Bruk av Minifom til barn på åtte år

Knerten07

Forumet er livet
VIP
Jeg har en gutt på åtte år med store mageproblemer i form av forstoppelse og treg mage som følge av intoleranse mot melk (både melkeprotein og laktose, han slår ut på blodprøver og prikktester, dermed er han vel i grunnen allergisk). Han spiser derfor melkefri kost, men er likevel plaget med treg mage. Har brukt Duphalac siden fødsel i samarbeid med barnelege, men dette gir som kjent store plager med luft. Har som et siste forsøk begynt med Minifom kapsler til ham og dette har hatt god effekt mot luftplagene. Jeg er derimot usikker på om dette er et middel han kan bruke over tid eller om det kun kan benyttes i korte perioder. Han har nå fått det sammenhengende i to uker (tre kapsler daglig), men nå våger jeg ikke fortsette å gi ham det da jeg jo har lest diverse på nettet der man fraråder bruk av middelet over tid til spedbarn. Gjelder det samme for større barn, altså til min gutt som er åtte år? Hvor lenge kan han i såfall bruke det før han må avslutte? Får ulike svar på apotekene, så det gjør meg bare enda mer usikker og frustrert.

Kan legge til at han spiser fiberrik kost, drikker Havremelk og masse vann, er i veldig mye aktivitet og dermed legger forholdene til rette for at magen skal fungerer optimalt. Takker på forhånd for svar! :)
 
Jeg har en gutt på åtte år med store mageproblemer i form av forstoppelse og treg mage som følge av intoleranse mot melk (både melkeprotein og laktose, han slår ut på blodprøver og prikktester, dermed er han vel i grunnen allergisk). Han spiser derfor melkefri kost, men er likevel plaget med treg mage. Har brukt Duphalac siden fødsel i samarbeid med barnelege, men dette gir som kjent store plager med luft. Har som et siste forsøk begynt med Minifom kapsler til ham og dette har hatt god effekt mot luftplagene. Jeg er derimot usikker på om dette er et middel han kan bruke over tid eller om det kun kan benyttes i korte perioder. Han har nå fått det sammenhengende i to uker (tre kapsler daglig), men nå våger jeg ikke fortsette å gi ham det da jeg jo har lest diverse på nettet der man fraråder bruk av middelet over tid til spedbarn. Gjelder det samme for større barn, altså til min gutt som er åtte år? Hvor lenge kan han i såfall bruke det før han må avslutte? Får ulike svar på apotekene, så det gjør meg bare enda mer usikker og frustrert.

Kan legge til at han spiser fiberrik kost, drikker Havremelk og masse vann, er i veldig mye aktivitet og dermed legger forholdene til rette for at magen skal fungerer optimalt. Takker på forhånd for svar! :)

Hei:)
Beklager sent svar!!

Først og fremst er det jo fint at han får effekt av Duphalac! Men, det kan som du skriver gi luftplager. Siden gutten din er åtte år tenker jeg at det kan være to problemer med luftplagene, smerter og det sosiale. Dersom det bare er det sosiale som er plagsomt (eller i stor grad) kan dere kanskje forsøke å gi duphalac på kveldstid? Det kan gjøre at luftplagene kommer mer på natten og hvis de ikke er for store kanskje han også kan sove seg gjennom det?
Det er jo ikke noen garanti - men kan være verdt et forsøk.

Kjempebra med kosthold og fysisk aktivitet:)

Angående Minifom, der var dråpene tidligere konservert med parabener som førte til at bl.annet Legemiddelverket besluttet å fraråde ukritisk og langvarig bruk. Nå er imidlertid konserveringsmiddelet fjernet fra dråpene, og det er heller ikke parabener i kapslene. Langvarig bruk av Minifom kapsler, i samråd med lege, bør være greit. Legger ved link til en fullstendig produktbeskrivelse av Minifom fra Legemiddelverket, der står det ingenting om at det frarådes langvarig bruk. http://legemiddelverket.no/_layouts/Preparatomtaler/Spc/0000-06971.pdf?id=05122013152737
Har også sjekket et svensk oppslagsverk (fass) og der står tilsvarende. Jeg tror kanskje at info på nett om frådrådning av langvarig bruk i hovedsak baserer seg på koserveringsmiddelet som tidligere var i dråpene.
Det er veldig vanskelig å gi et konkret svar på lengde han kan bruke det, det er nok ikke noe fasit svar. Jeg vil anbefale å også spørre legen om det ved neste anledning. Men i mellomtiden kan dere kanskje forsøke dere litt frem? For eksempel når han har fått full effekt, prøv en dag uten å se hvordan det går. Alternativt prøv med flere dagers pause og se hvor lang tid det går før plagene er tilbake - kanskje han da senere kan bruke Minifom i "intervaller" - men igjen vil jeg anbefale dere å avtale dette med legen.

Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg forstår veldig godt frustrasjon over ulike svar fra helsepersonell! Det er så mye informasjon tilgjengelig og ofte er jo forskning noe sprikende, det i kombinasjon med individuelle vurderinger og alltid noe ulik hvor "up-to date" man er på ulike temaer tror jeg har noe av skylden.

Håper dette svaret hjelper deg noe.
Hilsen Åse:)
 
Tusen, tusen takk for et langt og bra svar :)! Jeg var faktisk ikke klar over at parabenene nå var fjernet. Det er jo supert, men jeg tenker som deg, at vi bare får prøve oss frem litt angående bruken. Barnelegen er det en stund til han skal til, så i mellomtiden lar jeg ham få det i perioder. Det er som du riktig sier, både smerter og i forhold til det sosiale, problematisk med disse luftplagene. Han får Duphalac på kvelden, men i og med at han får dette hver eneste kveld føler jeg at problemer vedvarer uansett. Akkurat nå prøver han ut et tilskudd med melkesyrebakterier, Idoform tyggetabletter, (selv om han ikke tåler melk....) i stedet for Duphalac og jeg håper han kan komme i mål med det slik at han kan slippe denne Duphalac´en. Vel verdt et forsøk. Det har faktisk fungert godt nå i 10 dager, så jeg er spent på fortsettelsen!

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Det hjalp meg veldig :).
 
Tusen, tusen takk for et langt og bra svar :)! Jeg var faktisk ikke klar over at parabenene nå var fjernet. Det er jo supert, men jeg tenker som deg, at vi bare får prøve oss frem litt angående bruken. Barnelegen er det en stund til han skal til, så i mellomtiden lar jeg ham få det i perioder. Det er som du riktig sier, både smerter og i forhold til det sosiale, problematisk med disse luftplagene. Han får Duphalac på kvelden, men i og med at han får dette hver eneste kveld føler jeg at problemer vedvarer uansett. Akkurat nå prøver han ut et tilskudd med melkesyrebakterier, Idoform tyggetabletter, (selv om han ikke tåler melk....) i stedet for Duphalac og jeg håper han kan komme i mål med det slik at han kan slippe denne Duphalac´en. Vel verdt et forsøk. Det har faktisk fungert godt nå i 10 dager, så jeg er spent på fortsettelsen!

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Det hjalp meg veldig :).

Så bra det var til noen nytte! Tror du gjør alt riktig og at dere bare må, som du sier dere gjør, prøve dere frem litt nå. Lykke til og stå på:)
 
Back
Topp