Blemmer?

RemaFrue

Gift med forumet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Har vært ute i hele dag, har ikke sittet i solen hele dagen, har vært veldig flink å flytte meg rundt etter skyggen. Nå når jeg kom inn ser jeg at jeg har fått noe blemmer? Noen andre som har vært med på det?
Jeg har aldri fått det før. De sprekker vist jeg klør på de, hører de bobler då.IMG_4118.JPGIMG_4119.JPG
 
Og jeg ble solbrent her om dagen, idag har jeg ikke sittet i direkte sollys med annet en bein eller ansikt
 
Har du smørt deg med solkrem da?
Ser jo ut som en andregrads solbrenning hvis du spør meg...
 
Har du smørt deg med solkrem da?
Ser jo ut som en andregrads solbrenning hvis du spør meg...

Har smurt meg med solkrem, og som sagt ikke hatt skuldre i dirkete sol idag da jeg ble solbrent her om dagen og ikke ønsket å bli mer solbrent. Rød fargen hadde jeg fra før, blemmene er noe som har kommet idag [emoji33]
 
Ser ut som 2. Grads forbrenning. Du har fått uv stråler på solbrent hud. Det kan du få ved indirekte solskinn også. Derfor bør solbrent hud tildekkes eller dekkes godt med sunblock
 
Ser ut som 2. Grads forbrenning. Du har fått uv stråler på solbrent hud. Det kan du få ved indirekte solskinn også. Derfor bør solbrent hud tildekkes eller dekkes godt med sunblock

Men jeg har vært tildekket ute i solen, har sittet i skyggen stortsett hele dagen, kun beina som har vært ute i solen [emoji33] også ansiktet, men da har jeg hatt en tynn jakke over skuldrene
 
Blemmene er vekke nå, smurte meg med aloe vera, lot vær å plukke og nå er alt vekke [emoji12]
 
Nei nei nei. Er ikke noe 2.grads forbrenning det der. Soleksem heter det :)

Anbefaler deg å bruke kortison når du ikke skal i solen (Hvis du ikke er gravid)

Piz buin sensitiv er god på soleksem. Evt prøv en som beskytter mot UVA og UVB stråler..

Beste kur - stay away from the sun
 
Det der er ikke soleksem. Vet ikke hva det er. Men kommer av at man er blitt solbrent. Så får man blemmer og de sprekker lett. Deretter begynner du å flasse. Har fått sånn selv samme sted etter å ha blitt veldig solbrent. Samme med samboeren min.
 
Soleksem er det ikke. Det får både jeg og sønnen min av for mye sol, selv om vi har solkrem på oss. Det er rødt og nuppete. Dette er væskefylte blemmer som kommer pga forbrenning
 
Soleksem kalles også solallergi, og i faglitteraturen polymorft lysutslett. Det er ukjent hva som egentlig skjer i hudcellene hos personer som plages med soleksem. Men sollyset, både UVA og UVB stråler, kan lage noen reaksjoner i huden som medfører dannelse av kjemiske forbindelser som kroppen gjenkjenner som fremmed. Dermed startes en motreaksjon fra kroppens side og det utvikler seg en lokal betennelse. Huden blir rød og varm, og ofte litt hoven. Det dannes små røde prikker og blemmer.

NHI.no ...... Så joda! Står fast på soleksem. En forbrenning ville ikke gått bort så fort av aloe vera, men det kan soleksemen gjøre! Har selv hatt forbrenning med blemmer og det er IKKE det samme som på de her bildene..
 
...og jeg har hatt andregrads forbrenning og dette er ikke det. Godt blemmene gikk bort :)
 
...og jeg har hatt andregrads forbrenning og dette er ikke det. Godt blemmene gikk bort :)
Nei, da snakker vi jo gule store blemmer? Det hadde jeg ihvertfall.. På hver nakke/skulder. Så forferdelig vondt! :/ Tok jo flere dager med intensiv smøring før det gikk bort og hadde merker i flere år før det gikk bort..
 
Jeg vet at det ikke er 2. gradsforbrenning, min far en brannmann og ambulansesjåfør, så jeg vet hvordan det ser ut [emoji12] merkelig, jeg har aldri fått dette før, ikke gjorde det vondt, bare skvatt til når jeg så de [emoji23] vekke nå heldigvis.
Kan det være soleksem altså? Har aldri hatt soleksem før, så vet jo ikke hvordan det er
 
Jeg vet at det ikke er 2. gradsforbrenning, min far en brannmann og ambulansesjåfør, så jeg vet hvordan det ser ut [emoji12] merkelig, jeg har aldri fått dette før, ikke gjorde det vondt, bare skvatt til når jeg så de [emoji23] vekke nå heldigvis.
Kan det være soleksem altså? Har aldri hatt soleksem før, så vet jo ikke hvordan det er

Ja jeg kunne satset mye på at det er soleksem altså. Mamma hadde det sånn alltid og nå er jeg begynt og. Litt mildere i år heldigvis så slipper blemmene. Hehe. Klumper og kløe nå. Blarf!
 
Det kunne vært andregradsforbrenning. Det begynner sånn før blemmene blir større. Men siden det gikk bort så fort så er det nok soleksem eller bare veldig forbrent. Andregradsforbrenning går ikke bort så fort, og du må gjerne ha behandling for det. Venninna mi måtte få kortison intravenøst
 
Update på blemmene.
De gikk som sagt vekk, dagen etterpå var jeg ikke ute i solen ett eneste øyeblikk, jeg lå i sengen hele dagen. Jeg var kokvarm og klødde meg helt tilfeldigvis på skulderen, der var de tilbake. 20min seinere var de vekke. Idag når jeg skulle skifte å dra hjem fra jobb, jobber inne i butikk, så hadde jeg plutselig blemmer igjen. Har da vært inne siden kl 6.30-15.00 og gått med t-skjorte, skiftet, reiste hjem og da var de vekke igjen. Akkurat som at de kommer når jeg er varm, akkurat som huden bobler(ikke bokstavelig) om dere forstår?
 
Nå har du jo allerede fått soleksemen, men betakaroten hjelper veldig på soleksem for meg. Bør jo helst taes en god stund i forveien da... Men tror man ikke kan ta betakaroten når man er gravid? Apotekteknikeren sa at jeg ikke kunne ta det sammen med de andre vitaminene jeg tar som prøver (folat og jod):shifty: Men da vet du det til neste sommer :hilarious:
 
Update på blemmene.
De gikk som sagt vekk, dagen etterpå var jeg ikke ute i solen ett eneste øyeblikk, jeg lå i sengen hele dagen. Jeg var kokvarm og klødde meg helt tilfeldigvis på skulderen, der var de tilbake. 20min seinere var de vekke. Idag når jeg skulle skifte å dra hjem fra jobb, jobber inne i butikk, så hadde jeg plutselig blemmer igjen. Har da vært inne siden kl 6.30-15.00 og gått med t-skjorte, skiftet, reiste hjem og da var de vekke igjen. Akkurat som at de kommer når jeg er varm, akkurat som huden bobler(ikke bokstavelig) om dere forstår?
Fortsett å smøre hver morgen og kveld, og ved behov :) Evt. kaldt omslag for å roe det ned. Håper det snart går over!
 
Back
Topp