Blir alenemor

Lykketroll91

Blir kjent med forumet
Hei
Jeg er veldig usikker på hva jeg ska gjøre! Jeg har vært i et samboerskap i 6 år. Mai 2018 kom den etterlengta jenten fra mi sia, og det virket som han var giret på enda eg barn. ( han har 2 jenter fra før av)
Alle timene hos jordmor og ultralyd timen på sykehuset gikk jeg alene på, han hadde en unnskyldning om han ikke fikk fri til å være med.
Alt av utstyr, klær har jeg betalt. Fødselen var han med på, men veldig lite på sykehuset ellers snakk om 2-3 timer i løpet av en dag. Han har ikke tatt den store delen fra fødsel til dags dato med henne. Kan ikke huske sist han tok kveldsstellet på henne osv.
Har nevnt at dette forholdet kommer til å ryke å at jeg kommer til å flytte. Han sier han skal ha henne 50/50 pga han ikke vil betale bidrag. Sånn som det er nå så kommer jeg aldri til å gå med på at han skal ha henne 50%. Jeg ammer fortsatt.
Men det er sårt når han sier det å bruker henne mot meg. Hvilken rettigheter har jeg i forhold til å ha henne 100%? Jeg kommer ikke til å nekte han å se henne, men føler meg ikke trygg på samholdet mellom dem.
 
Dere må gå til mekling på familievernkontoret. Der får dere hjelp. De anbefaler ikke at så små barn har overnattingssamvær.
Ellers så må du regulere samværet, og hvis han ikke er enig, dere ikke blir enige, så må dere nok gå rettens vei. Da kommer det en sakkyndig inn og foretar en vurdering som dommeren normalt hører på.
Står midt oppi dette selv nå.
 
Ingen fare med 50/50, det får dere ikke lov å ha uansett med et så lite barn ( vi har akkurat vært på mekling og fått den beskjeden). Står i det selv med en på 5 mnd. Men de vil nok at far skal ha samvær, om ikke alene så sammen med deg. :)
 
Signerer de andre - lenge til 50/50 er noe de vil anbefale ved mekling.

Du vil trolig få hovedomsorgen og han samvær (med da bidrag til deg). Om han har skrevet det ned skriftlig at han vil ha henne fordi han ikke vil betale så SPAR PÅ DET. Vis det frem.
 
Ingen fare med 50/50, det får dere ikke lov å ha uansett med et så lite barn ( vi har akkurat vært på mekling og fått den beskjeden). Står i det selv med en på 5 mnd. Men de vil nok at far skal ha samvær, om ikke alene så sammen med deg. :)
Ser ut som jeg ikke er alene i denne situasjonen :) selfølgelig vil jeg at han skal ha samvær med henne, men ønsker ikke at han skal være alene med henne før han viser at han er mer interesserte å kjenner henne bedre enn det han gjør per dags dato :)
 
Signerer de andre - lenge til 50/50 er noe de vil anbefale ved mekling.

Du vil trolig få hovedomsorgen og han samvær (med da bidrag til deg). Om han har skrevet det ned skriftlig at han vil ha henne fordi han ikke vil betale så SPAR PÅ DET. Vis det frem.
Han har skrevet det skriftlig på meling så det har jeg :)
 
Mekling syns jeg btw var gull verdt, veldig godt å ha en tredjepart som sitter med kompetanse på slike saker. Jeg og BF har et veldig godt forhold som venner, og han er heldigvis veldig interessert og har tatt ansvar fra dag 1 så vi jobber oss frem mot 50/50 etter hvert.
De på familievernkontoret ønsker kun det beste for deres barn, så du skal være trygg på at de hjelper dere til å komme frem til best mulig løsning, og er med dere videre med å legge opp en samværsplan og gjerne en opptrapping til samvær med far etterhvert som de lærer hverandre å kjenne. :)
 
Back
Topp