Blod og puss fra brystvortene

J

Jentemamma♡

Guest
Nå har jeg dessverre fått så mange småsår og rifter som har begynt å væske. Ammeinnlegget er klistret fast om morgenen av puss og blod. Spørsmålet mitt er om det er farlig for babyen å få det i munnen? Har prøvt å pumpe men kommer litt blod å gult puss da også. Hva skal jeg gjøre? Er så utrolig smertefult..
 
Hei!
Dette hørtes forferdelig vondt ut! Du må gå til legen så snart som mulig og få tatt en bakterieprøve fra brystknoppen OG en melkeprøve for å sjekke hvilke bakterier som er i sårene. Det er veldig viktig at disse prøvene tas for å kartlegge hvilke bakterier som er i sårene slik at du får riktig behandling.

Hvor mye puss kommer det fra sårene? Er det kun litt gult om morgenen eller siver det jevnlig hele dagen? Jeg vil anbefale at du vasker av brystknoppen med saltvann (kjøp på apoteket eller kok opp vann og tilsett vanlig salt og bruk etter at det er avkjølt) Du kan enten skylle over brystknoppen med saltvannet eller ha det i en liten skål og så bøye deg over med brystet nedi slik at hele brystknoppen bades i saltvannet. La lufttørke etterpå eller tørk forsiktig med en ren kompress. Pass på å ikke ta på brystknoppen med fingrene, da risikerer du å tilføre flere bakterier.

Hva slags ammeinnlegg bruker du? Min personlige erfaring er at Natusan sine ammeinnlegg har en lei tendens til å klistre seg til brystknoppen. Andre merker er ikke like ille. Det er lurt å lufttørke brystene etter amming og du kan gjerne smøre på en bakteriedrepende salve, ammehjelpens artikkel om vedvarende såre brystknopper forklarer dette godt, den kan du lese her. De brystknoppbeskytterne som er omtalt i artikkelen er veldig bra, både fordi brystknoppen får luft og fordi det ikke er noe som gnisser mot den og trykker den innover.

Er det lenge siden du fødte? Har du eller har du hatt feber? Blødende sår fra brystknoppene skyldes at barnet ikke har godt nok tak på brystet og derfor skader brystknoppen når det dier. Noen ganger kan dette skyldes kort tungebånd så det er viktig å få undersøkt om barnet har dette for da er det vanskelig å få barnet til å ta godt nok tak på brystet.

Finnes det ammepoliklinikk der du bor? Jeg tenker at du bør få noen til å sjekke hvordan barnet tar tak på brystet og evt hjelpe med å korrigere taket. Hvis det ikke finnes ammepoliklinikk så kan det være hjelp å få på ammekyndig helsestasjon hvis du har det i nærheten? Du kan og ringe en ammehjelper, navn og telefonnummer til ammehjelpere finner du her Du kan ringe hvem du vil på listen, det trenger ikke være noen av dem som bor i ditt fylke.

Ammehjelpens artikkel om tilkobling kan du lese her

Håper dette kan være til hjelp for dere.


Lykke til!

Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp