Blodpropp

Mummitrollspiren

Elsker forumet
Er egentlig ganske utenkelig å være 25 år å har blodpropp.

Jeg var ikke klar over at man i graviditeten å etter fødsel hadde større risiko for å få blodpropp.
Jeg ble litt for stillesittende de første ukene etter fødsel ifh til det jeg var før å derfor dannet det seg en blodpropp i lysken.
Det har gått snart en mnd siden fødsel å en uke siden proppen kom, hverdagen er absolutt ikke den samme...
Jeg har ganske store smerter i foten/lysken å det gjør det mer vanskelig å ta vare på den lille jenta mi.
Man prøver å gjøre det beste utav det å håper smertene gir seg raskt:happy:

Så damer, ha dere opp å gå!
Jeg gikk jo mye, men ikke nok!:)
 
Takk for at du delte din historie. Gratulerer med jenta di, håper du blir fort frisk og kan nyte barselen for fullt - god bedring! :Heartred
 
Takk for beskjed! Jeg har tenkt det er ganske utenkelig selv (er også 25), men skjønner nå at det kan skje oss alle. Opp og hopp blir mottoet når mini kommer :D

Uansett, gratulerer med vesla! :Heartpink
 
Takk for at du deler! Skal absolutt bevege meg så mye som mulig.
Jeg går også på blodfortynnende i svangerskapet, siden jeg hadde en begynnende blodpropp da jeg var ca 22 år. Er 32 nå.
 
Å gå hjelper ikke stort, dessverre... For årsaken til at du får blodpropp er tilnærmet aldri fordi du "ikke har gått nok".

F.eks det å være gravid, i seg selv, øker sjansen for blodpropp veldig uansett om du er 17 år eller 37 år. Alle gravide kan få det. Og særlig dersom man har en mutasjon som heter Faktor V Leiden. Enten homozygot eller heterozygot, veldig mange har det uten å vite om det engang... Det blir ofte ikke sjekket før man har hatt mange og gjentatte blodpropper.

Jeg fikk blodpropp i svangerskapet, og blodpropp etter fødsel, nye blodpropper, nye blodpropper. Ingen sjekket meg for denne mutasjonen før jeg hadde hatt ørten blodpropper.

Egentlig synes jeg alle bør sjekke seg for det tidlig i svangerskapet så man kan forebygge med fragmin :) !
 
Å gå hjelper ikke stort, dessverre... For årsaken til at du får blodpropp er tilnærmet aldri fordi du "ikke har gått nok".

F.eks det å være gravid, i seg selv, øker sjansen for blodpropp veldig uansett om du er 17 år eller 37 år. Alle gravide kan få det. Og særlig dersom man har en mutasjon som heter Faktor V Leiden. Enten homozygot eller heterozygot, veldig mange har det uten å vite om det engang... Det blir ofte ikke sjekket før man har hatt mange og gjentatte blodpropper.

Jeg fikk blodpropp i svangerskapet, og blodpropp etter fødsel, nye blodpropper, nye blodpropper. Ingen sjekket meg for denne mutasjonen før jeg hadde hatt ørten blodpropper.

Egentlig synes jeg alle bør sjekke seg for det tidlig i svangerskapet så man kan forebygge med fragmin :) !

Å ikke bevege seg kan så absolutt øke sjansene for blodpropp. Når du da er gravid i tillegg og har økt risiko i utgangspunktet, så sier det seg selv at bevegelse, og det å unngå langvarig stillesitting/ligging, er viktig. Pasienter som blir innlagt på sykehus og får lite bevegelse får "automatisk" blodfortynnende for å forebygge blodpropp.
 
Å ikke bevege seg kan så absolutt øke sjansene for blodpropp. Når du da er gravid i tillegg og har økt risiko i utgangspunktet, så sier det seg selv at bevegelse, og det å unngå langvarig stillesitting/ligging, er viktig. Pasienter som blir innlagt på sykehus og får lite bevegelse får "automatisk" blodfortynnende for å forebygge blodpropp.
Det kan øke sjansen, men i tilnærmet alle tilfeller er det ikke årsaken til at du faktisk får blodpropp. Da er du gjerne syk, dehydrert, gravid eller nettopp har født. Fødselen i seg selv øker også sjansen for blodpropp.

Folk som er innlagt på sykehus er syke..
 
Back
Topp