Bittelillesøster

Vært hos jordmor idag, hadde gleda meg til den timen...syns det e lenge å vente en måned mellom hver gang...Og nyter å sitte å tyte om allskens opplevelser og gravidtanker med ei som forstår alt :)
Blodtrykk var supert 120/70...Fosterlyd på 140 med god variasjon...litt spor av protein i urinen, men ikke noe av betydning...Symfysemål på nesten 33...Så følger sin egen akse, i øvre del av normalområdet...
Ellers snakket vi om søsken, om det å få en baby i hus, om at det BARE er 8 uker igjen til bittelillesøster kommer, om ammeundervisning på helsestasjonen, om igangsetting av fødsel pga diabetes, og ellers om livet som trøtt og sliten gravid dame på sofaen; med diabetes, jernmangel og bekkenløsning [emoji23]
Alt vel med bittelillesøster, og det er uansett det viktigste [emoji175]
 
19 år mellom eldste og yngste :)
I går feira vi morsdag....Og jammen følte jeg meg som en prinsesse, som den heldigste blant alle mødre i verden :)
Dagen startet med frokost på senga, servert av 10 åringen... Brødskiver, appelsinjus og kaffe :) etterfulgt av blomster og hjemmelaga kort.
Mannen gav meg massasje, jeg fikk meg en lang og god dusj...Og slappa masse av heile dagen- før vi dro på restaurant for å spise middag :) lykkelig mamma til gjengen rundt bordet, full i grinehormonoer- blir det litt tåretørking innimellom [emoji175]
Tenker på at i morgen fyller eldstegutten min 19 år!! Hvor blir tiden av?
Jeg gikk jo nettopp rundt med diger mage, ødemer, ansiktslammelse og 30kg +...Og ventet på ham!!
Snart kommer det en bittelillesøster, hele familiens lille maskot...Født rett inn i påskens "nytt liv" symbolikk....Ååå, herlighet så nydelig det skal bli!
#takknemlig #påskebaby #mammasinegull
 
Ny hverdag!!
Var på sykehuset idag til kombikontroll i regi av svangerskapSpoliklinikken....Pga diabetesen min.
Jeg har vært iherdig i mine forsøk på å kostholdsregulere, men har ikke klart å få ned det høye fastende blodsukkeret hver morgen....
Viste seg i dag, at jeg har gått med 0,5 kg den siste måneden, og urinen var full av ketoganer- noe som betyr at jeg uten å selv ville det, har sultet meg selv på en slik måte at kroppen har forbrent fett i elleville forsøk på å skaffe sukker til cellene mine....
Først trodde jeg at jeg skulle slippe videre tiltak, da langtidsblodsukker ble målt til 4,9- som jo er kjempebra!! Og jeg ville så gjerne unngå insulin behandling, da det gir så store konsekvenser for fødested osv...
Vel, etter å ha vært til screening/vekstestimering var saken klar; bittelillesøster ligger 23%(!!!!!) over gjennomsnittet....
Hun har det kjempebra inni der, men ligger an til å bli bra stor!
Så, det ble insulin på meg, ny kontroll om 3 uker og forespeilet igangsatt fødsel i uke 38.....
Plutselig ble det skrekkelig liten tid igjen kjente jeg....!!
Ble litt snått og tårer, da dette var min store skrekk....Og ble sååå skuffet over å ikke skulle få føde på det utrolig koselige lokalsykehuset vårt....Bare 5 minutter unna hjemme....!!
Ble litt beroliget med at jeg kunne overføres til lokalsykehuset når de etter fødsel har fastslått at bittelillesøster har det bra, og at blodsukkeret hennes er stabilt :)
Så...Nå har jeg fått streng beskjed om å spise mer karbohydrater, og sette insulin morgen og kveld....
Spent på hvordan det blir dette her :-/
 
Oi, det var jo litt av en beskjed å få! Skjønner godt at det ikke var veldig enkelt å svelge den :( Men så bra at de passer så godt på deg og får iverksatt tiltak slik at du og bittelillesøster får det best mulig [emoji173] Håper det går fint å sette insulin fremover :)
 
Ohno! Hvor langt er du kommet nå?
Kjedelig å måtte gi slipp på lokalsykehuset, det skjønner jeg veldig godt!

Jeg hadde ketoner i urinen i starten av svangerskapet og fikk væskebehandling. Det er vel ikke helt bra at du går med dette? Ble noe gjort eller fikk du beskjed om å spise mer rett og slett? Skjønner veldig godt at det blir lett til at man "sulter seg" uten å ville det selv når man blir så begrenset mtp sv.diabetesen!

Klem[emoji173]️
 
Ohno! Hvor langt er du kommet nå?
Kjedelig å måtte gi slipp på lokalsykehuset, det skjønner jeg veldig godt!

Jeg hadde ketoner i urinen i starten av svangerskapet og fikk væskebehandling. Det er vel ikke helt bra at du går med dette? Ble noe gjort eller fikk du beskjed om å spise mer rett og slett? Skjønner veldig godt at det blir lett til at man "sulter seg" uten å ville det selv når man blir så begrenset mtp sv.diabetesen!

Klem[emoji173]️
Jeg er 33+1 idag.....Så det blir altså baby om 5 uker!!
Fikk beskjed om å spise mer, i tillegg til insulinbehandling fremover. I første omgang morgen/kveld, men mulig også til hvert måltid hvis jeg ikke klarer å få ned morgenblodsukkeret....
Tok insulin igår kveld, spiste litt kveldsmat, og var på 6.5 da jeg stod opp igjen idag.
Superstress dette her....
Leste litt om ketoner i urinen på nettet, og ble litt skremt....Det er jo faktisk giftstoffer!!
Men- de passer godt på meg og vesla, så må bare tenke positivt. Håper å få barseldagene etter fødselen på lokalsykehuset iallefall....Det hadde hjulpet MYYYE!
Takk for klemmen [emoji175]
 
Jeg er 33+1 idag.....Så det blir altså baby om 5 uker!!
Fikk beskjed om å spise mer, i tillegg til insulinbehandling fremover. I første omgang morgen/kveld, men mulig også til hvert måltid hvis jeg ikke klarer å få ned morgenblodsukkeret....
Tok insulin igår kveld, spiste litt kveldsmat, og var på 6.5 da jeg stod opp igjen idag.
Superstress dette her....
Leste litt om ketoner i urinen på nettet, og ble litt skremt....Det er jo faktisk giftstoffer!!
Men- de passer godt på meg og vesla, så må bare tenke positivt. Håper å få barseldagene etter fødselen på lokalsykehuset iallefall....Det hadde hjulpet MYYYE!
Takk for klemmen [emoji175]

Oii, det går fort! :)
Ketoner retter seg av seg selv når du spiser mer heldigvis, men ikke noe å tulle med det nei. Jordmor som oppdaget det hos meg i uke 12 ble kjempestressa, men jeg fikk jo ikke i meg mat omtrent på den tiden, ergo væskebehandlingen.
Det går nok så kjempefint, de er så flinke så :D Man får heller spise litt mer av det man faktisk kan spise når man er i din situasjon! <3
 
Klokka er 0720....Jeg har vært våken siden 0515... Prøvde å legge meg å sove litt lengre...Men NEI! Bittelillesøster sparker i magen, alle stillinger gjør litt vondt, så må man tisse, så er man sulten....
Har nå satt bolledeig, dekket bordet til frokost, hatt meg en kopp kaffe mens jeg koste meg i godstolen med P7 KLEM :)
 
To dager igjen til ny kombikontroll i Kristiansand....Veldig spennende med tanke på vekstestimering og dato for igangsetting!!
Igår var vi så gærne at vi bestilte oss en dagstur til Danmark på lørdag, bare for å gjøre noe annet og kose oss med 10 og 5 åringen som snart skal bli storesøster og storebror :) håper vi får gjennomført turen!!!
Nå er det tid for fysioterapi og handling...
Ønsker alle en nyyyydelig dag [emoji175]
 
Nettopp kommet hjem fra kombikontroll, og kjenner en absolutt snikende følelse av panikk komme over meg....
Oppmøte klokken 0900, om EN UKE!!
Bittelillesøster har skutt i været, og er idag estimert til å være 38% over gjennomsnittet....Noe som tilsier en vekt på 3740g idag- uke 36!!
Ok, så må man rett og slett skynde seg å bli helt klar da...For om en uke på denne tiden, er vi kanskje allerede i full gang med rier, lystgass og pusteteknikker!!
 
OI!!! Her skjer det ting! Fy søren, det må være helt sykt å få den beskjeden. Lykke til med siste innspurt av forberedelser den neste uka. Veldig snart er hun her [emoji173]
 
OI!!! Her skjer det ting! Fy søren, det må være helt sykt å få den beskjeden. Lykke til med siste innspurt av forberedelser den neste uka. Veldig snart er hun her [emoji173]
Eg vett!!! Ble faktisk litt stressa, sjøl om eg gleda meg te å bli ferdig, få hilse på lilletulla, snuse og kose; Så ble det plutselig"bråhast".....
Har heldigvis alt på plass, og alt er i hus...Så egentlig er vi helt klar sånn praktisk ;-)
 
Nå har jeg formelt startet nedtellingen til onsdag. Har fått beskjed om å møte på fødeavdelingen i Kristiansand klokken 0900....
Jeg kjenner at jeg er skikkelig nervøs, føler meg slett ikke helt klar.....Og disse flashbackene som kommer over meg, er rett og slett ubehagelige....
 
Oii så spennende!!! :D
Veldig spennende, og egentlig veldig fornøyd med å ikke måtte gå lengre, da litla er blitt ganske så stor allerede....
Kjente bare at jeg fikk litt panikk over meg....Følte at jeg ikke var helt, helt klar enda....Og at jeg plutselig ble litt redd for fødselen [emoji33]
 
Her er vi...Innerst inne i gangen på barsel, på Obsposten for gravide....
Ble først koblet til Ctg da vi kom, etter ganske mye venting...For så igjen å vente på legekontrollen. Vaginalundersøkelse viste en rimelig umoden livmorhals, og det ble besluttet å legge inn ballongkateter for å stimulere til modning i ca et døgn.
Joda, det var visst ikke SÅÅ enkelt! "Unnskyld for at jeg graver så veldig" sa legen på gebrokkent norsk...
Men, livmorhalsen min lå så vanskelig til, at hun trodde det ble for mye styr og smerte og sette den inn....AU!! Hadde glemt hvor ubehagelige de vaginalundersøkelsene var jeg...
Det ble derfor modningstablett likevel....Venter nå på tablett nr 2...Og håper det skjer litt mer!!
 
Klokka er 7, og jeg skal snart få min tredje orale modningstablett. Får hver andre time, og Max 6 slike i døgnet....
Har begynt å få hyppigere kynnere og modningsrier- men er langt fra tak i dem- og langt fra vonde....Blir nok en lang natt ja!!
 
Au, det hørtes ubehagelig ut! Uff, jeg håper ikke det blir altfor langdrygt for deg [emoji173]
 
Klokka er 7, og jeg skal snart få min tredje orale modningstablett. Får hver andre time, og Max 6 slike i døgnet....
Har begynt å få hyppigere kynnere og modningsrier- men er langt fra tak i dem- og langt fra vonde....Blir nok en lang natt ja!!
Huff, husker dette som om det var i går selv og jeg føler med deg :( livmoren min lå også vanskelig til fikk jeg høre. Håper at de tar godt vare på deg! [emoji173]
 
Fått siste tablett for idag...Pappaen og meg er innlosjert på dobbeltrom, og håper å få oss litt søvn før neste etappe.
Det merkes nok at det er 3 uker før tiden, og lite modent...
Satser på at braker laust på skikkelig i morgen [emoji175]
God natt fininger [emoji8]
 
Back
Topp