Brukt vs kjøpt

Gjenbruk er genialt :)
 
Gjenbruk er fint det men for meg er ikke det noe jeg gjør til jul og bursdag

Samme her, med noen unntak. Lillesøster her i gården fikk storebrorens IKEA-kjøkken til jul i fjor, men da var hun bare halvannet, og skjønte uansett ikke hva som foregår. Kjøkkenet hadde hun fått uansett, men vi pakket det like gjerne inn, og kalte det julegave. I år får elleveåringen en (meget pent) brukt mobiltelefon, mest fordi han er så innmari flink til å miste/ødelegge ting, så han må bevise at han kan ta vare på denne, før han får en splitter ny en. Lillebroren min og kona får en brukt vugge av meg til jul, de skal bli foreldre i februar, og får vuggen - med madrass og sengetøy i gave. Sengetøyet er også kjøpt brukt, men vasket og strøket og plettfritt.
 
Kjøper stort sett nytt i gave men ved spesielle grunner kan det gjerne være brukt. Storebror fikk en gang brukt seng i julegave. I år får han en haug Minecraft figurer som er brukt (men ser nytt ut) i gave. Han får på den måten masse mer figurer enn hva han hadde fått om vi hadde kjøpt dem. Betalte 350 kroner for figurer som nok hadde kostet over 2000 i butikken. I fjor fikk lillebror nytt klesskap i julegave, men fordi det kanskje ikke er SÅ gøy å få et skap i gave og for å slippe å pakke det inn, så pakket vi inn storebrorens Ipad i gave til lillebror. Storebror fikk nytt nettbrett i gave så da ble det lik gave til dem. Han hadde uansett kommet til å arve Ipaden. Var ikke fyllt 3 år så han hadde inget begrep om at den hadde vært brorens når ingen sa noe. Kjøpte nytt kult cover til den. Storebror kjøpte brukt mobil for bursdagspengene sin i år.
 
<3 gjenbruk er topp! Vet begge barna mine ville blitt glad for brukte leker:D men man må nok lete litt mer da.
 
Helt enig! Gjenbruk er gull! :D
 
Kjøper ikke brukte gaver. Men kjøper brukt og selger det vi ikke trenger lenger når det gjelder oss selv. Sikkerhetsutstyr (som ridehjelmer, bilseter osv) kjøper jeg aldri brukt. :)

Vi har kjøpt brukt vogn da. Måtte slå til på et superbra tilbud. Er knallfornøyd med den.
 
Har vel stort sett gitt nye gaver. Men har selv fått brukte ting, og det gjør meg ingenting! Kunne gjerne gitt brukt i gave, om jeg fant noe jeg visste ville falle i smak. Kom på nå at jeg faktisk kjøpte en slags vegghylle i en bruktbutikk engang, som tante fikk i julegave. Visste at den kom til å passe perfekt i stilen hennes.
 
Jeg kjøper nytt når jeg gir gaver, med mindre personen har ønsket seg noe brukt.
 
Jeg kjøper ofte brukt til datteren. Men det må være pent brukt. Hun er 3 år og skjønner ikke forskjellen uansett. I år fikk hun Lundby dukkehus med møbler. Betalte vel 300 for det. Hadde vel blitt nærmere 2000,- nytt.

Uten om jul handler jeg masse barnebøker på loppemarked. Der har jeg funnet mange skatter. De klassiske Roald Dahl barnebøkene til 20,- stk som ser helt ubrukte ut.

Jeg har som en regel hver jul at jeg skal kjøpe en gave brukt, og en gave skal være hjemmelaget.
 
<3 gjenbruk er topp! Vet begge barna mine ville blitt glad for brukte leker:D men man må nok lete litt mer da.
Men man får sååå mye mer for pengene. Og så letter mannspanel samvittigheten ved å ikke bidra fullt så mye til kjøpegalskapen rundt jul. Jeg elsker second hand!
 
Ja takk begge deler :) kjøper ikke brukt til andre men har kjøpt brukt til oss selv :)
 
Jeg bruker alltid å kjøpe nye gaver. Men synes det er helt flott å få noe som er brukt!! :)
 
Eg kunne funne på å kjøpe brukt til mine egne barn, men ikke til andre, da eg vet at noen ikke liker brukte ting
 
Jeg mottar gjerne brukte leker eller pent brukt tøy i gave til frøkna. Syns det er fint da majoriteten av disse varene til baby/barn ikke slites. Men også morsomt å kjøpe nytt.

Ja takk til begge deler :)
 
Helst bare nytt. Men bruker noe til lillesøster fra de andre to.
 
Back
Topp