Blodtype

Jeg er 0-, mannen er A+. Barnet vårt er rh-, men vet ikke selve blodtypen.
 
Jeg har A rh-, og sønnen min har samme. Aner ikke hva mannen min har, men ut fra hva jeg husker fra biologien må han også da ha rh-, og enten A eller 0.
 
Jeg er AB-. Eldstedattera er B+. Yngstedattera er rh positiv, men fikk ikke vite hvilken blodtype ellers.
 
Jeg har 0 rh-, det er vel den mest sjeldne tror jeg. Vet ikke hva mann og barn er.
I Norge er fordelingen slik:
"Blodtype A: 48 %, blodtype O: 40 %, blodtype B: 8 % og blodtype AB: 4 %. De rhesus-positive (RhD+pos) utgjør 85 %, mens 15 % er rhesus-negative (RhD-neg)."

Du har den fineste giverblodtypen da. Jeg er AB negativ, og får ikke lov å gi blod fordi de ikke har bruk for meg her [emoji849] Få som har den, og kan kun gi til "meg selv"..
 
I Norge er fordelingen slik:
"Blodtype A: 48 %, blodtype O: 40 %, blodtype B: 8 % og blodtype AB: 4 %. De rhesus-positive (RhD+pos) utgjør 85 %, mens 15 % er rhesus-negative (RhD-neg)."

Du har den fineste giverblodtypen da. Jeg er AB negativ, og får ikke lov å gi blod fordi de ikke har bruk for meg her [emoji849] Få som har den, og kan kun gi til "meg selv"..

Ja, jeg syntes det var rart at det var så mange andre her inne som hadde det samme hvis det var så sjeldent som jeg trodde :rolleyes: Men du er heldig som kan få blod fra alle, da! Egoistisk sett er det mye bedre enn 0 i hvert fall :p
 
Ja, jeg syntes det var rart at det var så mange andre her inne som hadde det samme hvis det var så sjeldent som jeg trodde :rolleyes: Men du er heldig som kan få blod fra alle, da! Egoistisk sett er det mye bedre enn 0 i hvert fall :p
Ja, jeg er jo sånn sett ganske heldig om jeg havner i en ulykke [emoji28]. Så lenge de ikke gir meg rh+ blod, er det det samme hva jeg får [emoji14] også har brodern samme blodtype, så om det trengs kan vi byttelåne litt nyrer og lever [emoji14]
 
Jeg er A rh+, mannen er AB rh+. Vet ikke hva babyen sin er, men utifra våre er det vel enten A, B eller AB.
 
I Norge er fordelingen slik:
"Blodtype A: 48 %, blodtype O: 40 %, blodtype B: 8 % og blodtype AB: 4 %. De rhesus-positive (RhD+pos) utgjør 85 %, mens 15 % er rhesus-negative (RhD-neg)."

Du har den fineste giverblodtypen da. Jeg er AB negativ, og får ikke lov å gi blod fordi de ikke har bruk for meg her [emoji849] Få som har den, og kan kun gi til "meg selv"..
Eventuelt til noen som er AB rh positiv da [emoji6]

Men er jo ikke mange av dem heller
 
Barna aner jeg ikke, men jeg har A og mannen O tror jeg?
 
Jeg er A+, mannen er 0+. Vet ikke hvem barna har arvet.
 
Jeg er 0+, aner ikke hva bf er. Fant det ut i en naturfagstime på videregående :D
 
Jeg har O+, mannen har B+. Aner ikke hva datteren vår har.
 
Er dette registrert i journalen? Ingen av oss vet hva vi er.. men tar legen en blodprøve kun for at vi ønsker å vite blodtype? Blir litt nysgjerrig
 
Er dette registrert i journalen? Ingen av oss vet hva vi er.. men tar legen en blodprøve kun for at vi ønsker å vite blodtype? Blir litt nysgjerrig
Det blir alltid sjekket ved graviditet ihvertfall. Ellers vet jeg ikke, med mindre det er noe spsiell sykdom e.l
 
Er dette registrert i journalen? Ingen av oss vet hva vi er.. men tar legen en blodprøve kun for at vi ønsker å vite blodtype? Blir litt nysgjerrig

Mannen har en "tag" fra forsvaret hvor blodtypen hans står, sånn á la det man ser på film. :)
 
Er dette registrert i journalen? Ingen av oss vet hva vi er.. men tar legen en blodprøve kun for at vi ønsker å vite blodtype? Blir litt nysgjerrig

Man types bare hvis det er behov for det, altså hvis kan trenge blod, i forbindelse med svangerskap/fødsel eller hvis man skal kunne gi blod. (Regner ikke med mange leger bestiller screening (altså blodtyping) hvis det ikke er behov for der for koster litt å gjennomføre undersøkelsen på laboratoriet)

Står nok i journalen ett eller annet sted hvis man er typet, men i Norge har vi ikke er felles blodbank register så hvis du har blitt blodtypet i feks Bergen og havner i en ulykke i Oslo må du types to ganger på nytt for å kunne få blod som er lik blodtypen din [emoji4] men du kan alltid få kriseblod blod da, 0 negativt og for fertile kvinner kell negativ blod i tillegg [emoji4]
 
Man types bare hvis det er behov for det, altså hvis kan trenge blod, i forbindelse med svangerskap/fødsel eller hvis man skal kunne gi blod. (Regner ikke med mange leger bestiller screening (altså blodtyping) hvis det ikke er behov for der for koster litt å gjennomføre undersøkelsen på laboratoriet)

Står nok i journalen ett eller annet sted hvis man er typet, men i Norge har vi ikke er felles blodbank register så hvis du har blitt blodtypet i feks Bergen og havner i en ulykke i Oslo må du types to ganger på nytt for å kunne få blod som er lik blodtypen din [emoji4] men du kan alltid få kriseblod blod da, 0 negativt og for fertile kvinner kell negativ blod i tillegg [emoji4]
Vet vi holdt med med å finne blodtype i naturfagstimen på ungdomsskolen eller VGs.
 
Back
Topp