Brukte/nye babyting

Susannah

Blir kjent med forumet
Mamma`n min mente at jo da vi kunne kjøpe brukt. Trengt jo ikke være så fint. Vi kunne bare ta en tur på fretex. Da ble jeg litt [&:][:@]Fordi jeg vil ha det SÅ fint og bra og gjerne nytt. Er jeg sær eller ?
 
Det stemmer det, men jeg ble litt, paff, skal jeg vel kalle det. Må jo tenke økonomi også.
Vet dere hva en MÅ ha nytt: ? Og hva en kan ha brukt :?
Kan dere lage en fin liste ?
 
jeg kommer til å kjøpe ny vogn og seng,litt sær kansje,men er ikke hver dag jeg får et nurk. men har masse klær fra eldste sønnen,tepper og dyne. kan jo kjøpe billige ting,ikke det dyreste man finner. vi så på en vogn på babykos,den kostet nesten 9000,trodde jeg skulle få sjokk,blir ikke sånn vogn nei,vi har funnet en som koster rundt 4000 en kombi vogn,den skal vi kjøpe, oxo seng på ikea til vel 1000 med madrass. vi går litt rundt og ser hva vi får for pengene.
 
Jeg har kjøpt brukt vogn (Finn.no), har også noe brukte klær. Kjøpte klærne på "bruktmarked", og de minste størrelsene. De er jo brukt så lite likevel! Og de er jo vaskte. Du ser det på klærne hvor mye de er brukt - og det er jo små, renslige babyer det er snakk om... [;)] men har selvsagt også kjøpt nytt, litt nå og litt da.

Bilstol kjøpte vi ny, men det var fordi søsteren min ville kjøpe det til oss! Likevel hadde det nok blitt brukt der også, ja.

Selvsagt vil vi helst ha alt nytt, men vi har ikke økonomi til det, så da er det jo aller lettest å spare penger der det er dyrest. Vogn, bilstol, seng, stellekommode... Sjekk på finn.no - der er det masse.
 
er ikke noe galt med å kjøpe brukte barne utstyr....
bedre å se på økonomien i stede...det er helt sikkert mye fint på fretex...
men jeg skjønner deg oxo...man har selvfølgelig lyst på nytt til ett nytt barn....
men du kan jo ønske deg mye fra venner og familie oxo...så kanskje du slipper å kjøpe...
det gjorde jeg....

tenk litt økonomi oxo du/dere skal leve ved siden av dere oxo...

lykke til..

klem[:)]
 
alle vil vel aller helst ha det nyeste å råeste til bebisen sin..[:D]
men noen ganger så strekker ikke pengene til.. man kan jo få kjøpt fjorårets vogner til havlparten av det de koster i utgangspunktet. og man kan finne mye stilig å nesten ikke brukt på finn.no
men jeg mener også det at hvis man nå har økonomi til å kjøpe alt nytt, så ser jeg ingen grunn til at man ikke skulle få lov til det da?
det er jo veldig kos å gå rundt å plukke akkurat det man vil ha[:)]
forrige gang jeg fikk barn så fikk vi sponset av besteforeldrer det aller meste.. å det kjøpte de nytt.. vogna kjøpte vi selv, å den var ny.
hadde det ikke vært for at besteforeldrer hjalp til, så hadde vi nok måttet kjøpe brukt, noe jeg ikke ville hatt i mot, syns det er helt greit med bruktutsyr.
på grunn av plassmangel så ble en del solgt, og noe ble lånt bort til andre i familien som fikk barn.
denne gangen har vi kjøpt nesten alt nytt.. får låne en vogge, og sprinkelseng har jeg fra før, ellers så er alt nytt.
syns du skal gjøre det du føler for å gjøre.. men det lønner seg å tenke økonomisk[;)]
 
Vi har mye brukt...Kjøpte vogna brukt fordi vi skulle ha dypvogn først og så heller koste på oss en joggetrille og sportsvogn nytt. Bæremeisen har vi kjøpt brukt, den var brukt en gang av noen som ikke var så glad i å gå tur i skog og mark. Senga er etter alle barna i familien og helt super. Så jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal ha brukt så lenge det er pent og vedlikeholdt[;)]

Vi får også låne en god del og tar i mot med glede...
 
kjekt når man kan låne\arve ting fra familien,jeg hadde babye sengen som sønnen min brukt, hadde den helt fram til januar i år,da kastet jeg den,hadde ikke plass til den lenger,litt kjedelig og tenke på no,hadde sportsvognen helt til i fjord,er jo dumt at jeg kvitta meg med det,men har kjempe masse baby klær i str 50-74. har kjøpt noe nytt da,blir litt syk nå jeg går i kles butikker og ser alle de søt klærene.
 
Jeg syns det må være helt greit å kjøpe enkelte ting brukt. Babyting er ikke akkurat billig... MEN: til dere som kjøper brukt... IKKE kjøpt brukte madrasser. Brukte madrasser øker risikoen for krybbedød, til og med hvis det kun er søsken som har brukt den før!

Hentet fra www.krybbedod.no

Madrass til spebarnet
Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.
Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.
 
Vi skal kjøpe alt nytt til babyen! Orker ikke tanken på å kjøpe brukte ting jeg.. [:@]Og siden det er den første, syns vi at hun fortjener det beste [:)]
Men det finnes helt sikkert mye fine brukte ting også da.. Er vel smak og behag.. [:D]
 
Vi har også alt nytt til nurket. Men vi har vært så heldige å ikke betalt en krone for det... fått alt sammen. Eneste vi mangler nå er vippestol. Klær har vi fått noe brukt fra noen jeg kjenner. Vært brukt en gang. Og masse nytt. Skal hvertfall ikke klage.
 
har ikke begynt å kjøpe noe enda.. har min egen vugge som jeg selv lå i da... tenkte å finne brukt vogn på finn.no men kjøper sikert mesteparten nytt så lenge pengene strekker til...[:)]
 
jeg skal kjøpe brukt vogn og bilstol.seng er også en ting som går greit å kjøpe brukt.en ting som blir sagt er at en helst ikke skal kjøpe brukte madrasser. de inneholder visst noe som kan gi krybbedød!!!???[&:].husker ikke hva det var..(ikke meningen å skremme noen her).Tror det er greit å kjøpe litt av hvert.så en ikke føler at alt er arva på en måte.mye penger å spare på å kjøpe brukt vogn ihvertfall[:)]
 
ehh.så at forklaringen på hvorfor en skal være forsiktig med brukte madrasser kom lenger opp på sida her.....[8D] ( fostervannståke her for tida)
 
syntes ikke at du er sær[:)]..vil ha dey på akkurat samme måten,
man vil jo ha det nyeste,fineste og beste til sine egne[:D]
 
Heia, mye brukt som er fint. MEN bilstol skal hvertfall vi ha ny, eller kjøpe av noen jeg kjenner og vet jeg kan stole på. Bilsikkerheten tar jeg ikke helt lett på[:-]
 
skjønner deg godt men du kan jo blande litt da! vi kjøpte litt brukt å litt nytt til vår første
 
er ikke du hu som var 8 uker gravid? og som kan rulle på kulen i magen?????????????????????????
 
Jeg er kanskje litt sær da, for jeg vil ikke ha noe brukt.. eller det vil si, det er mye jeg ikke kunne tenkt meg til å kjøpe brukt, men det er fordi det er første nurket.. osv osv. Men som seng, vogn, sånne ting ville jeg ikke kjøpt brukt. Har også blitt frarådd å bruke brukte madrasser, på grunn av faren for krybbedød. Derfor kommer jeg til å kjøpe ny madrass til arve-vugga vi har..
 
Back
Topp