Bilyd på baby

Ductus skal ikke lukke seg i svangerskapet, at den er åpen er nødvendig for at babyen klarer seg i magen ift hvordan blodsirkulasjonen er.
Den skal lukke seg etter fødsel, men varierer hvor lang tid det tar og hos premature hender det oftere at den ikke gjør det eller at det tar mye lenger tid
Ja, det stemmer nok. Husket litt feil. Poenget var ihvertfall at lukkingen er noe av det siste som skjer og at det derfor er vanlig at den blir stående åpen hos premature..
 
Da ringte sykehuset og sa at de hadde fått en avbestilling på torsdag, så kunne komme da :nailbiting:
 
Jeg er født med bilyd. Har det den dag i dag og alt er fint med hjerte mitt. Så kan være en normal bilyd. Tar ul av hjerte for å se så skal ikke gjøre vondt.
 
Noen mnd? :sorry: det er lenge å vente på å få vite om alt er greit eller ikke:confused:

Så du hadde fått en avbestillingstime, så bra! Men sånn generelt, så er det bra om du blir forespeilet ventetid, da er det sjeldent noe alvorlig galt :) Det som aldri er noe godt tegn er når man hastes inn dagen etter eller samme dag, for da bør du være bekymret, sånn veldig forenklet :) Samboer jobbet på akuttmottaket på et større sykehus før, og der hadde de stadig pasienter som dukket opp uten å være alvorlig syke, så de ble jo langt ned på prioriteringslista, hver gang det kom alvorlig syke rykket de jo lengre ned på lista - for såklart tar de folk som kommer inn etter å ha blitt kvesta før noen som har vondt i en tå, det betyr jo ikke at man ikke blir tatt seriøst, men at man sannsynligvis ikke dør av det de neste timene. Såklart hender det de vurderer feil, men det er en liten betryggelse i å bli satt til å vente litt, stort sett :) Vi hører jo i nyhetene om de gangene det vurderes feil og noen som er alvorlig syk blir ventende lenge og det er selvsagt trist, men stort sett er ventetid bare et godt tegn, hehe. Og barn prioriteres (nesten) alltid et hakk raskere enn voksne :)
 
Så du hadde fått en avbestillingstime, så bra! Men sånn generelt, så er det bra om du blir forespeilet ventetid, da er det sjeldent noe alvorlig galt :) Det som aldri er noe godt tegn er når man hastes inn dagen etter eller samme dag, for da bør du være bekymret, sånn veldig forenklet :) Samboer jobbet på akuttmottaket på et større sykehus før, og der hadde de stadig pasienter som dukket opp uten å være alvorlig syke, så de ble jo langt ned på prioriteringslista, hver gang det kom alvorlig syke rykket de jo lengre ned på lista - for såklart tar de folk som kommer inn etter å ha blitt kvesta før noen som har vondt i en tå, det betyr jo ikke at man ikke blir tatt seriøst, men at man sannsynligvis ikke dør av det de neste timene. Såklart hender det de vurderer feil, men det er en liten betryggelse i å bli satt til å vente litt, stort sett :) Vi hører jo i nyhetene om de gangene det vurderes feil og noen som er alvorlig syk blir ventende lenge og det er selvsagt trist, men stort sett er ventetid bare et godt tegn, hehe. Og barn prioriteres (nesten) alltid et hakk raskere enn voksne :)
Det er jo sant, godt med slike ord i bakhodet :happy:
 
Jeg er født med bilyd på hjertet, jeg har vokst det av meg, litt usikker hvor gammel jeg var når denne bilyden forsvant men tror det tok et par år. Vet mamma har sagt vi ble fulgt opp for dette på barneavdelingen på sykehuset den gangen, men det er mange år siden. Skal være vanlig, men man blir fulgt opp ekstra på dette:)
 
Alt gikk fint idag :) han har et liiiite hull mellom et eller annet inni der, men legen sa at dette var veldig vanlig og det grodde som regel av seg selv. Han var imponert av fastlege som hadde hørt dette, for det var visst veldig vanskelig å høre noe, for han også. Det må jo være bra :)
 
Back
Topp