Bryllup i Frankrike

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Da har jeg så smått startet å tenke på bryllupet vårt, som etter planen skal skje i Frankrike sommeren 2017 :) Så koselig å kunne begynne å tenke på det. I dag har jeg sendt mail og bedt om informasjon om det er mulig å arrangere bryllup på et nydelig lite slott i Alpene.

Slottet har ni fantastiske suiter, og tilsammen 24 personer kan overnatte der. Det ligger i vakre omgivelser med fjell på alle kanter, og en stor innsjø like ved, hvor det skjer mye på sommeren/er fint å bade og seile. Jeg har vært der mange ganger, men kun kjørt forbi slottet. Familien til kjæresten min har feriehus like ved, så det hadde passet helt perfekt :) Håper ikke det blir alt for dyrt. Vi tenker et budsjett på maks 130.000, men vet ikke hvor realistisk det er... Blir spennende fremover! Jeg har null peiling på bryllup, hva det vanligvis koster osv, så kom gjerne med tips!

http://www.picomtal.fr/popup/terrassepano.html
 
Så spennende :) Høres ut som et drømmebryllup :D
 
Ja, vi satser på et fint bryllup ja :) I familien hans har det gjerne vært flere hundre gjester, men det syntes jeg høres voldsomt ut. Vil ha noe litt mer intimt, med nær familie opp til tanter og søskenbarn man har mye kontakt med, og nære venner. En av mine beste venninner er skredder, så kjolen blir akkurat slik jeg ønsker den, og til prisen av stoffet :) Men må ha god mat, musikk og et fint sted. Det er det viktigste. Heller ikke dumt å være i Frankrike med tanke på mat og vin ;)
Så spennende :) Høres ut som et drømmebryllup :D
 
Ser ut som første stedet vi ønsket å være blir litt for lite, siden de ikke har plass til middagsfesten. Så vi har vært i kontakt med et annet slott, som arrangerer bryllup ofte :) http://www.hotel-restaurant-chauffayer.fr/
Mer plass, også suiter og mulighet for cathering her, så vi får se. Koster 2000 euro for å leie lokalet for et bryllup. Det er jo ikke så verst. Skal få kjæresten til å be om et grovt overslag på dekorasjoner, mat, drikke, osv for 70 gjester. Det blir nok flere enn 70 egentlig...
 
Min mor og stefar giftet seg på et slott i Skottland, og hadde 17 gjester på overnatting fra torsdag til søndag, med tre måltider pr dag og fri bar.
De betalte rundt 450 000-500 000 kr for alt sammen.
 
Aiaiai, det blir ikke snakk om noe i den prisklassen her gitt :p Her betaler vi for bryllupsdagen, mat og drikke (fri bar og drikke til maten osv). Gjestene får selv ordne med overnatting og mat de andre dagene, hvis de blir lengre. Jeg er bare student, og samboeren min ble nylig ferdig med sin utdannelse og begynte i fast jobb i februar. Men mat og alkohol er en god del billigere i Frankrike da, og siden flesteparten av gjestene kommer fra Frankrike, vil de sikkert kunne ordne seg selv overnatting :) Jeg skal presentere overnattingsmuligheter for min del av gjestene, og hvis f.eks venner kommer som ikke har god råd, skal vi alltids få fikset overnatting privat. :) Vil heller bare at de kommer, og trenger ikke dyre gaver f.eks.
Min mor og stefar giftet seg på et slott i Skottland, og hadde 17 gjester på overnatting fra torsdag til søndag, med tre måltider pr dag og fri bar.
De betalte rundt 450 000-500 000 kr for alt sammen.
 
Min mor og stefar giftet seg på et slott i Skottland, og hadde 17 gjester på overnatting fra torsdag til søndag, med tre måltider pr dag og fri bar.
De betalte rundt 450 000-500 000 kr for alt sammen.
Men det måtte jo vært et fantastisk bryllup da :D
 
Er det vanlig at gjestene betaler fly/overnatting selv, eller betales dette av brudeparet? Kunne faktisk tenkt meg å gifte meg i utlandet selv:)
 
Men det måtte jo vært et fantastisk bryllup da :D

Hehe, joda, omgivelsene, maten og slottet var flott, men de elsket/elsker hverandre ikke, og det er for meg hele poenget med et bryllup; å erklære ens kjærlighet for hverandre.
Store flotte bryllup er fint det, men bare husk at det er dere som skal være i fokus, så pass på at selve vielsen ikke drukner i overdådighet. ;)
(Mener ikke være skikkelig partypooper altså, og jeg sammenligner absolutt ikke deres fremtidige ekteskap med mine foreldres. ;) )
 
Det er ikke vanlig at brudeparet betaler fly og overnatting, slik jeg har forstått det. Har selv vært i utenlandsbryllup, hvor det var 300 gjester. Riktignok var flesteparten av gjestene fra det landet bryllupet ble holdt i, men likevel. Bare flyutgifter kommer jo gjerne på 3000 kr per pers. Hvis f.eks 30 stykker kommer reisende fra Norge i vårt bryllup ville det kostet oss nærmere 100.000 (sannsynligvis mye mer), og så skulle man liksom betale overnatting og alt annet i tillegg. Det går jo ikke an. Vi kommer til å invitere værtfall 50 stykker fra Norge, men jeg tenker at det ikke er realistisk at alle har mulighet til å komme. Satser på 20 stykker, nære venner og familie prioriterer vårt bryllup. Blir aldeles ikke fornærmet hvis noen inviterte ikke velger å komme, for det blir jo unektelig dyrt for gjestene. Men nå har det seg jo også slik at mange har mast om at vi må gifte oss i Frankrike, siden de ønsker en "unnskyldning" for å kunne reise på ferie dit. :) Franske venner og familie ønsker at vi skal gifte oss i Lofoten, og ville kommet reisende dit, fordi de ønsker å reise dit. En viktig grunn for at vi velger Frankrike er fordi kjæresten min har større familie, og det vil være lettere for flere å komme hvis vi holder det i Frankrike. Pluss at det jo selvfølgelig er en liten jentedrøm da, å kunne gifte seg på et slott i romantiske Frankrike ;)
 
Er det vanlig at gjestene betaler fly/overnatting selv, eller betales dette av brudeparet? Kunne faktisk tenkt meg å gifte meg i utlandet selv:)
Det er ikke vanlig at brudeparet betaler fly og overnatting, slik jeg har forstått det. Har selv vært i utenlandsbryllup, hvor det var 300 gjester. Riktignok var flesteparten av gjestene fra det landet bryllupet ble holdt i, men likevel. Bare flyutgifter kommer jo gjerne på 3000 kr per pers. Hvis f.eks 30 stykker kommer reisende fra Norge i vårt bryllup ville det kostet oss nærmere 100.000 (sannsynligvis mye mer), og så skulle man liksom betale overnatting og alt annet i tillegg. Det går jo ikke an. Vi kommer til å invitere værtfall 50 stykker fra Norge, men jeg tenker at det ikke er realistisk at alle har mulighet til å komme. Satser på 20 stykker, nære venner og familie prioriterer vårt bryllup. Blir aldeles ikke fornærmet hvis noen inviterte ikke velger å komme, for det blir jo unektelig dyrt for gjestene. Men nå har det seg jo også slik at mange har mast om at vi må gifte oss i Frankrike, siden de ønsker en "unnskyldning" for å kunne reise på ferie dit. :) Franske venner og familie ønsker at vi skal gifte oss i Lofoten, og ville kommet reisende dit, fordi de ønsker å reise dit. En viktig grunn for at vi velger Frankrike er fordi kjæresten min har større familie, og det vil være lettere for flere å komme hvis vi holder det i Frankrike. Pluss at det jo selvfølgelig er en liten jentedrøm da, å kunne gifte seg på et slott i romantiske Frankrike ;)
Glemte quote :)
 
Hehe, joda, omgivelsene, maten og slottet var flott, men de elsket/elsker hverandre ikke, og det er for meg hele poenget med et bryllup; å erklære ens kjærlighet for hverandre.
Store flotte bryllup er fint det, men bare husk at det er dere som skal være i fokus, så pass på at selve vielsen ikke drukner i overdådighet. ;)
(Mener ikke være skikkelig partypooper altså, og jeg sammenligner absolutt ikke deres fremtidige ekteskap med mine foreldres. ;) )
Hehe :) Ikke noe problem! Vi er ikke akkurat fasademennesker, så det viktige er ikke overdådighet for vår del. Min kjære kommer fra alpene, og det er helt nydelige omgivelser rundt der han har vokst opp. Prisen for å leie slottet er ikke så ille, og jeg har snakket med jenter her i Norge som har betalt det samme for leie av lokaler her. Du får ofte mye mer for pengene der nede, og vin og mat er jo myyye billigere enn i Norge. Selvfølgelig er det vi som skal være i fokus. Jeg syntes det er så fint å kunne feire kjærligheten, og å samle familiene og vennene på begge sider. Det blir liksom litt ekstra stas når man kommer fra to ulike land. Familien hans kom til Nord-Norge for dåpen til sønnen vår for to år siden, og det var fantastisk å kunne vise fram stedet jeg kommer fra. Hvis vi begge hadde vært norske hadde vi garantert ikke lagt bryllupet til utlandet, i alle fall ikke med mange gjester. Men når vi nå kommer fra forskjellige land er det en fin anledning til å kunne vise fram det beste fra hjemlandet til svigerfamilien og venne :)
 
Har til nå spart 60.000 kr, og fortalt familie og venner om forlovelsen og planlagt bryllup sommeren 2017. :) Begynt å tenke på bryllupsreise. Vil gjøre noe spesielt og utypisk, og har funnet noe som passer perfekt til oss.. Son Doong, verdens største hule.. Fem dagers tung ekspedisjon i Vietnam. Bare tusen koster 50.000 pluss flybilletter, så blir nok veeldig dyrt. Men vi har fryktelig lyst da... Blir å trene seg opp, siden det kreves god kondisjon og at man er fysisk sterk osv. Totalt kommer nok bryllupsreisen til å ende på minst 80.000. Er dette noe vi kan ønske oss penger til i bryllupsgave? Jeg vet ikke hva som er normalt! Kommer nok ikke til å ønske oss typiske ting som serviser osv. Kanskje vi vil bli noen dager ekstra i Vietnam til å slappe av etter turen, men med to små hjemme, blir det ikke noen lengre enn kanskje maks 10 dager ser jeg for meg. Minsten vil jo ikke være to enda :S Satser på bryllupsreise i januar 2018. Hvis vi føler oss klare for det kan vi jo droppe prevansjonen og la det stå til på tur :) Ikke verst plass å unnfange sistemann :D
 
Back
Topp