Bruk av Crinone

Sjokkis

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Hei.

Lurte på om noen har kanskje kunne gitt meg et svar på noe i forhold til Crinone.

Har etter 8 pp vært så heldig å fått positiv graviditetstest (inseminasjon med eggløsningssprøyte) Vært på stork.

I denne runden har vi benyttet oss av Crinone mellom EL og positiv test - og vet jo ikke om det er derfor eller om det kun er tilfeldigheter. Det ble under scanning uenigheter mellom medicus og stork om vi hadde tynn slimhinne. Altså - den var tynn - men grei nok for inseminering. Medicus mente dog vi burde hatt østrogen. Vi fulgte stork siden det er de vi er hos - men vi var også usikre der.

Stork sa nå at vi skulle slutte med Crinone nå, men samtidig leser vi ingen steder at dette er typisk. Virker som folk går lengre?

Kan noen forklare hvorfor noen går til uke 12 (som nevnt i felleskatalogen) mens vi blir bedd om å slutte nå? Stork er flinke til å gi instrukser uten videre forklaring nemlig. Vi er selvfølgelig fortsatt redd for at slimhinnen skal være litt pinglete ut fra skanningen hos Medicus på dag 10.

Vi fikk to pakker ut når vi hentet resepten den gang, så vi har 15 stk ekstra. Er det farlig å bruke disse, eller vil det kunne ødelegge noe?

Er så glade for resultatet vi har - og så klart også veldig nervøse - så alle gode råd mottas med stor takk! <3
 
Ville tatt de 15 ekstra... ble naturlig gravid og gikk på crinone PG gikk på dette til uke 10, gyn sa det ikke var nødvendig etter det hadde festet seg, men var ikke farlig å bruke de opp...
 
Helt ufarlig med progesteron, så det kan du bare bruke opp.

Om man har fryseforsøk uten eggløsning må man ta progesteron til uke 10-12. Om man har ferskforsøk, inseminasjon eller vanlig samleie og skal ta progesteronstøtte holder det for de fleste å ta to uker - siden kroppen produserer selv etter eggløsning (uttak). Dersom man mistenker noe mangel på progesteron eller har hatt flere aborter tar man gjerne til uke 10-12 uansett, siden det er ufarlig. :)

Fra uke 10 skal morkaken ha tatt over produksjon av progesteron, så etter det skal det egentlig være unødvendig å ta noe mer. Men det finnes unntak der og.
 
Siden du tok eggløsningssprøyte ville jeg fortsatt! Jeg tok også eggløsningssprøyte og skal fortsette til 10-12 uker.
 
Siden du tok eggløsningssprøyte ville jeg fortsatt! Jeg tok også eggløsningssprøyte og skal fortsette til 10-12 uker.

Når du tar eggløsningssprøyte får du eggløsning. Da starter kroppen progesteron-produksjon. Da har du egentlig null behov for progesteronstøtte, med mindre du har påvist noe galt med egen produksjon. Likevel er det ofte standard å ta i ca 14 dager. Og noen klinikker "safer" og har bare rutine til uke 10-12. Ingen god dokumentasjon for at det har noen effekt for kvinner generelt, iom at de fleste produserer nok selv.

Men helt ufarlig å ta ekstra progesteron da. :)
 
Når du tar eggløsningssprøyte får du eggløsning. Da starter kroppen progesteron-produksjon. Da har du egentlig null behov for progesteronstøtte, med mindre du har påvist noe galt med egen produksjon. Likevel er det ofte standard å ta i ca 14 dager. Og noen klinikker "safer" og har bare rutine til uke 10-12. Ingen god dokumentasjon for at det har noen effekt for kvinner generelt, iom at de fleste produserer nok selv.

Men helt ufarlig å ta ekstra progesteron da. :)
Hm.. De på klinikken jeg gikk til sa at kroppen ikke produserer nok naturlig progesteron etter en eggløsningssprøyte/stimulert syklus som i en vanlig normal syklus. Det samme etter IVF, derfor gir de progesteron støtte..
 
Hm.. De på klinikken jeg gikk til sa at kroppen ikke produserer nok naturlig progesteron etter en eggløsningssprøyte/stimulert syklus som i en vanlig normal syklus. Det samme etter IVF, derfor gir de progesteron støtte..

Det har de nok ikke helt solid grunnlag for å si helt bestemt. Flere klinikker som ikke gir mer enn 14 dager etter IVF heller. :)
 
Jeg lurer på litt av det samme. Har hatt ivf og har gått på crinone siden uttak, og er nå snart i uke 10. Har fått beskjed om å ta crinone til uke 10. Har ikke påvist progesteronmangel, men tar pga gjentatte aborter. Har tatt to om dagen. Det var det som stod i instruksene fra riksen; at man skulle ta to om dagen i 14 dager. Når jeg fikk positiv test og sykepleier ringte meg spurte jeg om jeg skulle fortsette med 2 stk om dagen eller redusere til 1. Hun var ikke sikker da det ikke stod noe i papirene mine, men sa det ikke skadet å ta to. Så da har jeg gjort det.. Spørsmålet mitt er om jeg nå burde redusere dosen fra 10+0 og ta en stk og dagen til uke 11 selv om jeg egentlig skal ta til uke 10? Har 15 til overs.
 
Back
Topp