Bryter du bunadsregler?

Ja til og med bilde på husfliden er feil :( tydeligvis gamle "kunster" som er glemt

Nordlandsbunaden monteres også på mange ulike måter, og det er derfor søljene plasseres noe ulikt. Jeg har ikke plass til begge søljene mine på skjorta slik min er montert - har også fulgt avvisninger som var med selve bunaden så gjør nok ikke noe "galt" selv om søljene min er på vesten
 
Følger alle reglene ja! Jeg er ofte den eneste med lue i byen, og bare en gang i mitt liv har jeg sett noen andre med lue til min bunad. Ser mange bryter reglene og det er vel flere enn de reglene som står her også, både generelt og for hver enkelt bunad.

Jeg grøsser av bunad og joggesko! Sørg for å ha noen som passer på foten, gå inn skoene noen dager før og bruk gnagsårplaster forebyggende.

Jeg har Nordlandsbunad og jeg ser mange henger sølja på vesten, hempene er feil plassert, sjalet er ikke riktig brettet og henger også feil over skuldrene.

Jeg har samme bunad som deg *grøss*! Ja det har skjedd noe de siste 10 årene med hvordan de som har fått nye bunader bruker dem.
 
Nordlandsbunaden monteres også på mange ulike måter, og det er derfor søljene plasseres noe ulikt. Jeg har ikke plass til begge søljene mine på skjorta slik min er montert - har også fulgt avvisninger som var med selve bunaden så gjør nok ikke noe "galt" selv om søljene min er på vesten
Ja folk har begynt å gjøre mye rart. Opprinnelig montering skal vesten ha en spenne nede og en oppe. Og begge søljene på skjorta, den minste øverst. Det kan være litt liten plass dersom bunaden er litt for stor ved konfirmasjonsalder, men når man legger den ned etterhvert (skuldrene) skal det være plass nok.
 
Ja folk har begynt å gjøre mye rart. Opprinnelig montering skal vesten ha en spenne nede og en oppe. Og begge søljene på skjorta, den minste øverst. Det kan være litt liten plass dersom bunaden er litt for stor ved konfirmasjonsalder, men når man legger den ned etterhvert (skuldrene) skal det være plass nok.

Jeg har i hvertfall ikke plass til 2 søljer på min skjorte og jeg synes min er en av de peneste monterte ser mange rare løsninger som ikke er pent - men de aller fleste jeg ser rundt meg er lik min
 
Bruker solbriller innimellom:)
 
Back
Topp