøper spann og tilsetter resten selv), bestilt dåpskake og resten av kakene lager vi selv. Og pynten blir veldig enkel så blir ikke no dyr dåp her[emoji3] Men tror det blir koseli likevel jeg[emoji3][emoji178]
 
Så godt å høre at flere skal ha "sen" dåp :) vi skal ha i juni, da lille er 6 mnd og synes det er litt sent, men var det som passet beste for oss denne gang så da får det bli sånn :)
Kirke og lokale er booket så mangler kun å handle inn litt pynt litt nå og litt da for å slippe alle kostnadene på en gang :)

Men når de er litt eldre ved dåpen kan de jo smake litt av det som blir servert også;-)
 
(...)
Men, MÅ man ha varmmat i dåpen?! Vi ønsker det så enkelt som mulig med rundstykker og kaker, men flere sier at vi må ha noe mer mettende og varmt, de mener vel gryterett eller suppe eller noe sånt. (Det er jo i bunn og grunn vi som bestemmer, men blir jo usikker :p)
Jeg har aldri hørt noe om at varmmat er "påkrevd"..
Vi har hvertfall tenkt å servere smørbrød :) Det har jeg forsåvidt fått servert i en dåp før, uten at det falt meg inn at det var noe noen kunne reagere på!
 
Jeg har aldri hørt noe om at varmmat er "påkrevd"..
Vi har hvertfall tenkt å servere smørbrød :) Det har jeg forsåvidt fått servert i en dåp før, uten at det falt meg inn at det var noe noen kunne reagere på!

Har ikke jeg heller hørt om, og har vært i dåpsselskap med bare kake og kaffe :) vi bor i en utkantsbygd og flere må reise noen timer til for å delta, men det er jo langhelg da 1 mai er tirsdagen etter vi skal ha dåp så tror ikke det er så mange som reiser den dagen og MÅ være mette, desuten føler jeg ikke at det er vårt ansvar at de skal være mette før de reiser hjem.. :) flere reagerer også på at det vil ta så lang tid å smøre rundstykker til så mange, men det blir jo mitt problem:p
 
Har sendt ut invitasjoner, ble 29 april på oss. Invitasjonene ble bestilt på optimalprint, veldig fornøyd! Tror også jeg kommer til å bestille på selskapsshop :)

Men, MÅ man ha varmmat i dåpen?! Vi ønsker det så enkelt som mulig med rundstykker og kaker, men flere sier at vi må ha noe mer mettende og varmt, de mener vel gryterett eller suppe eller noe sånt. (Det er jo i bunn og grunn vi som bestemmer, men blir jo usikker :p)

Har vært i dåp/navnefest hvor det er kun kaker og kaffe, ellers har det vært snitter, diverse gryter, koldtbord, tapas el. Er jo ikke for maten man er der tenker jeg. Vi går nok enten for koldtbord eller tapas (bestiller, orker ikke lage selv). Koldtbord er jo ikke nødvendigvis med noe varmt heller.
 
Har sendt ut invitasjoner, ble 29 april på oss. Invitasjonene ble bestilt på optimalprint, veldig fornøyd! Tror også jeg kommer til å bestille på selskapsshop :)

Men, MÅ man ha varmmat i dåpen?! Vi ønsker det så enkelt som mulig med rundstykker og kaker, men flere sier at vi må ha noe mer mettende og varmt, de mener vel gryterett eller suppe eller noe sånt. (Det er jo i bunn og grunn vi som bestemmer, men blir jo usikker :p)
Sniker ifra Desember.
Vi har smørbrød og kaker. Varmmat i en dåp er ikke et must og gjestene får heller spise det vi har og ordne seg selv resten. Det er MER enn godt nok, og har alltid vært det i alle dåpene vi har hatt i familien.
 
Hvor lang tid tok det fra dere sendte inn navn til skatteetaten før det ble "godkjent"? Det må jo være i orden før dåpen [emoji33]
 
Hvor lang tid tok det fra dere sendte inn navn til skatteetaten før det ble "godkjent"? Det må jo være i orden før dåpen [emoji33]
Sendt inn på en Onsdag, og fikk SMS og Mail om at det var godkjent, kl 06 på Lørdags morgen faktisk :) Så gikk bare få dager her hvertfall!
 
Back
Topp