Dåp eller navnefest?

Kjærlighetimagen

Betatt av forumet
Marsboerne2017
Novemberlykke 2020
Vi sliter med å velge mellom dåp og navnefest. Var deres valg lett? Vi er selv døpt, men ikke spesielt kristne. Tenker likevel at det er hyggelig med dåp med tanke på tradisjon, kultur... og så er jeg nysgjerrig på navnefest. Noen med erfaring? :) Hvor gammelt er barnet når dere skal ha dåp/navnefest? Budsjett for feiringen?
 
Ingen av oss er kristen, men vi er begge døpt. Så av tradisjon skal våres lille døpes og for oss var det et lett valg[emoji4] Hun vil være nesten 4mnd dåpsdagen. Har ikke noe budsjett, tenker det blir som det blir..
 
Skal også døpe og er døpt selv. Mest for tradisjons skyld her og, men har kristne besteforeldre f.eks. Hun er 3 mnd og 10 dager når hun døpes :) har ikke budskjett, men festen holdes hjemme og koldtbord lager vi selv. Kommer også til og sette opp blomster og lage mesteparten av kakene selv.
 
Her blir det dåp, ønsker å følge tradisjoner og fikk samme prest som sto for vielsen vår :Heartred
Kommer til å være 5 måneder ved dåpen, måtte legge det da pga tilreisende familie. Har ikke noe budsjett, men bestiller mat og dåpskake, skal ha det hjemme hos oss selv.
 
Valget var lett her, det blir dåp, selv om ingen av oss er spesielt troende. Vi synes det er en veldig fin tradisjon og kirka mener vi er et fint sted for slike seremonier (dåp, konfirmasjon, giftemål, begravelse).

Datoen for dåpen er 17. Juni, og har ikke noe spesielt budsjett for begivenheten. Vi får bruke menighetssalen hvis vi ønsker, så mulig vi blir å ha koldtbord og kaffe der.

Lager koldtbord selv (får litt hjelp av familie), og kakene bakes litt på bygda :p eneste kaken vi har bestilt allerede er dåpskaken (bestilt privat).

Måtte være litt tidlig ute med å få dato og slikt på plass, da jeg har familie som bor langt borte, og det er dyrt å reise hit...
 
Vi skal ha dåp nå til søndag. Pga tradisjon og at vi ønsker han skal få en kristen barnetro/oppvekst i bunn.
Vi har leid lokale og har bestilt mat, tror prisen med alt inkl pynt ender på 18-20.000kr. Baker dåpskake selv og får svigerinner til å bake andre kaker.

Han er 6 uker og 3 dager når han døpes.
 
Vi hadde navnefest sist og skal ha det denne gangen også :) Ingen av oss som ellers bruker kirka til noe, så for oss blir det feil med dåp. Navnefest er kort og grei seremoni med mye sang/musikk. Eneste minuset er prisen (2000 kr her vi bor) og at det kun arrangeres noen få ganger i året (i alle fall her). Jenta vår vil være nesten 6 mnd og vi gjør nok som sist, har festen hjemme og lager mat og kaker selv.
 
Her blir det dåp. Jeg skulle gjerne hatt navnefest, men ettersom mannen har et så sterkt ønske om dåp, blir det slik. Hun vil være tre mnd da. Budsjettet er ikke-eksisterende, så vi tenker å ha festen kun med nærmeste familie hjemme i stua, og lage det meste av maten selv :)
 
Vi valgte å ikke arrangere hverken dåp eller navnefest for storesøster, og kommer heller ikke til å gjøre det for lillesøster. Sambo og jeg er begge medlemmer av statskirken, men ikke spesielt troende av oss, og det er derfor viktig for oss at ungene får velge fritt selv hvilket trossamfunn de skal være medlem av når de er gamle nok til å ha en selvstendig mening om det. Derimot kommer vi nok til å invitere familie og noen nære venner til en grillfest i løpet av sommeren for å introdusere lillesøster til den utvidede familien :)
 
Tanken er navnefest. Ingen av oss er kristne, men for meg kunne han godt blitt døpt. Det blir navnefest fordi pappan ønsker det, han er i mot tanken på at vi døper barnet og "lyger" når vi da sier vi kommer til å oppdra barnet i den kristne tro. Full forståelse for det, og spiller ingen rolle for meg. :)
Ville helst hatt navnefesten her i Sandnes, men ser ut som om vi må litt ut fra sentrum for å få det til i år. Tror han blir rundt 5 måneder viss vi får det til da. Det koster 2000-3000 kroner for navnefesten, lokalet låner vi gratis (jobb). Mat og kaker har jeg ikke regnet på enda. :)
 
Tanken er navnefest. Ingen av oss er kristne, men for meg kunne han godt blitt døpt. Det blir navnefest fordi pappan ønsker det, han er i mot tanken på at vi døper barnet og "lyger" når vi da sier vi kommer til å oppdra barnet i den kristne tro. Full forståelse for det, og spiller ingen rolle for meg. :)
Ville helst hatt navnefesten her i Sandnes, men ser ut som om vi må litt ut fra sentrum for å få det til i år. Tror han blir rundt 5 måneder viss vi får det til da. Det koster 2000-3000 kroner for navnefesten, lokalet låner vi gratis (jobb). Mat og kaker har jeg ikke regnet på enda. :)
Og så fort kan ting endre seg.. :p Vi fant ut i dag at vi trenger ingen seremoni for å gi han navnet sitt, så vi skal ha navnefest uten en offisiell seremoni :) En fest for å feire at han er født, med familie og venner :) Som en dåp, uten dåpen :p
 
Her blir da ein navnefest (uten seremoni), lik som me storesøster. Har ikkje bestilt hus endo,men satse på da blir i juni ein gong.. [emoji14] Lage kake sjøl, godt mulig maten og.. Me ei gjestelista på ca 30 stk får eg sjå da litt an tenke eg.. :) har ikkje nåke budsjett endo, men blir nok eit par tusen ja.. [emoji14]
 
Navnefest - skal ha det hjemme, bestiller koldtbord og kake, resten av kakene håper jeg familien kan lage.
Frøkna blir 5 mnd dagen før dåpen[emoji6]
 
Last edited by a moderator:
Her blir det dåp. Gutane kjem til å vera 5,5 månad når dei blir døypt. Me gjorde mykje til dåpen til storesøster sjølve, men med tvillingar denne gongen blir det nok å setja bort enno meir enn me gjorde sist. Litt kaker lagar eg sjølv, resten får eg slekt og vener til å ta. Koldtbord blir anten bestilt eller så ordnar nær familie det for oss.
 
Back
Topp