Brukt vs kjøpt

Elsker gjenbruk, men syns også det er stas å være på shopping/kjøpe nye ting. Men lommeboka er mest glad i brukt :p
 
Barnet får nye leker i gave til bursdag/jul. Mest fordi hun får mye brukt resten av året, og fordi hun elsker å ta av papp og plastikk og teip fra gavene hun får. Hun får imidlertid ikke gaver for store summer, tror vi har lagt oss på under 500 kr totalt i gaver ved hver anledning (et par pakker duplo/lego pluss en liten dukke, eller tilsvarende). Så langt har hun ikke fått verken klær eller sportsutstyr/uteleker/interiør i gave noengang, fordi vi foreldre selv syntes det var veldig skuffende gaver da vi var små.

Til annen familie kjøper jeg brukt dersom jeg finner noe jeg er overbevist om at vi falle i smak eller noe som er vanskelig å finne nytt - kan være alt fra morsomme pyntefigurer til samleobjekter. Supplementer med "noe nytt" dersom det er veldig tydelig at varen er brukt og at jeg ikke har betalt noe særlig for den, fordi jeg ikke vil virke gjerrig.
 
Kjøper aldri noe brukt i gave, men kjøper gjerne noe brukt til meg selv :) Vi har ikke barn, men kommer nok til å kjøpe mye brukt når den tid kommer. Bedre det enn at det blir kastet! Når det kommer til gaver til voksne syntes jeg at det alltid burde være en byttelapp på, med mindre man er 100% sikker på at mottakeren ønsker seg dette.
 
Gjenbruk er supert og kjøper gjerne klær brukt til datteren min, men ikke til julgaver og bursdagsgaver. Hadde aldri kjøpt brukte ting å gitt i gaver. Det kan være så helt og fint brukt det bare vil, men jeg kjøper nytt når det kommer til gaver. :) Men ellers elsker jeg å kjøpe brukt.
 
Back
Topp