Dåp?

M

Moderator Irene

Guest
Skal dere ha dåp for barnet? :)
Hva planlegger dere? :)
 
Vi snakket om det da for hvis lille vil konfirmeres kan det være greit at hu blir døpt.. men så er ikke vi krisne hverken far eller mor. Så blir mest sannsynlig ingen dåp.
 
Velkomstfest blir det. Ikke dåp. Finnes ikke kristen..
 
Da blir det dåp her:p nå skal jeg få tatt bilder til invitasjonene til helga. Og bestilt kort
 
Verken far eller jeg er kristne synes derfor at det å stå i kirken og love at vi skal oppdra barnet i en kristen tro ikke er riktig verken for oss eller kirken. Ville egentlig ha navnefest, men siden det er så lenge til en slik seremoni arrangeres i vårt området har vi bestemt oss for å vente og heller ha en storslått feiring av 1 årsdagen. Det vil også minstemann ha glede av.
 
Veldig i tvil, men tror vi skal døpe.
Vi er ikke spesielt religiøse av oss selv, så for oss betyr ikke dåp så mye. Men etter press fra min nærmeste familie døpte vi storesøster, så for meg blir det da litt rart å ikke gjøre det samme for lillesøster.

Ellers synes jeg det eneste positive med dåp er at det er koselig å samle min og samboers nærmeste familie. Men alt annet med dåp og dåpsfest synes jeg bare er stress og mas, og unødvendige utgifter. Og så er det dilemmaet med faddere. Vi "brukte opp" søsknene våre med ektefeller sist, og veldig få av våre venner er medlemmer av statskirken.
 
Skal ha dåp 3. desember, blir en veldig enkel feiring på lik linje med den vi hadde med de andre: hjemme hos oss med gryterett til middag og etpar hjemmelagde kaker til dessert :)

Veldig usikker på faddere denne gangen jeg og. Vi "sliter" og med venner som ikke står i statskirka, og har brukt søsknene våre tidligere. Tenker å spørre ektefeller/samboere til våre søsken, men ønsker egentlig noen utenfor og... så jeg vurderer å spørre fetteren min, vi vokste opp sammen, men har hatt varierende kontakt gjennom årene. Så litt usikker...
 
Ser at flere her inne har utfordringer med å finne faddere som er medlem i ststskirken. Må de være medlem? Jeg er fadder til to stykker og har aldri vært medlem i statskirken
 
Mannen og jeg er heller ikke medlem av statskirken, men vi er faddere til nevøen vår.

Vår lille får navnefest gjennom Humanistforbundet ( ikke Humanetisk), og det blir vel på nyåret siden jeg gjerne vil ha med min søster som har termin i november, og i desember er alle travle til jul uansett. [emoji4] Han får to mentorer ("faddere") (vennepar av oss) i tillegg til at vi regner familie automatisk som mentorer. Så en liten seremoni og litt mat og kaker etterpå.
 
Storesøster er døpt, så da blir lillesøster også det.

Mitt problem er at hvis jeg vil ha mine søsken med på dåpen, må det vente til våren. Det er fryktelig lenge til, og er redd dåpskjolen blir for liten[emoji23] Men praktisk i grunn, da kan vi ha festen i hagen istedenfor å leie lokale.

Sliter også med å finne faddere.. Vi funderer på om man ikke kan bruke de samme på nytt, da spesielt venneparet av oss.
 
Vi har hatt dåp. Her var det mer for tradisjonen og det at han skal slippe å døpe seg hvis han velger å konfirmere seg kristen når han er 15 år. Hadde jeg valgt helt selv så hadde det nok ikke blitt dåp.

VI hadde familie og venner som faddere og hadde dåpsfesten hjemme i huset. Gjorde det veldig enkelt, og med minst mulig stress.

Men var en koselige dag med familie så kan ikke si at jeg treger på det. Kirka gikk helt greit den også.
 
Nei vi skal ikke ha dåp :)
 
Ser at flere her inne har utfordringer med å finne faddere som er medlem i ststskirken. Må de være medlem? Jeg er fadder til to stykker og har aldri vært medlem i statskirken

I utgangspunktet så skal man være enten det eller medlem av andre kristne samfunn som ikke forkaster dåpen. Det sagt: hvor strenge de er på å sjekke det opp varierer fra prest til prest.
 
I utgangspunktet så skal man være enten det eller medlem av andre kristne samfunn som ikke forkaster dåpen. Det sagt: hvor strenge de er på å sjekke det opp varierer fra prest til prest.

Her var vi helt åpne om at jeg og en annen fadder ikje var medlemmer. Presten sa ikke noe på det. Mulig vi var heldige da
 
Back
Topp