Blodtype

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Vet du hvilken blodtype du, din partner og barn har? :)

Er det forresten vanlig at barn får samme blodtype som en av foreldrene?
 
Blodtype er arvelig etter klare regler så jeg vet en del.

Jeg har b
Siden min far har 0 og min mor ab vet jeg at mine gener altså er b0, men a og b er dominerende så derfor har jeg b, ikke 0

Mannen min har 0, og derfor altså genene 00, så ungene våre har uansett arvet 0 fra ham og b eller 0 fra meg og har altså b eller 0 men det vet jeg ikke.

Jeg og mannen vet det fordi vi har vært blodgivere og jeg er jo også testet i forbindelse med svangerskap, men ungene testes ikke før det er behov for det så jeg vet ikke.

Jeg visste som barn på bakgrunn av mine foreldre at jeg hadde a eller b men først som blodgiver fikk jeg vite at det var b

Både jeg og mannen og alle bakover vi vet er rh+ så det er nok ungene også.
 
Vet du hvilken blodtype du, din partner og barn har? :)

Er det forresten vanlig at barn får samme blodtype som en av foreldrene?
Jeg aner ikke blod type.. gullfiskhukommelse til de grader.. men har det nedskreven om det skulle være nødvendighet for å vite blodtypen.

Mora mi sa engang her for en stund siden at barnet får endten samme blod type som far eller mor.
 
Jeg har 0+ og samboer har A+.
Frøkna er ikke testet her, men mener å huske at lillebror var A+. Han ble sjekket når han var syk og trengte litt ekstra blod.
 
Last edited:
Jeg husker ikke hva jeg er, men den er ikke uvanlig i alle fall. Jeg spurte en gang jeg ga blod, men det festet seg ikke. Min mann husker heller ikke, men han og har en heller vanlig en.
 
Ja, jeg har full oversikt over blodtypene til meg, mannen og barna.
B rh minus på meg, barna og mannen har A rh pluss
 
Aner ikke hvilken jeg har, eller ungene eller mannen. Men arv av blodtype er vel mer en kombo enn at man får ene eller andre? At om mor er a0 og far har b0, så får barnet, mest sannsynlig ab, evt mindte sjanse for a, b, og liten sjanse for 0, eller?
 
Jeg har b, mannen har a. Sønnen vår vet jeg ikke da han ikke er testet for det.
 
Jeg er 0+ men husker faktisk ikke hva guttungen har, og heller ikke hva min mann har :wideyed:
 
Blodtype er arvelig etter klare regler så jeg vet en del.

Jeg har b
Siden min far har 0 og min mor ab vet jeg at mine gener altså er b0, men a og b er dominerende så derfor har jeg b, ikke 0

Mannen min har 0, og derfor altså genene 00, så ungene våre har uansett arvet 0 fra ham og b eller 0 fra meg og har altså b eller 0 men det vet jeg ikke.

Jeg og mannen vet det fordi vi har vært blodgivere og jeg er jo også testet i forbindelse med svangerskap, men ungene testes ikke før det er behov for det så jeg vet ikke.

Jeg visste som barn på bakgrunn av mine foreldre at jeg hadde a eller b men først som blodgiver fikk jeg vite at det var b

Både jeg og mannen og alle bakover vi vet er rh+ så det er nok ungene også.
Men om da min far har AB rh minus og jeg er O rh positiv, kan han da ifølge det være faren min?
 
Jeg er O rh positiv, mannen er AB rh positiv, barna er ikke blitt sjekket så aner ikke.
 
Jeg har 0+:)
Aner ikke hva mannen, noen i familien til mannen eller ungene våre har.
 
Men om da min far har AB rh minus og jeg er O rh positiv, kan han da ifølge det være faren min?
Om din far er ab skal du ha arvet a eller b fra ham og ikke kunne ha 0. Men det er vel noen unntak i dette, gener er somregel ikke så lett som vi lærte på skolen, så din far er nok din far. Rh - far kan uten problem få Rh+ barn, om mor er rh +. Rh- er det ressesive genet, Rh+ det dominerende
 
Men om da min far har AB rh minus og jeg er O rh positiv, kan han da ifølge det være faren min?

Om din far er ab skal du ha arvet a eller b fra ham og ikke kunne ha 0. Men det er vel noen unntak i dette, gener er somregel ikke så lett som vi lærte på skolen, så din far er nok din far. Rh - far kan uten problem få Rh+ barn, om mor er rh +. Rh- er det ressesive genet, Rh+ det dominerende
I utgangspunktet så kan han ikke det, nei. Husker dette ble en stor diskusjon i familien, da tanten min mente farfar var ab, mens hun og faren min begge er O. Viste seg at han var B med o som 'tillegg' (recessiv).

MEN - når det er sagt finnes det noen tilfeller hvor en person har blodtype AOB, og vil da hete AB på papiret, men kunne gi fra seg O til sine barn. Dette er fog ekstremt sjeldent - og det er visst mer sannsynlig i asiatiske land enn her i Europa.
 
Om din far er ab skal du ha arvet a eller b fra ham og ikke kunne ha 0. Men det er vel noen unntak i dette, gener er somregel ikke så lett som vi lærte på skolen, så din far er nok din far. Rh - far kan uten problem få Rh+ barn, om mor er rh +. Rh- er det ressesive genet, Rh+ det dominerende
Ja mener hun var rh positiv så der følger vi standarden da [emoji4] men har jo også andre muterte gen så er ikke helt a4 på andre måter heller [emoji23]

Min søster har arvet av min far da og er rh negativt, var vel ikke det hun ville arve da spesielt som gravid
 
I utgangspunktet så kan han ikke det, nei. Husker dette ble en stor diskusjon i familien, da tanten min mente farfar var ab, mens hun og faren min begge er O. Viste seg at han var B med o som 'tillegg' (recessiv).

MEN - når det er sagt finnes det noen tilfeller hvor en person har blodtype AOB, og vil da hete AB på papiret, men kunne gi fra seg O til sine barn. Dette er fog ekstremt sjeldent - og det er visst mer sannsynlig i asiatiske land enn her i Europa.
Heldigvis finnes det unntak fra regelen og min far er veldig skandinavisk.

Men er vant til å være unntak på ting da, med rødt hår og blå øyne
 
Heldigvis finnes det unntak fra regelen og min far er veldig skandinavisk.

Men er vant til å være unntak på ting da, med rødt hår og blå øyne

Noen må vel være unntakene også...
 
Back
Topp