Blande Hipp MME

Skykrepsen

Blir kjent med forumet
Hei!

Mistet melk etter 7 uker og begynte med NAN. Fått inn god rutine på det, ved å koke vann i termos og i kjøleskapet, og dosere pulver i bokser.
Ved måltid måler jeg opp riktig vann og heller pulver i.

Men sønnen min nå surrer, og spiser alt for lite, vekten er riktignok stabil økende, men han spiser kun 2-300ml om dagen (natt ikke medregnet). Han er 3 mnd å burde ha 900 på en dag ?

Så jeg kjøpte hipp igår, for å se om han liker den bedre å spiser mer.
Men det syns jeg var litt knotete å blande. Noen tips?

Man skal jo først ta i pulver i flasken, så da må man jo ha en egen flaske til å måle opp vann i riktig mengde å temp, før man kan helle det over pulveret?
Fordi om man heller vannet over pulveret og bruker målestrekene på flasken da- så blir det for lite vann.

Syns det er styrete å måtte bruke 2 flasker hver gang jeg skal tilberede mat. Og hvertfall når man er utenfor huset ( noe jeg stadig er..)

Hva gjør dere andre med hipp?

hvordan bytter man brukernavn? har et veldig merkelig navn her , hehe..
 
Du kan jo bare helle oppi pulveret etter du har hatt oppi vann..
Og det er ingen krise om det blir litt mer eller litt mindre enn akkurat det som står på pakken, du skjønner jo om han er mer sulten. ;)
Så lenge vekten går opp og babyen virker fornøyd (ikke medberegnet kveldsuro og utviklingssprang) trenger du ikke følge de mengdene helt slavisk, selv om de er en grei indikator på sånn ca hvor mye man bør gi.
Litt varierende apetitt er helt normalt, så lenge det ikke vedvarer. :)

Kan jeg spørre hva det var som gjorde at du tenkte du var tom for morsmelk?


Brukernavn kan du bytte på profilen din, se øverst til høyre på siden. Alle får et sånt "default-navn" når man melder seg inn. :)
 
Du kan jo bare helle oppi pulveret etter du har hatt oppi vann..
Og det er ingen krise om det blir litt mer eller litt mindre enn akkurat det som står på pakken, du skjønner jo om han er mer sulten. ;)
Så lenge vekten går opp og babyen virker fornøyd (ikke medberegnet kveldsuro og utviklingssprang) trenger du ikke følge de mengdene helt slavisk, selv om de er en grei indikator på sånn ca hvor mye man bør gi.
Litt varierende apetitt er helt normalt, så lenge det ikke vedvarer. :)

Kan jeg spørre hva det var som gjorde at du tenkte du var tom for morsmelk?


Brukernavn kan du bytte på profilen din, se øverst til høyre på siden. Alle får et sånt "default-navn" når man melder seg inn. :)

.........


Takk for svar..

Så selvom pakken sier at pulver skal i først? Tenkte kanskje det ble klumper..

egentlig mulig det ikke var no galt med nan, men jeg bare så stressa når han spiser mindre en halvparten av anbefalt..
hatt hipp i to dager nå, han spiser ikke særlig mer.. men han bæsjer mindre, med nan bæsjer han vært måltid .

Jeg trodde jeg var tom, fordi han var veldig urolig ved brystet, hylte og dro i puppene (med munnen) og virket ikke fornøyd. i tillegg gikk han kun opp 90gr på en uke. så helsestasjon ba meg gi mme i tillegg.. så ble det bare mer å mer flaske etterhvert..
nå ammer jeg kun på natta og litt på dagen når det er krise.
 
Det kan sikkert bli klumper, men vi slet aldri med det her, det er bare å riste godt nok. Og hvis det blir klumper er det jo bare vann, så om du måler opp vannet, også heller det over i noe annet i mens kan du jo sette den koppen (eller hva enn du bruker) inn i skapet igjen etterpå. Eller du kan prøve deg frem og lære deg ca hvor mye vann du trenger når pulveret går i først, så slipper du måle vannet for seg selv. ;)

Huff, det er synd de ikke heller hjalp deg og beroliget deg med at man faktisk ikke går tom for melk sånn plutselig, med mindre man går på medisiner e.l.
Det er så dumt at de er så raske med mme, for det fører jo ofte med seg enda flere bekymringer for foreldrene. :/
Men det er bra at babyen tar flaske når det først ble sånn da. Hvis du vil tilbake til fullamming er det mulig, men det krever en del jobb da, og det må du jo i så fall kjenne på selv. (Fordømmer ikke flaske, så alle som sitter klare med fingeren på avtrekkeren kan ta en chill pill.)

Jeg skjønner at du blir urolig når babyen spiser lite/mindre en periode, men det er som regel ikke noe farlig, og det går opp og ned.
Du kan alltid snakke med helsestasjonen om du er bekymret, men jeg skjønner det godt om du vegrer deg for det når de står klar med mme fordi han "bare" går opp 90gr på en uke... Det er jo ikke akkurat tillitvekkende. (Svarer bare utifra det du har fortalt, og egne erfaringer.)

Hvis han ser ut til å slite med avføringen kan du massere magen hans og jobbe med beina hans. (F.eks. "sykle" med dem i luften, presse knærne opp mot magen osv.)
Ellers er det i grunn bare å ha litt is i magen, selv om det ikke er så lett bestandig. (Faktisk is i magen (til mor) hjelper også mot det meste. ;) ) De er ganske flinke til å regulere seg selv disse små. :)

Håper denne perioden går over fort, og at apetitten kommer tilbake så mor kan senke skuldrene. ;)
 
Jeg har brukt hipp til begge mine, og har alltid hatt vannet i før pulveret. Har gått helt fint. Så, så lenge du har riktig med vann og pulver kan du blande den på samme måte som du gjorde med nan :)
 
Det er mengden totalt i døgnet som gjelder, ikke bare på dagen
 
Det står jo på pakken hva total mengde med pulver i skal være etter blanding. Si tre skjeer pulver skal blandes med 90ml og da skal den totale mengden være 100ml. Jeg bruker hipp og blander pulver og vann om hverandre har ikke altid pulver i først. Sliter ikke med at det blir klumper.
Her går bæsjingen i rykk og napp. Perioder hver dag og så kan det gå 4-5dager.

De sa på helsestasjonen til meg at enzymene i morsmelken bryter ned mme slik at baby ikke nødvendigvis trenger å bæsje hver dag, selv om at de sier at babyer som får mme skal ha en bæsjebleie om dagen.
 
Last edited:
Back
Topp