Brent av brennesle

Ikke i bruk

Forumet er livet
Små barn har lett for å brenne seg på brennesle, noen tips til akutt hjelp når uhellet først er ute?

Sønnen min kom nettopp inn nå i sta, løpte ned skråningen her etter fotballen sin, brant seg på begge bena, begge armene, litt på overkroppen og halsen. Noe sier jeg at jeg burde ha spurt om dette på forrige nettmøte slik at jeg hadde vært forberedt. Men legger inn spørsmålet nå så det kan ligger her til svar for andre som lurer på det samme.

(Min mormor sa alltid at man skulle ha på melk, jeg har ikke melk i hus så jeg klinet på han yoghurt.. og en kald dusj. Ser ut som det hjalp litt)
 
Obs
 
Last edited:
Små barn har lett for å brenne seg på brennesle, noen tips til akutt hjelp når uhellet først er ute?

Sønnen min kom nettopp inn nå i sta, løpte ned skråningen her etter fotballen sin, brant seg på begge bena, begge armene, litt på overkroppen og halsen. Noe sier jeg at jeg burde ha spurt om dette på forrige nettmøte slik at jeg hadde vært forberedt. Men legger inn spørsmålet nå så det kan ligger her til svar for andre som lurer på det samme.

(Min mormor sa alltid at man skulle ha på melk, jeg har ikke melk i hus så jeg klinet på han yoghurt.. og en kald dusj. Ser ut som det hjalp litt)

Hei Tamara.

Vi er inne i en tid med mange ugudne sommergjester som bl.a brennesle. Det er vondt å brenne seg, men heldigvis går det egentlig fort over av seg selv hvis det kan være en liten trøst. Det er mange kjerringråd hva som kan hjelpe, eller kanskje ikke.... Det eneste som hjelper helt sikkert er å skylle der man har brent seg med litt kaldt vann som kjøler ned huden. Da lurer vi nerveledningene så de ikke sender AU— og KLØ-signaler til hjernen.

Ønsker du å ha førstehjelpen klar til neste gang vil jeg anbefale å ha en Avivir Aloe vera gle spray i hus: https://www.komplettapotek.no/produ...vera-spray?fromSearchOverlay=1&q=avivir+aloe#
Dette er en spray som sprayes direkte på hudens irriterte områder, som dermed vil virke kjølende, lindrende og gjenoppbyggende på hudrirritasjon som brennesle gir, solbrent hud, rifter, insektstikk, røde utslett og andre hudirritasjoner.

Mvh Kari, Komplett apotek
 
Back
Topp