Blid som en sol i det ene øyeblikket, så helt uventet snur det

MortilTo19

Elsker forumet
Juli13-jentene
Har ei fin lita jente på 3 år (4 i sep).
Vi kan ha en strålende fin dag sammen men når det nærmer seg leggetid bruker vi å ta ''første mann'' på badet(, for å snu noe hun syntes var negativt før til å bli noe gøy).

Så klart vinner hun hver gang men hun har begynt å slå igjen baderomsdøra og blir sint.
Jeg har forsøkt alt fra å banke på å ''tulle meg inn på badet'' til å bestemt si ''nå skal vi pusse tenner''.
Da blir det svart for henne og av og til har det endt med ren ''slåsskamp'' for å få på henne pysj.

Jeg har forsøkt å si ''du får rope når du har roet deg ned'' men det hender hun blir så sint at hun river ned alt rundt seg og kaster alt rundt omkring (ødelegger) og i verste fall kan hun jo en dag ende opp med å skade seg selv om hun er uten tilsyn i den tilstanden. I tillegg er hun utrolig sta og utholdene og kan ha disse raserianfallene i opptill en time om man lar henne holde på - jeg har forsøkt time-out men konkludert at det ikke fungerer i henne tilfelle.

Jeg tror dette er en blanding av trøtthet og trass men hun legger seg ca 18-19 tiden og står opp kl 07 og det er den beste rutinen for henne (har forsøkt endringer der også).

Når dette skjer (at hun blir så sint) blir konsekvensen som at vi ikke leser bok på sengen og jeg forklarer at jeg ikke synes det er koselig å lese for henne når det blir sånn mellom oss, at vi ikke lenger har tid til å lese på senga siden det tok så lang tid på badet osv og hun forstår det selv om hun blir lei seg.

Vi blir alltid venner igjen før jeg sier god natt og forlater henne på rommet men jeg er også gravid og synes det er veldig slitsomt at vi skal måtte ha denne kampen før leggetid.
Det tærer på krefter og humør og i tillegg får jeg dårlig samvittighet fordi jeg selv av og til ''sprekker'' og blir sint på henne tilbake.

Har et annet eksempel også og det er når vi kommer inn døren etter jobb og bhg. og det første vi gjør da er å vaske oss på henda - dette har alltid vært fast rutine men plutselig skjer det at hun ikke vil.
Hun sier bare ''NEI!'' eller later som hun ikke ser eller hører meg. Hvis jeg løfter henne inn på do foran vasken synker hun sammen som en sekk og ignorer meg og stirrer i gulvet - fornærmet og sur.

Hva bør jeg gjøre når dette oppstår?
 
Back
Topp