Bleieslutt

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Vi driver å prøver å lære storebror på 3.5 å slutte med bleie. Han har trengt litt tid på p tilvenne seg do/potte og gir ikke særlig beskjed når han må på do men blir med når vi sier at han må gå på do nå. Prøver å få med bhg slik at han kan lære å gå på do der også, ihvertfall at de kan ta han på do ifm bleieskift. Men dette er tydeligvis veldig vanskelig. Spurte de ansatte før vi tok ferie om de fulgte han på do ifm bleieskift, de sa nei det gjorde de ikke pga tidsmangel. Hvordan få med bhg også til å følge han på do? Forstår de har det travelt med mange barn osv men det er heller ikke en full avd og kun 2 barn igjen som bruker bleie. Håper ferien ender med bleieslutt men redd de ikke vil følge han opp etter ferien med dobesøk og bare putte på bleie igjen for å gjør det lettest for seg.
 
Gå til lederen å si det er noe de må følge opp. Det måtte vi gjøre. Sa jeg at jeg visste de gjorde det i andre barnehager å det var noe vi kunne forvente. Han har heller ikke sluttet m bleier men vi holder på. Tenker det blir lettere i ferien når vi får styre litt selv.
 
Vi fikk hjelp i bhg da vi informerte om at vi holdt på å slutte. Kan ikke skjønne at bleie er enklere for de, annet enn på superkort sikt. Altså bæsjebleier på en på 3-4år vs tørke rumpe på do, jeg vet hva jeg hadde valgt hver gang!
 
Jeg har nå barn i den tredje barnehagen jeg har erfaring med, og alle tre har til tross for ulike prioriteringer ellers (og en av dem kynisk drevet med tanke på bemanningen) helt selvfølgelig tatt del i bleieavvenningen. Det er jo en fordel for dem også så snart den intense perioden er over
 
Vi fikk kjempe god hjelp av avdelingen til bleieslutt :)
Ta det opp med ped.leder eller styrer i bhg
 
Nå trengte ikke vi hjelp av bhg , så vet ikke hvordan det hadde vært.
Men tenker det er viktig at Barnet klarer å si fra også om at det må på do, i tillegg til at bhg tar barnet med en gang i timen feks.
 
Bhg kan da virkelig ikke bare putte på et barn som har sluttet med bleie, bleie? :eek:
Jeg har hørt mange har gode erfaringer med bleieslutt om sommeren. At de lar barnet gå mye uten bukse og slikt, og at det er lettere å skifte og ta barnet på do regelmessig :)
Jeg prøvde det med eldste, men det funket ikke for henne.
Hun sluttet "av seg selv" et halvt år etterpå, og da var bhg med på det :) Men hun var selvgående, da. Men de burde jo hjelpe til å ta barnet på do innimellom :) Håper det ordner seg med bleieslutt!
 
Kanskje det er nødvendig å bli litt strengere med de i bhg.? Kanskje det er nødvendig å ikke la de få muligheten for å sette på han bleie? De har vel faste dorunder for de andre som går på do, kan han ikke være med når de går?

Som nevnt over her er det jo en stor fordel at han nevner noe om at han må på do. Synes han det er greit å sitte på do hjemme? Viser han tegn på at han er klar?
 
Tror nok at bhg må følge etter i fht bleieslutt ja. Hvordan ellers skal barn klare å bli kvitt bleien? De er jo like ofte i bhg som vi er på jobb
 
Tenker det er greit at du begynner i ferien og fjerner bleiene fra barnehagen. Da kan de ikke sette på en bleie. De må bare få det inn i rutinene sine. Vi sluttet i oktober/ november med bleie inne. Vi gikk fra å nekte å gå på do og nekte å bytte bleie til at nå får du ikke på deg bleie og sette han på do. Og Teo de eller ei.. han hadde ingen uhell den dagen så da måtte barnehagen bare fortsette. Han hadde litt uhell nr 2 i starten, men kom seg etter en tid det også. Sluttet med bleie ute i vår. Han er født slutten av februar 15
 
Jeg synes det er litt sent å begynne når ungen nærmer seg 4 år.

Hadde klaget på bemanningen. I lovverket står det at de skal være bemannet nok til å drive en forsvarlig pedagogisk virksomhet. Har de ikke tid til å sette unger på do ved bleieskift så er det ikke det. Hadde klaget til styrer og sagt at jeg hadde gått videre til eier og fylkesmann dersom de ikke gjorde noe. Og da ikke bare kreve at personalet tar seg tid til dotrening i en hverdag de egentlig ikke har tid til det, men at de øker pedagogtettheten. #foreldreopprøret
 
Back
Topp