Bråkete nabobarn?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vil gjerne ha innspill fra dere andre med barn :) Vet ikke hva som er vanlig. Men naboen har sendt barna sine ut for å leke i hagen, herjelek på trampoline med skriking og hyling kl 0730 i dag. Her i huset sover vi på den tiden av døgnet (i alle fall i helger og ferier), så litt sært å bli vekket av bråkete unger. Samtidig bor vi i et område med barn, og vet at de fleste andre småbarn kanskje står opp tidligere enn vår. Lurer derfor på om dette er vanlig/forventet eller om det er noen tid det er vanlig å holde ungene inne eller i roligere former? Skjønner at man må tolerere noe støy fra naboer, hvis ikke får man jo flytte på landet for seg selv :p
 
Vi går aldri ut for å leke før 9/10-tiden i helgene, av respekt for nabo. :)
 
Her har vi en liten regel om at de ikke får gå ut å leke før 09.00 i helger/ferier for å respektere naboer :) (Sjeldent noen er ute før 10 da, men det skjer)
 
Det var tidlig. Vi holder oss inne til 9-10 tiden vi også, nettopp av respekt for naboer. Har en datter som har våknet mellom 5.30 og 6.30, så det har blitt noen lange morgener, men etter mat, litt barne TV, lek og stell, så er faktisk kl fort 9 hos oss i allefall. Tror ikke vi hadde rukket å komme oss ut til 7.30 engang :D
 
Nå er det vel mellom 23-07 det skal være nattero? Vi pleier heller ikke å gå ut så "tidlig", men våre er så små at de ikke får gå ut alene. Jeg har dog vært på lekeplassen kl 8 med eldste. Det irriterer meg mer med hunder som står ute og gjør midt på natta enn barnelek. Men så er vi som regel oppe 5-6, ofte fra 4 de siste ukene pga baby, så 7.30 er jo langt på dag :p
 
Det er lov å bråke fra 7:00 - 23:00.

Men jeg lar ikke ungene bråke masse ute så tidlig. Tenker det bør være forholdsvis rolig fram til kl 9. Greit at de er ute å leker og snakker og sånn, men ikke roping, hyling eller dunking av ball som sparkes mot gjerdet el.

Jeg tenker det samme om kvelden, at etter kl 19/20 så bråker man ikke mye ute. Enten det er en bråkete hagesaks, høy musikk eller hylende unger. Synes det er flere som bråker på kvelden enn på morgenen. Hvis ungene dine sover lenge, så legger de seg kanskje sent også? Er de ute sent å leker?
 
Synes kanskje det var litt vel tidlig i et tettbebygd område på en søndag...
 
Det er lov å bråke fra 7:00 - 23:00.

Men jeg lar ikke ungene bråke masse ute så tidlig. Tenker det bør være forholdsvis rolig fram til kl 9. Greit at de er ute å leker og snakker og sånn, men ikke roping, hyling eller dunking av ball som sparkes mot gjerdet el.

Jeg tenker det samme om kvelden, at etter kl 19/20 så bråker man ikke mye ute. Enten det er en bråkete hagesaks, høy musikk eller hylende unger. Synes det er flere som bråker på kvelden enn på morgenen. Hvis ungene dine sover lenge, så legger de seg kanskje sent også? Er de ute sent å leker?

Har bare en, men han i helger og ferier hvor han ikke må tidlig opp, så legger han seg jo senere enn gjennomsnittet på sin alder :) Typisk 20/21 :) men han er ikke ute og leker herjelek på den tiden altså! Bruker jo litt tid på kveldsstellet, og så spiser vi gjerne middag sammen på kvelden. På fine dager kan det godt være ute på terrassen, men da aldri hyling/herjing/bråk, nettopp av hensyn til naboer. Men vi kan godt lese en bok i sofaen på terrassen f.eks, men tror ikke det støyer for naboene.. Vet om reglene om ro fra kl 23-7, så skjønner at de har sin fulle rett, men lurte egentlig mer på om det var vanlig å sende ungene ut (og at jeg kanskje er sær som synes det er tidlig) eller om det var mer vanlig å vise litt hensyn selv om man hadde retten på sin side :)
 
Har ikke unger selv, men kan svare for hvordan det er i nabolaget vårt (eneboliger). Vi blir aldri vekket av støy fra naboer... Er unger i alle hus (bortsett fra vårt), men ingen hyler og skriker ute tidlig på morgenen. Har en nabo som av og til er tidlig på lekeplassen, men den er utenfor hørevidde for oss.

På kvelden er det verre :hilarious: Naboen begynner av og til arbeid ute etter at ungene er lagt seg... En gang hold han på til kl.22 med vinkelsliper og alt mulig! Men vi tenker at hvis vi ikke klager, kan ikke de klage på oss heller den dagen det er oss som bråker:rolleyes: Nå har alle i nabolaget nye hus, så det er ikke så gale hvis man bare holder vinduene lukket:)

Hadde nok vært irritert på bråkete unger, men hadde ikke gjort noe med det heller. Handler mer om sosial intelligens enn lover og regler...
 
Mine sendes ikke ut før ti. De leker inne før den tid, og ingen problemer
 
De får ikke lov å gå i hagen(trampolie) før kl 10.
Vi bor også en plass med mange barn. Men ungene mine går inn kl 19-19.30 og de andre fortsetter til 21.30-22.00. (5-6 åringer). Syntes der er mer slitsomt da :(
 
Syns selv det er bedre at barna er ute å leker tidlig enn sent.

Går an å ta hensyn i begge ender :) Men kommer sikkert an på når egne unger sover og er oppe og :p I og med at vi sover kl 07:30 en stund fortsatt så reagerer vi mer på at unger er oppe og herjer og bråker da enn på kvelden! Men vi lar ikke vår herje og bråke verken ute eller inne sent heller bare fordi han er våken :)
 
Har bare en, men han i helger og ferier hvor han ikke må tidlig opp, så legger han seg jo senere enn gjennomsnittet på sin alder :) Typisk 20/21 :) men han er ikke ute og leker herjelek på den tiden altså! Bruker jo litt tid på kveldsstellet, og så spiser vi gjerne middag sammen på kvelden. På fine dager kan det godt være ute på terrassen, men da aldri hyling/herjing/bråk, nettopp av hensyn til naboer. Men vi kan godt lese en bok i sofaen på terrassen f.eks, men tror ikke det støyer for naboene.. Vet om reglene om ro fra kl 23-7, så skjønner at de har sin fulle rett, men lurte egentlig mer på om det var vanlig å sende ungene ut (og at jeg kanskje er sær som synes det er tidlig) eller om det var mer vanlig å vise litt hensyn selv om man hadde retten på sin side :)

Ja skjønte det. Så som sagt så gjør ikke jeg det selv om det er lov.

Jeg tenker jo at unger må kunne leke uten å hyle av full hals hele tiden. Selv om det er midt på dagen så er det ikke spesielt hyggelig å høre på hyling time etter time når man skal ha det hyggelig ute i hagen sin.
 
Last edited:
Går an å ta hensyn i begge ender :) Men kommer sikkert an på når egne unger sover og er oppe og :p I og med at vi sover kl 07:30 en stund fortsatt så reagerer vi mer på at unger er oppe og herjer og bråker da enn på kvelden! Men vi lar ikke vår herje og bråke verken ute eller inne sent heller bare fordi han er våken :)
Når man har baby som er grinete å småsur store deler døgnets tider pga tenner setter man faktisk pris på de timene hun sover fredelig om kvelden uten at det er støy utenfor som vekker henne. Det kommer selvfølgelig ann fra person til person hva man irriterer seg mest over etter hvilke behov man har.

Og min eldste er ikke ute så tidlig om morgenen heller, da har hun somregel andre ting hun vil gjøre.
 
Når man har baby som er grinete å småsur store deler døgnets tider pga tenner setter man faktisk pris på de timene hun sover fredelig om kvelden uten at det er støy utenfor som vekker henne. Det kommer selvfølgelig ann fra person til person hva man irriterer seg mest over etter hvilke behov man har.

Og min eldste er ikke ute så tidlig om morgenen heller, da har hun somregel andre ting hun vil gjøre.

Nettopp! Derfor min holder på med rolige aktiviteter på kveld som lese bok, puslespill, tegning etc da vi vet at andre også setter pris på ro og fred om kvelden! :) Vet at noen av naboene gjerne koser seg med et glass vin på terrassen når de har lagt ungene sine, og tenker at selv om min er oppe fortsatt, så trenger han ikke ødelegge kveldskosen deres ;)
 
Nå sender ikke vi barna våre så tidlig ut, men jeg tenker litt sånn at jeg har bosatt meg i ett boligfelt og må da tåle litt støy fra naboene. Og det er også noe barna våre må bli vant med når de skal sove. Men jeg lukker vinduer når vi sover nettopp pga støy og hindre at barna mine våkner. Det er varmt inne ja, men det må vi leve med.
Vi har en tendens til å jobbe ute ett barna våre er i sengs, for da har vi tid. Vi kan holde på til langt på kveld, men gjøre stille arbeid etter 23 [emoji4]
 
Etter at naboene fikk barn er det ikke snakk om å sove lengre enn til 9, da er både voksne og barn utenfor vinduet her, hver eneste dag. De må selvfølgelig få lov til det, all den tid veien går der, men hvorfor de absolutt insisterer på å henge utenfor der, det skjønner jeg ikke. Det er jo bare grus der uansett, de kan da vel henge i hagen heller :p

Det har sine utfordringer å bo så nært fremmede mennesker. Det å ha fred og privatliv har derfor ekstra høy prioritering når vi når ser etter neste bolig :)
 
Vil gjerne ha innspill fra dere andre med barn :) Vet ikke hva som er vanlig. Men naboen har sendt barna sine ut for å leke i hagen, herjelek på trampoline med skriking og hyling kl 0730 i dag. Her i huset sover vi på den tiden av døgnet (i alle fall i helger og ferier), så litt sært å bli vekket av bråkete unger. Samtidig bor vi i et område med barn, og vet at de fleste andre småbarn kanskje står opp tidligere enn vår. Lurer derfor på om dette er vanlig/forventet eller om det er noen tid det er vanlig å holde ungene inne eller i roligere former? Skjønner at man må tolerere noe støy fra naboer, hvis ikke får man jo flytte på landet for seg selv :p
Dei kunne vist litt respekt venta til kl 09.
 
Back
Topp