Dåp eller navnefest

AM

Flørter med forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg og samboer er totalt uenig når det kommer til dåp av lille. Skal dere døpe eller ha navnefest?
 
Navnefest. Hadde vi vært veldig uenige hadde vi nok droppet det og heller hatt en stor 1-årsfeiring.
 
  • Liker
Reactions: AM
Dåp er utelukket her, men vi hadde ikke navnefest til første og ikke tenkt på det engang nå :p Vi hadde "stor" 1årsfeiring til første da med besteforeldre og oldeforeldre fra begge sider :)
 
  • Liker
Reactions: AM
Dåp...
så får hun heller velge om hun vil stå borgerlig eller kristen komfirmasjon. Å slipper døpe seg som ungdom om hu vil stå kristen komfirmasjon
 
Dåp. Fordi det er tradisjon i både min og min manns familie. Og som Baby⭐️ sier i innlegget over: Da kan de heller velge når de konfirmeres.
 
Dåp, og vi er heilt einige! Eg gjer det meir for tradisjonen sin del enn for den kristen biten. Men også samme som Baby ⭐️ skriv :)
 
Tror vi bare inviterer til fest hjemme, ingen av oss er kristne og jeg personlig mener at om barnet vil virkelig konfirmere seg kristelig senere så bør det gå helt fint å døpe seg når den tid kommer. Men tviler sterkt på at det blir et problem.. Føler det blir feil å døpe når jeg selv ikke er døpt..
 
Vi var uenige med første, jeg ville ikke ha dåp siden jeg ikke er kristen mens mannen var veldig bestemt på at han ville det pga tradisjon. For meg var det ikke så viktig å vinne frem så da ble det dåp. Blir nok det den gangen her også.
 
Vi er blitt enige om navnefest :) Samboer synes det blir feil for han med dåp og for meg er det ikke så farlig, men vil gjerne prøve samle familien og feire at hun er født på en eller annen måte :) Har fått noen kommentarer fra foreldrene våre som nok forventet dåp, men de respekter vårt valg ;)
 
Her blir det dåp. Er mest for tradisjonen sin del. Og så kan lille bestemme selv når hun blir stor. Alle barna våre er døpt så blir dumt å ikke døpe lille. Selv og jeg er veldig imot noe av det kirka står for når det kommer til dåpen.
 
Vi gikk for dåp, selv om jeg ville ha navnefest. Det betydde mer for han å døpe enn navnefesten gjorde for meg. Pluss at plassen vi bor på kun hadde navnefest i desember, det syntes vi var litt sent, så da var det egentlig ikke et aktuelt valg.
 
Dåp
 
Me skal ha dåp, mest på grunn av at det er tradisjon og at storebror blei døypt. Tenker at ho kan ta ein avgjørelse på ka ho vil når ho skal konfirmeres :)
 
Navnefest [emoji4]
Hadde det med forrige også [emoji4][emoji106]
 
Vi skal døpe sønnen vår. Ikke fordi vi er så voldsomt kristne, men vi er døpt begge to og sånn gjør vi det i vår familie.
 
Vi havnet der at vi vil døpe henne, rett og slett for at hun skal kunne velge selv om hun vil konfe seg kristelig eller borgerlig og da skal få slippe å døpe seg som tenåring [emoji846]
 
  • Liker
Reactions: AM
Dåp, og vi er heilt einige! Eg gjer det meir for tradisjonen sin del enn for den kristen biten. Men også samme som Baby ⭐️ skriv :)

Samme her.
Dåp pga tradisjon, pga at de evt slipper å døpe seg som store og fordi jeg ønsker å bidra til at kristendom forblir den største religionen i Norge selv om jeg personlig ikke er religiøs.
 
Back
Topp