Brus og amming

TezK

Betatt av forumet
Jeg fullammer og gir tillegg av og til.
Har i det siste hatt lyst på brus. Samboer kjøpte 0.33l med cola zero her om dagen [emoji85] noe som ikke hjalp på cravinga [emoji13]
Hvor mye brus kan jeg drikke? Eller burde jeg holde meg langt unna?
 
drakk så mye kaffe og brus jeg orka/ville jeg.. :) mine to reagerte aldri på det.j
eg hadde derimot mest lyst på kaldt vann.-
det som var den beste tørsteslukkeren.
 
Du merker raskt hva bebis tåler/ikke tåler. Jeg holdt meg unna koffein og kunstige søtningsstoffer både da jeg var gravid, og da jeg ammet, så ble mest iskaldt vann her også. :)
 
Last edited:
Det er fysisk umulig at barnet reagerer på kullsyre! For at kullsyre skal gå over i melka, må det først over i blodbanen din - og da dør du!

Men, enkelte barn kan reagere på koffein, og/eller kunstige søtstoffer i brus, så for å være på den sikre siden kan du velge en brus med sukker, og uten koffein.
 
Jeg drikker et stort glass cola zero om dagen (ca 0,3-0,4 liter) og kanskje litt mer i helgene :smiley-ashamed008 men lillegutt på 5 uker har aldri reagert og sover som regel 3-4 timer sammenhengende om natta.
 
Her reagerte ikke mini på brus, så drakk det når jeg ville. Er jo bare å prøve seg frem :)
 
Det er fysisk umulig at barnet reagerer på kullsyre! For at kullsyre skal gå over i melka, må det først over i blodbanen din - og da dør du!

Men, enkelte barn kan reagere på koffein, og/eller kunstige søtstoffer i brus, så for å være på den sikre siden kan du velge en brus med sukker, og uten koffein.

Det hun sa! [emoji1316]
 
Det er fysisk umulig at barnet reagerer på kullsyre! For at kullsyre skal gå over i melka, må det først over i blodbanen din - og da dør du!

Men, enkelte barn kan reagere på koffein, og/eller kunstige søtstoffer i brus, så for å være på den sikre siden kan du velge en brus med sukker, og uten koffein.

Sier det samme som 'ørkenrev': what she said [emoji6] Og så må du følge med det totale koffein inntaket ditt, også fra kaffe og te osv. Skal ikke så mye til før du er over anbefalt grense: "ekspertenes råd er å holde seg til et koffeininntak på ca. 300 mg om dagen - eller ca. tre kopper med kaffe"

https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/amming-og-koffein/
 
Dette med brus er vel en vandrehistorie som bør drepes vel? Men for all del, sikkert mange mødre opp igjennom som har fått ro i sjela av å tenke at ungen ikke tåler kullsyre[emoji5]
 
Det er fysisk umulig at barnet reagerer på kullsyre! For at kullsyre skal gå over i melka, må det først over i blodbanen din - og da dør du!

Men, enkelte barn kan reagere på koffein, og/eller kunstige søtstoffer i brus, så for å være på den sikre siden kan du velge en brus med sukker, og uten koffein.

Wss [emoji1318][emoji1318]
 
Kunstig søtning og koffein går i blodet og dermed i melka, men det er absolutt ikke alle barn reagerer på det - jeg drikker masse cola zero etc, aldri noen reaksjon på min, hverken som nyfødt eller når han ble større. Kullsyre går som nevnt over aldri over i melka, for da ville man dødd før ungen rakk å få i seg noe :p Så bare å kose seg med brus :)

Det er forøvrig særdeles få ting som blir farlig i morsmelk (for å si det sånn er det eksempelvis bedre for barnet å få morsmelk fra en mor som røyker (litt) enn å få morsmelkerstatning; https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/amming-og-royking/), man må jo huske for at barnet skal få det i seg gjennom melka må jo mor drikke det, det må ned i tarmene, tas opp i blodet, fraktes opp igjen til puppene og ut i melka. Så det aller meste går fint, det meste er bare gamle myter (unntakene finner man her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/).
 
Tror ikke det er noen begrensninger på brus. Bare huske på at noen typer brus inneholder koffein, kan være at barnet kan reagere på det , men er jo ikke sikkert :)
 
Tror ikke det er noen begrensninger på brus. Bare huske på at noen typer brus inneholder koffein, kan være at barnet kan reagere på det , men er jo ikke sikkert :)

Trodde "alle" brustyper var med koffein? Hvilke er isåfall uten?:)
 
De aller fleste er jo uten koffein. Alle colavarianter (Coca Cola, Pepsi osv) er med, men ellers er det koffeinfritt over hele linja.

Ikke glem disse skumle 'energy drink' sakene. Vet ikke om det er brus, men viktig å huske at det er mye koffein i sånne.
 
De aller fleste er jo uten koffein. Alle colavarianter (Coca Cola, Pepsi osv) er med, men ellers er det koffeinfritt over hele linja.

Det er de jeg pleier å drikke når jeg drikker brus. :bored: Men absolutt greit med alternativer. Synd at koffein ikke informeres om på selve varen. Det irriterte meg som gravid!
 
Back
Topp