Buhu, etter vektnedgang på nærmere 10 kg, har vekten plutselig stoppet opp :(

Brunette87

Forelsket i forumet
Hjelp. Her har man slanket bort rundt 10 kg, og plutselig vil ikke vekten opp eller ned. Hva kommer det av og hva kan man gjøre for å få vekten til å gå videre nedover? Trener x flere i uka og spiser sunt, men plutselig har vekten stoppet helt opp :/ *Frustrert*
 
Tror det viktigste er å holde ut. Kanskje bytt ut mat, varier treningen litt, men det er nok bare et platå. Holder du ut så går det over :)
 
Tror det viktigste er å holde ut. Kanskje bytt ut mat, varier treningen litt, men det er nok bare et platå. Holder du ut så går det over :)

Hvor ofte kommer en platå da? Hvor lenge varer det? Hva er det egentlig?
 
Hjelp. Her har man slanket bort rundt 10 kg, og plutselig vil ikke vekten opp eller ned. Hva kommer det av og hva kan man gjøre for å få vekten til å gå videre nedover? Trener x flere i uka og spiser sunt, men plutselig har vekten stoppet helt opp :/ *Frustrert*

Vanlig at vekten kan stå stille en periode ved vektnedgang. Da er det bare å holde ut, eller se på om man gjøre små justeringer.
Det kan vare noen uker, faktisk. Så lenge du faktisk er i kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt igjen. Dersom ikke du bygger veldig med muskler da.
 
Hvor ofte kommer en platå da? Hvor lenge varer det? Hva er det egentlig?

Er bare det man kaller det når vekta flater ut litt :) hvor ofte og hvor lenge er individuelt, vil jeg tro. Men er liksom der man virkelig blir testet, siden det kan være lett å gi opp. Går vel på at forbrenninga justeres og sånt, men om du trener så endrer jo kroppen seg likevel. Og noe av vektstillstanden kan forklares av at man får økt muskelmasse. Har du brukt målebånd?
 
Nei, men vurderte faktisk å bruke målebånd. Vet at jeg har fått smalere kropp, timeglass form. Klærne er blitt for store blant annet
 
Hvor mye skal du ned da?? Kommer jo litt an på hva du veier. Viktigste er å velge riktig mat og være aktiv. Og tålmodig. Cm teller mer enn kg forresten ;)
 
Har gått ned 10 kg og ska ned 10 til
 
Helt normalt. Da jeg for noen år siden gikk ned maaaange kg så stoppet det til slutt opp på hver 4 kg ned og det kunne vare i ukesvis i slengen. Skikkelig irriterende, men bit tennene sammen og hold ut, så går det nok din vei før eller siden [emoji4]
 
Er det noen som vet hvorfor vekta stopper opp slik?
 
Er det noen som vet hvorfor vekta stopper opp slik?

Nå svarer jeg basert på hva jeg har lest og hørt tidligere da, har ikke noen kilder per nå, men mener det er fordi kroppen tilpasser seg endringene som foregår. Man trener mer og spiser "mindre", og går ned i vekt, så endres forbrenningen. Og kroppen kan være litt motvillig til å slippe mer vekt fordi den kanskje tror man trenger å spare på energien. Det er jo det fett er, lagret energi.
Hvis man har sett på for eksempel slankekrigen er det jo temmelig vanlig at de går ned tosifrede tall (pund da) første uka, og så knapt et kilo andre uka, selv om de gjerne har 100 kg overvekt å ta av, og det til tross for at de har erfarne trenere og får sååå mye veiledning på kost osv. Jeg har også inntrykk av at jo nærmere man er målvekta, jo mer kan man oppleve platå fordi man ikke har så mye ekstra å ta av lengre, kroppen føler det kanskje er krisetider, og man har holdt på en stund, ergo kan forbrenningen ha justert seg. I tillegg til at man selvsagt bygger noe muskler om man beveger seg mer, og muskler veier mer. Men det skjer jo noe positivt i kroppen om man fortsetter med de gode rutinene selv om vekta ikke beveger seg på noen uker :)
 
Har stått omtrent stille siden februar etter å ha gått ned 12 kg. Skal ned ca 7 kg til og håper nedgangen starter igjen snart! Så jeg føler med deg❤ Jeg skal starte for fult igjen når ferien er over
 
Back
Topp