Bryter du bunadsregler?

Jeg har ikke lue, men ellers følger jeg vel reglene, ubevisst :p
 
Holder meg til reglene så godt jeg kan. Men solbrillene kommer på hvis det er sol.
 
Bruker solbriller :p har heller ikke skaut eller kyse... Jeg synes det er forferdelig stygt :p iallfall til min bunad. Noe jeg ikke liker er de som bruker veske og joggesko/tøysko til bunad :eek: så ei med kjempefin bunad og grå conversesko... Huff
 
Solbriller om været tilsier det, ikke ofte

Jeg har koneskaut, jeg hadde pikrskaut til jeg giftet meg. Byttet fra rød til sort strømpebukse samtidig men i dag fant jeg ikke den i ull, så du ble syntetisk.

Har 17. Mai sløyfe på også jeg
Bare 17. Mai, jeg bruker dem jo flere ganger i året
 
Bruker ikke lue, men tror aldri jeg har sett noen i hardangerbunad med lue. Hmm.

Men ellers følger jeg stort sett reglene. Bor i Bergen, så bruk av solbriller er ikke noe problem liksom :p
 
Har ikke lue til bunaden.. Må også innrømme at jeg bruker solbriller om solen skinner :)
 
1) Har 17maisløyfe, men den er spesiallaget til bunaden. Bruker bunaden i mange anledninger så liker å markere nasjonaldagen litt ekstra.

2) Og finner ikke lua! Verre med feil sko enn ikke lue synes nå jeg da. Og altfor mange som har for lange stakker. Ellers synes jeg ikke noe om tjafsete hår: om man ikke fletter eller gjør noe som helst frisyre av det kan man iallfall gre det! Når det er sagt så er jeg imponert over hvor mange som tar seg bryet med å lage fine oppsett :)


Ehm, litt bunadpoliti her jeg nå :p MEN er veldig for å sette personlig preg med arvesølv og feks fine passende sjal dersom man ikke ser seg råd til cape/jakke som hører med. Og nøytrale solbriller ser jeg ikke noe galt med, selv om det er penest uten ;)
 
Bruker ikke lue, den er for lang (synes det er finest), har søljeøredobber, bruker ikke strømper/strømpebukse, sminker meg. Så ja, jeg bryter reglene. :)
 
Har ikke lue ( den er dritstygg så nekta mamma å bestille ), og jeg har ikke riktige øredobber. Men de jeg har har samme farge som bunaden og samme mønster som søljene.
 
Bruker solbriller, men ellers så følger jeg reglene:)
 
Har ikke lue ( den er dritstygg så nekta mamma å bestille ), og jeg har ikke riktige øredobber. Men de jeg har har samme farge som bunaden og samme mønster som søljene.
UPs. Øredobbene glemte jeg. Mine er så vonde og tunge:/ Men jeg vet at det finnes ett alternativ, så skal spare til dem:)
 
Følger alle reglene ja! Jeg er ofte den eneste med lue i byen, og bare en gang i mitt liv har jeg sett noen andre med lue til min bunad. Ser mange bryter reglene og det er vel flere enn de reglene som står her også, både generelt og for hver enkelt bunad.

Jeg grøsser av bunad og joggesko! Sørg for å ha noen som passer på foten, gå inn skoene noen dager før og bruk gnagsårplaster forebyggende.

Jeg har Nordlandsbunad og jeg ser mange henger sølja på vesten, hempene er feil plassert, sjalet er ikke riktig brettet og henger også feil over skuldrene.
 
Jeg har ikke hatt råd til nytt belte etter jeg giftet meg.
Ellers følger jeg reglene.
 
Nei, vakkert er det definitivt ikke! For min del brukes det fordi jeg er veldig lysømfintlig og får vondt i både hode og øyne dersom lyset er for skarpt. Dårlig unnskyldning, men...

Jeg legger også merke til det dersom det ikke blir brukt bunadsko til. Selvsagt kan noen ha sine grunner til at de bruker joggesko e.l., men når det for eksempel er snakk om pumps til bunad synes jeg det er spesielt å velge det - bunadsko er liksom en del av antrekket (sier jeg som ikke bruker hodeplagget :p).
Enig i at man ikke bruker pumps til bunad når det finnes så fine bunadsko. Og du har lov å si noe selv om du ikke bruker hodeplagget, for du lar det jo bare være, du bytter det jo ikke ut med caps, hatt etc :D
 
Jeg bruker også solbriller til bunad hvis det er behov for det, det synes jeg igrunnen er helt greit :)
 
Følger alle reglene ja! Jeg er ofte den eneste med lue i byen, og bare en gang i mitt liv har jeg sett noen andre med lue til min bunad. Ser mange bryter reglene og det er vel flere enn de reglene som står her også, både generelt og for hver enkelt bunad.

Jeg grøsser av bunad og joggesko! Sørg for å ha noen som passer på foten, gå inn skoene noen dager før og bruk gnagsårplaster forebyggende.

Jeg har Nordlandsbunad og jeg ser mange henger sølja på vesten, hempene er feil plassert, sjalet er ikke riktig brettet og henger også feil over skuldrene.

Men når du ser bilder av nordlandsbunaden på gullsmed sider osv så har dem den ene sølja på vesten. Jeg har begge mine på skjorta, og bretter sjalet slik som bestemor lærte meg. :p
 
Jeg bruker ikke lua, liker ikke ha noe oppå hodet.
Solbriller må jeg ha dersom det er sterk sol, blir tilnærmet blind uten.
 
Men når du ser bilder av nordlandsbunaden på gullsmed sider osv så har dem den ene sølja på vesten. Jeg har begge mine på skjorta, og bretter sjalet slik som bestemor lærte meg. :p
Ja til og med bilde på husfliden er feil :( tydeligvis gamle "kunster" som er glemt
 
Back
Topp