Cybexa Sirona - bruke forovervendt

Midnattssol

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Storebror på 3,5 år begynner å bli for lang for å sitte bakovervendt. Jeg vet det sies at barn ikke har vondt av å sitte bakovervendt selv når de må sitte veldig bøyd med beina og at man anbefaler at de sitter bakovendt til de er fire, men prøv å si det til storebror. Han bærer seg, klager, sutrer/gråter og spenner fra mot sete. Det er et mareritt å kjøre noen steder med han. Så greit nok at de ikke tar skade av å sitte så krokete, men det er svært ubehagelig.

Så nå vurder vi å sette han forovervendt. I alle fall på langturer. Vi har en cybexa sirona som kan vendes, men klarer ikke å finne ut hva som blir sikkrest i forhold til å bruke fempunktsbelte eller denne digre puten som følger med. Eller om vi bør kjøpe helt ny stol og bruke bilbelte. Klarer ikke å finne noe om sikkerheten på denne stolen siden trygg trafikk kun vi anbefale den bakovervendt til så små barn. Noen andre som vet eller har den stolen, har brukt den forover og kan fortelle hvordan de har gjort det?
 
Ja, rent fremovervendt. Fempunktselen holder kroppen helt fast mens hodet er "løst", så hvis man kolliderer så fyker hodet fremover og barnet kan bli halshugget innvendig. Og den puta du kan bruke ligger over magen, har ikke lest noe konkret, men vil nå tro det vil bli en del innvendige skalder. Og har lest om testdukker som har flydd ut av setet ved en kollisjon. Så et rent fremovervendt med bilens trepunktsele ville jeg ha valgt.
 
Vi kjøpte dette sete i går og fikk beskjed om at når vi snur så er det veldig viktig å bruke belteputen som følger med og ikke bruke fempunktsselen.
 
Du skal ikke bruke fempunktsbelte når du snur stolen fremover. Da skal puten brukes. Når du skal snu stolen fremover må beltet legges under ei luke i setet, ellers vil du ikke få snudd stolen.
 
Obs obs sirona skal ikke brukes med seler forovervendt. Kun pute. Mener det er slik at når man vrir stolen framovervendt så strammes selene og de ikke går an å brukes framovervendt.

Når et barn skal sitte framovervendt er ikke fempunktsele anbefalt. Du kan bruke beltestol med 3-punktsele fra barnet er over 15kg, det anbefales framfor fempunktsele. Ang det med pute: ift krasjtest er pute en klar vinner mtp nakkeskade i kollisjon. Så dette anbefales. Men det er forholdsvis nytt så mange anbefaler trepunktsele da det er det lengst erfaring med.
 
Du bruker puta:) anbefaler å vente om det er mulig til å snu ungen. Men noen ganger kan man ikke vente.

Jeg har den selv og den er kjempefin. Har bare hørt bra om sete ...helt til nå. Den har fått ganske bra scores på tester og anbefales. Var jo best i test. Så for tro på at ekspertene kan det de tester produktene for.
 
Kjøp et bakovervendt sete som er beltefestet, disse gir MYE bedre beinplass!! Britax max way eller axkid minikid, da har du sete en veldig god stund til .
De kan monteres litt utpå kanten på setet, og da sitter barnet som på en stol, altså føttene ned mellom bilstolen og seteryggen. Supert!! :D

Både pute og 5 punkt sele forovervendt er livsfarlig og i verste fall døden for et barn. Han bør ikke bruke beltestol, han er for liten og umoden kroppsmessig. De bør sitte bakover til minst 5-6 år egentlig, ikke over i beltestol før hvertfall 5 år :)
 
Vil på det sterkeste fraråde 5-punkt og pute fremover, og heller anbefale deg å bytte til axkid minikid så kan han sitte bakover et par år til [emoji846]
Det kan være livsfarlig med pute og 5- punkt fremover.
 
NAF.no informerer at Britax gir dårlig hode støtte cybex sirona har høyest score på NAF. No så hvem skal jeg tro på?

De fleste testene som jeg har fått med meg på sirona er bakovervendt. Bakovervendt gjør det veldig bra på tester. Forovervendt så er det ikke testet så mye. NAF sin test var sist jeg så bare for bakovervendt bruk [emoji4]
 
Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe ett nytt sete.
 
Mange viser til at sirona kommer godt ut i tester og det stemmer nok, men de er ikke testet framovervendt... en slik pute over den mykeste delen på barnets kropp vil forårsake store skader ved en kollisjon. Har selv cybex sirona og synes det setet er helt genialt, men kommer aldri til å sette han framovervendt i det setet. Ser flere viser til axkid minikid her og det er et sete som holder lenge bakovervendt og det kan plasseres ut på setekanten så det blir bedre plass til beina... ville ikke snudd sirona framover eller brukt fempunkts seler.
 
Back
Topp