BLW-tråden

Vi har startet og han elsker det! Helt utrolig å se hvor mye mat han faktisk får i seg! Vi startet på torsdag, og han blir 6 mnd på onsdag. Så langt er brødskive med hjemmelaget leverpostei favoritten[emoji2]
Så kult! :D Startet dere med én og én mat over lfere dager eller?
 
Vi startet med to dager kun søtpotet, det gikk bra med magen, så fikk han avokado og gulerot på samme dag, og så brødskive med leverpostei og poteter dagen etter. Det har gått såpass fint med magen at vi bare har kjørt på[emoji6]
Veldig artig å se at han elsker det, men wow så mye gris det blir!
 
Vi startet med to dager kun søtpotet, det gikk bra med magen, så fikk han avokado og gulerot på samme dag, og så brødskive med leverpostei og poteter dagen etter. Det har gått såpass fint med magen at vi bare har kjørt på[emoji6]
Veldig artig å se at han elsker det, men wow så mye gris det blir!
Så bra at det har gått så fint! Vi prøvde med baby settet / sittedelen på tripp trapp stolen i dag, hun bare lå over kanten, så blir nok en stund til for oss.
 
Så bra at det har gått så fint! Vi prøvde med baby settet / sittedelen på tripp trapp stolen i dag, hun bare lå over kanten, så blir nok en stund til for oss.
Vi støtter opp med teppe de par første gangene, men han skjønte fort poenget. Sitter ikke helt stødig, men godt nok[emoji4]
 
Min er 5 mnd, og hun sitter greit i høystolen med dyne rundt seg som støtte. Hun får som regel en skål med grøt først (mater med skje), da vil hun gjerne holde skjeen selv. Det er jo ikke BLW, men siden hun er flaskebarn så er det anbefalt at de starter med grøtmåltid rundt 4 mnd. Så får hun biter av frukt eller grønt etterpå, som dessert. Vi har prøvd mango, eple, pære, gulrot, agurk og paprika. Alt er godt! Da holder hun selv og tygger på det. Hun har også fått smake på det meste av det vi spiser. Pølse og pasta er feks helt supert! Hvis hun får til å tygge av en bit kommer den ut igjen, så foreløpig får hun ikke i seg så mye. Det er mest for å bli kjent med smak og konsistens. Jeg har lyst til å prøve brødskive med pålegg snart :) Gleder meg til hun sitter mer stødig, så vi kan starte på ordentlig!
 
Vi begynte med smoothies og mos av frukt og grønt når han ble 4 mnd pga han kun får mme. Jeg lager mesteparten selv, og alt går ned på høykant. Får også vann nå i tillegg, og han slurker av kopp om han får prøve.
Jeg vil veldig gjerne teste med noen kokte grønnsaker feks, men er så redd for at det setter seg i halsen. Han sluker jo maten han får nå [emoji4]hvordan gikk den første gangen til dere? Noe brekning og hosting osv?
 
Lille her fikk skumpinne og noen pastaskruer i dag.
Han klarer ikke å sitte helt så må støtte han litt opp, men det blir ikke lange tiden i stolen enda.

Men vi hat gitt grøt og mos fra 4mnd. Har fullammet, men han er på 110percentilen nå, så det gikk på helsa løs hvis han ikke skulle få noe mer mettende! Endelig sover han mer enn 1-2 timer på natt..

Men kan jeg Gi brødskiver? Hviskende størrelse? Redd for å gi for små biter også bare setter han de rett i halsen, men også
Redd for å gi for stor bit :)

Hva annet er fint?
 
Lille her fikk skumpinne og noen pastaskruer i dag.
Han klarer ikke å sitte helt så må støtte han litt opp, men det blir ikke lange tiden i stolen enda.

Men vi hat gitt grøt og mos fra 4mnd. Har fullammet, men han er på 110percentilen nå, så det gikk på helsa løs hvis han ikke skulle få noe mer mettende! Endelig sover han mer enn 1-2 timer på natt..

Men kan jeg Gi brødskiver? Hviskende størrelse? Redd for å gi for små biter også bare setter han de rett i halsen, men også
Redd for å gi for stor bit :)

Hva annet er fint?
Vet mange gir skorpe som de kan knage på i starten, men tror det bare er å gi skive med leverpostei. Gjerne skjære den i striper så han klarer å holde godt i den.
Banan? Om han får litt øvelse så er det nok ikke lenge til han kan få det samme som dere.
 
Jeg skrev for to dager siden at hun ikke kunne sitte, men et par timer seinere satt hun plutselig. Vi begynte med søtpotet i dag og jeg tror det falt i smak. Hun var ivrig på å putte det i munnen og suttet litt før hun spytta det ut igjen :)
 
Min skjønte poenget med å svelge med en gang, var ikke så mye hosting og brekninger i starten, men når han blir ivrig så kommer det. Det gjelder å la dem få opp maten selv, uten dunking i ryggen eller annen hjelp, de får opp det meste selv (blir de blå skal du selvsagt hjelpe!).
Om du lager ting i staver som er like lang som din tommel, så får de godt grep og klarer å få noe i munnen[emoji4]
I går fikk min biff med tomat og broccoli til middag. Han spiste tomat og broccoli, og sugde på kjøttet. Til frokost i dag fikk han skorpe med most avokado og hvitløk (samme som oss). Vi vil prøve å gi mye av det samme som vi spiser (uten salt), og lage søtpotetvafler, havrelapper, omelett og annet digg for stor og liten[emoji4]
 
Lille her fikk skumpinne og noen pastaskruer i dag.
Han klarer ikke å sitte helt så må støtte han litt opp, men det blir ikke lange tiden i stolen enda.

Men vi hat gitt grøt og mos fra 4mnd. Har fullammet, men han er på 110percentilen nå, så det gikk på helsa løs hvis han ikke skulle få noe mer mettende! Endelig sover han mer enn 1-2 timer på natt..

Men kan jeg Gi brødskiver? Hviskende størrelse? Redd for å gi for små biter også bare setter han de rett i halsen, men også
Redd for å gi for stor bit :)

Hva annet er fint?
Så han sover lengre nå? Han her er brått mer våken og noen netter føler jeg han har puppen i munnen HELE natta. Og jeg ligger ikke godt... pyton! Har introdusert grønnsaker, frukt og grøt i ca en måned, men ikke noe store greier. Har pumpet to kvelder denne uka og melka ser tynn ut. 150 ml. Jeg tror ikke det er nok for han lengre. Gav han en halv porsjon grøt 1815 sittende oppreist i fanget mitt og du verden det gikk ned! Så heretter blir det litt sitting i stolen med støtte samt mer mat.

Dumme meg gav han en stilk paprika her om dagen og bare... yea BLW! Men så klarte han jo så klart å tygge den fra hverandre og fikk nesten i halsen. Men han blir helt vill i blikket når han ser sånn maispinne!

Anyway. Blir spennende å se om den kveldsgrøten fyller magen mer. Har pleid å gi smaksprøvene tidlig på dagen bare.
 
Vet ikke om dere har skrevet det her før. Men hvilket brød og type leverpostei?

Selv spiser vi sånn passe grovt brød som storesøsteren også liker godt samt "vanlig" leverpostei i gul boks. Duger det?
 
Så han sover lengre nå? Han her er brått mer våken og noen netter føler jeg han har puppen i munnen HELE natta. Og jeg ligger ikke godt... pyton! Har introdusert grønnsaker, frukt og grøt i ca en måned, men ikke noe store greier. Har pumpet to kvelder denne uka og melka ser tynn ut. 150 ml. Jeg tror ikke det er nok for han lengre. Gav han en halv porsjon grøt 1815 sittende oppreist i fanget mitt og du verden det gikk ned! Så heretter blir det litt sitting i stolen med støtte samt mer mat.

Dumme meg gav han en stilk paprika her om dagen og bare... yea BLW! Men så klarte han jo så klart å tygge den fra hverandre og fikk nesten i halsen. Men han blir helt vill i blikket når han ser sånn maispinne!

Anyway. Blir spennende å se om den kveldsgrøten fyller magen mer. Har pleid å gi smaksprøvene tidlig på dagen bare.


Ja endelig! Hatt noen netter med kun 1 amming, men vanligvis ligger det på 2 nå. :) han spiser 1 porsjon til frokost og kvelds samt litt til middag midt på dagen
 
Vet ikke om dere har skrevet det her før. Men hvilket brød og type leverpostei?

Selv spiser vi sånn passe grovt brød som storesøsteren også liker godt samt "vanlig" leverpostei i gul boks. Duger det?
Tror det er godt nok. Jeg har laget leverpostei selv, men jeg likte det ikke, så må justere på oppskriften før jeg lager det igjen[emoji6]
 
Tror det er godt nok. Jeg har laget leverpostei selv, men jeg likte det ikke, så må justere på oppskriften før jeg lager det igjen[emoji6]
Okei. Jeg lager det meste selv egentlig så hadde vært morsomt å prøvd leverpostei også. :) Skal se litt etter oppskrift i alle disse babymatgruppene på fb.
 
Okei. Jeg lager det meste selv egentlig så hadde vært morsomt å prøvd leverpostei også. :) Skal se litt etter oppskrift i alle disse babymatgruppene på fb.
Gjør det, da er du i alle fall innafor[emoji6] Tror jeg brant meg på å ikke bruke kanel, må innom helsekost og kjøpe ceylon kanel, det er visst det som gjemmer leversmaken..
 
Gjør det, da er du i alle fall innafor[emoji6] Tror jeg brant meg på å ikke bruke kanel, må innom helsekost og kjøpe ceylon kanel, det er visst det som gjemmer leversmaken..
Aha! Det smakte for mye lever, ja. :D Minte meg på at mannen i huset HATER lever så kan aldri lage sånn der viltgryte med lever og bacon som jeg fikk servert som liten. [emoji14] Men likte babyen din det?
 
Aha! Det smakte for mye lever, ja. :D Minte meg på at mannen i huset HATER lever så kan aldri lage sånn der viltgryte med lever og bacon som jeg fikk servert som liten. [emoji14] Men likte babyen din det?
Mye leversmak ja! Han elsket det, både han og hunden[emoji23]
 
Maispinne? Hva er det? Babymais[emoji23]?
Ja hva heter det nå da... [emoji14] Sånn som ser ut som store ostepop! Hirse og mais er dem vel laget av.

Husker en gang mannen kom ned foran tven med en sånn pose og skulle kose seg. Trodde det var ostepop :D
 
Back
Topp