Bruker du smertestillende nå som du er gravid?

  • Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
Har du høyere terskel enn vanlig? Hvorfor - hvorfor ikke? :)
 
Nei, jeg tar ikke smertestillende nå som jeg er gravid. Jeg har generelt veldig høy terskel for akkurat dette, gravid eller ei [emoji5]
Tenker at man skal bruke minst mulig for den som ligger i magen sin del..
Forrige svangerskap brukte jeg ikke smertestillende en eneste gang.
 
Bruker det minst mulig til vanlig, og når jeg har vært gravid (både sist og nå) så har jeg ikke hatt behov. Tidligere hadde jeg stort sett kun behov rundt menstruasjon, og det behovet eksisterer jo ikke i graviditeten. :p Forrige svangerskap varte i 24 uker, og brukte ikke noe smertestillende da. Satser på behovet er like lite denne gangen. :)
 
Skal nok klare meg fint uten smertestillende :) Ikle hatt behov for å ta en heller, ikke en hodepine. Bare grusomt kvalm :eek:
 
Jeg tok ikke noe smertestillende forrige svangerskap, og har nok litt høyere terskel enn til vanlig for å ta smertestillende. Men jeg er ikke kategorisk imot, så om jeg skulle ha forferdelig vondt noen gang så kommer jeg til å ta.
 
Prøver med uten og foreløpig har det gått bra[emoji4] har litt høyere terskel nå [emoji6]
 
Er smertestillende farlig siden dette er et spm og oppe til diskusjon ? Trodde normal dose var helt ok... jeg er avhengig ta det ganske ofte pga sykdom!
 
Er smertestillende farlig siden dette er et spm og oppe til diskusjon ? Trodde normal dose var helt ok... jeg er avhengig ta det ganske ofte pga sykdom!

Heisann! Dette er ikke ment som en sånn "Hold deg unna!!"-tråd, men en tematråd som har som intensjon å lage litt debatt rundt noe folk gjerne tenker litt på. Dette med smertestillende er det veldig mange meninger om, og da er det fint å kjøre litt temaspørsmål rundt det av og til - fordi mange lurer på hva andre tenker om det samme :)

Hvis du er usikker på egen bruk av smertestillende som du trenger, så er det greit å spørre lege eller jordmor om det, så får du et helt riktig svar som gjelder deg. Det finnes ingen generelle svar på dette spørsmålet, for noen trenger smertestillende grunnet sykdom/annet, og det kan gjerne være mer riktig for fosteret at du som gravid har det bra, enn at du skal kutte ut medikamentene som lindrer.
 
Heisann! Dette er ikke ment som en sånn "Hold deg unna!!"-tråd, men en tematråd som har som intensjon å lage litt debatt rundt noe folk gjerne tenker litt på. Dette med smertestillende er det veldig mange meninger om, og da er det fint å kjøre litt temaspørsmål rundt det av og til - fordi mange lurer på hva andre tenker om det samme :)

Hvis du er usikker på egen bruk av smertestillende som du trenger, så er det greit å spørre lege eller jordmor om det, så får du et helt riktig svar som gjelder deg. Det finnes ingen generelle svar på dette spørsmålet, for noen trenger smertestillende grunnet sykdom/annet, og det kan gjerne være mer riktig for fosteret at du som gravid har det bra, enn at du skal kutte ut medikamentene som lindrer.

Det generelle rådet er vel hva helsenorge sier?

«Ved smerter under graviditet er førstevalget smertestillende tabletter med virkestoffet paracacetamol førstevalget (Pamol, Panodil, Paracet, Paracetamol og Pinex). Det ikke er påvist noen sammenheng mellom bruk av paracetamol i svangerskapet og nevrologiske effekter på barnet»


Men første absolutt hva du skal fram til, bare følte det ble fokus på at det er fyfy ty til smertestillende under svangerskap[emoji1].
 
Jeg tar generelt smertestillende veldig sjelden. Men er det behov så tar jeg. Feks når jeg har dundrende hodepine og ikke klarer å bidra hjemme. Da er det bedre at jeg tar en Paracet enn at jeg lider meg gjennom det og lar mannen ta seg av alt.
 
Det generelle rådet er vel hva helsenorge sier?

«Ved smerter under graviditet er førstevalget smertestillende tabletter med virkestoffet paracacetamol førstevalget (Pamol, Panodil, Paracet, Paracetamol og Pinex). Det ikke er påvist noen sammenheng mellom bruk av paracetamol i svangerskapet og nevrologiske effekter på barnet»


Men første absolutt hva du skal fram til, bare følte det ble fokus på at det er fyfy ty til smertestillende under svangerskap[emoji1].

Alltid greit å forholde seg til hva helsenorge sier! :D
 
Kun hvis det treng. Trakk ei tann. Og da måtte Jeg ha to omganger.

Har man vondt går det også utover den lille. For den tenker jeg føler på alt. Blir en type stress.
 
Bruker smertelindring mist mulig til vanlig. Bruker om jeg har skikkelig vondt og ikke fungerer uten. Har 3 små som må passes på. Og de har det ikke greit om jeg ikke har det greit.
Men var å trakk en visdomstann på fredag, har tatt 4 paracetter daglig siden da. Har litt vondt enda, men ikke nok til å måtte ta paracett.
 
Tar ikke pille, for alt som er ille :p
Jeg prøver, og ta minst mulig.
Selv om legen sa jeg kunne ta når jeg hadde skikkelig problemer med sitte,gå, og stå så lot jeg være. Hadde tatt dem OM jeg ikke var gravid, men leste om medesinen og ville ikke ta sjangser selv om legen sa det var Ok for ei uke.
 
Jeg tar paracet når det trengs, stort sett på grunn av sterk hodepine/migrene.
 
Jeg prøver å unngå alle smertestillende, og medisiner generelt. Har høyere terskel, men blir det behov så tar jeg.
 
Får lov til å ta parcet, men har høy terskel og vil unngå om mulig :)
 
Ja tar paracet når jeg har virkelig behov for det.
 
Back
Topp