Bittelillesøster

AprilGlede

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Dagbok...Tredje trimester, siste innspurt mot fødsel og møte med bittelillesøster
 
Startet tredje trimester med omgangssyke! Magesjau, feber og skikkelig uvel....Kastet opp midt på natta, da forsvant heldigvis kvalmen....Og bare feber, svette og skjelv igjen. Nå er det over for denne gang!
Skulle vært hos jordmor idag, men måtte selvsagt avlyse og få ny time.
 
Startet tredje trimester med omgangssyke! Magesjau, feber og skikkelig uvel....Kastet opp midt på natta, da forsvant heldigvis kvalmen....Og bare feber, svette og skjelv igjen. Nå er det over for denne gang!
Skulle vært hos jordmor idag, men måtte selvsagt avlyse og få ny time.
Æsj, godt at det verste har gitt seg, men likevel ille mens det står på :( kjipt å måtte avlyse avtaler pga slikt er det også... Fortsatt god bedring :)
 
Ble plutselig syk igjen, natt til søndag....Som om viruset våknet til liv og skulle røske siste energien ut av meg...Er på beina igjen nå, men sliten og uggen!
Lurer litt på om det er vanskeligere å bli av med omgangssyke når man er gravid? Som at tarmer og fordøyelse ikke spiller helt på lag....!
 
UL kontroll i morgen tidlig!
Har vært heldig å få hilse på bittelillesøster ved flere anledninger.... Første gang da hun var 5 uker i magen, så i forbindelse med oppfølging og henvisning til duotest, så på duotest, så ved en rutinekontroll hos fastlegen, så OUL....Det er nå 10 uker sider OUL, hvor funn var foranliggende morkake som da lå foran livmorhalsen....
Så i morgen er det kontroll for å se om det har endret seg, om morkaken har flyttet oppover i takt med at magen har vokst...
Er veldig spent.... Gynekologen mente det ville ordne seg, men man vet jo ikke! Dersom den ikke har flyttet seg, må vi diskutere og planlegge keisersnitt....Noe jeg helst vil unngå!! Krysser fingre [emoji120]
 
ba500bb074201ea6d6a752099a6c577c.jpg
 
UL kontroll
Var på kontroll i dag for å sjekke om morkaken hadde flytta seg....Og DET hadde den :) ble derimot litt satt ut, da jeg fikk oppdatert termin til ei uke seinere enn det vi har fått vite tidligere..... Gynekolog hadde glemt å legge inn ny dato i papirene mine :/
Vel, bittelillesøster har det supert i magehuset...Gjemte seg for oss idag da, lå i seteleie med ansiktet vendt inn mot ryggen min og rompa opp [emoji175] ganske søtt!!
Fikk se en liten fot på 5,5 cm, et lite øre og et lite gløtt av verdens mest perfekte lille trutmunn [emoji7]
 
UL kontroll
Var på kontroll i dag for å sjekke om morkaken hadde flytta seg....Og DET hadde den :) ble derimot litt satt ut, da jeg fikk oppdatert termin til ei uke seinere enn det vi har fått vite tidligere..... Gynekolog hadde glemt å legge inn ny dato i papirene mine :/
Vel, bittelillesøster har det supert i magehuset...Gjemte seg for oss idag da, lå i seteleie med ansiktet vendt inn mot ryggen min og rompa opp [emoji175] ganske søtt!!
Fikk se en liten fot på 5,5 cm, et lite øre og et lite gløtt av verdens mest perfekte lille trutmunn [emoji7]
Ul er alltid så herlig :) godt å se med egne øyne at de har det bra inni der :)

Så bra at morkaken hadde flyttet seg :D vil tro det er en lettelse å vite at den ikke ligger og sperrer :) har du hatt noen blødninger i forbindelse med at den har lagt foran åpningen?
 
Det var så absolutt en lettelse å få vite at jeg er klarert for vaginal fødsel....Ja, selvsagt dersom alt annet også går bra i fortsettelsen!
Har ikke hatt blødninger eller noe ubehag ifht morkakens plassering, tok bare veldig lang tid før jeg kjente bevegelse fra bittelille...
 
Fikk telefon fra legen i ettermiddag....Har helt siden 13års alderen slitt med lave jernlager.
Har den siste tiden vært svært andpusten, hatt høy puls og følt meg rar....Ble derfor rekvirert nye blodprøver....Og fikk idag resultatene; jernlager (ferritin) på 7...Og blodprosent på 9,5.....
Så ja, selv om fordøyelsen allerede er ganske kjip....Må jeg ta 100mg jern daglig!
Har kjøpt ei stor flaske lactulose og fiber-rik......[emoji445][emoji44][emoji33]
 
Glukosebelastning nr 2
Joda, tenkte det nok!!
Kom til legekontoret i dag tidlig, sprekksulten og skikkelig uvel....Våkna sjølsagt 2 timer før jeg skulle, og måtte lide meg gjennom sultfølelsen, med lange øyne etter barnas frokost og lunsjbokser :)
Fastende blodsukker på 6,2....
Drakk glukosen min, og fikk tildelt gynekologrommet til å hvile meg og ligge stille de neste to timene....Sov som en stein, til det var 10 minutter igjen. Tørst som en ørkenvandrer og enormt tissetrengt, ble det lange minutter før jeg ble kalt inn igjen til blodsukkertest.
Den var 9.2.....:-(
Fikk tissa og drakk to-tre glass vann på styrten før jeg ble kalt inn til legen....
Så, diagnosen var soleklar, men slett ikke uventet. Systemet er satt i sving, blodsukkerkontroll, strengt kosthold og tett oppfølging mot fødsel...
Krysser fingrene for at jeg også denne gangen skal klare å regulere vha kosthold, slippe insulin og få lov til å føde på vårt kjære lokale sykehus [emoji3]
 
Ånei, så utrolig kjipt med svangerskapsdiabetes :( Håper du får god kontroll på den med litt endring av kosten!
 
Ja, satser på det....det verste er alle "hvis, men, om"....på fødeavdelingen her på sykehuset, har de ikke barneavdeling og dermed får man ikke føde her hvis man medisineres med insulin....da må jeg halvannen time avsted til universitetssykehus....Og en helt annen nyfødt-tilværelse, langt borte fra alle...
Klarte å regulere med forrige, så satser på at det skal gå bra :)
 
Fødeavdelingen- TÅRER!!!
Åååå, det er vel egentlig favorittprogrammet mitt...Heilt aleine i sofaen, med kleenex og diabetessnacks :)
Idag kjente jeg virkelig følelse av fødsel....Fikk nesten litt noia, det er jo bare 9 uker igjen...På det meste...Og snart er det altså vår tur å skulle igjennom denne vanvittige, men fantastiske prosessen!!
Kjente at flashbackene fra tidligere fødsler ikke var så gjerne lengre, og at tårene spruter idet babyene kommer ut og blir lagt på mammaens bryst...
Det er SÅÅÅ utrolig vakkert, rørende og skummelt!!!
 
Magen vokser så utrolig fort...Har begynt å ta litt bilder, både fordi dette er aller siste gang med baby i magen, og fordi det er litt artig å se hvordan jeg faktisk vokser!
Skal til jordmor på torsdag, spent på hvordan jeg ligger an på symfyseskjemaet!
Neste uke er det vekstestimering på sv.skapspoliklinikken....Typisk meg å vokse helt ut av skjema og gjennomsnitter mot slutten....
Føler på meg at babyen er stor, når Lillemor inni der beveger seg, er det åling og kneking, spark innimellom, men føler at hun ikke har SÅÅÅ god plass lengre....
Snart bare 8 uker igjen...Tenk det da!!
 
Sååå fin mage! :D Jeg har tatt bilder gjennom hele svangerskapet, og det er utrolig kult å se hvordan kroppen sakte, men sikkert forandres helt :) Nå er det veldig snart april! :D [emoji173] Lykke til hos jordmor og på vekstestimering!
 
Takk :) ååå, har du? Angrer SÅÅ på det nå....Hadde vært artig å se i ettertid....Man glemmer så fort og så mange av detsljene...Ting som utgjorde dagen i svangerskapet, forsvinner fort fra bevisstheten etter fødselen syns jeg.
Takk for lykkeønskninger, gleder meg til kontroll igjen...Kjenner jeg begynner å bli utålmodig...Har lyst å hilse på bittelillesøster, høre hjerteslag, se henne....
 
Takk :) ååå, har du? Angrer SÅÅ på det nå....Hadde vært artig å se i ettertid....Man glemmer så fort og så mange av detsljene...Ting som utgjorde dagen i svangerskapet, forsvinner fort fra bevisstheten etter fødselen syns jeg.
Takk for lykkeønskninger, gleder meg til kontroll igjen...Kjenner jeg begynner å bli utålmodig...Har lyst å hilse på bittelillesøster, høre hjerteslag, se henne....

Ja, det er veldig veldig gøy å ha til senere :) Jeg har blitt sjokka flere ganger når jeg har titta på de første bildene. Hadde helt glemt bort hvordan jeg så ut før [emoji14] Har begynt å kjenne på samme utålmodighet, og er ganske klar for å få fødsel og alt mulig unnagjort. Vi får håpe de siste par månedene flyr avsted :)
 
Back
Topp