Bilyd på baby

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Idag var jeg hos legen med lillegutt på snart 7mnd pga mageproblemer. Da hun lyttet på ham syntes hun at hun kanskje kunne høre en bilyd, og ville gjerne sende han til videre undersøkelser. Hun beroliget meg med at dette var helt vanlig og at i de fleste tilfeller så rettet dette seg av seg selv.

Så jeg lurer på om noen av dere andre har erfaringer med dette? Hva slags undersøkelse gjør de på sykehuset?
Hvor lang ventetid før man kommer inn?
 
Ikke på baby, men legen fant bilyd på mellomste da hun var 6 år. Kom inn til ul av hjertet noen mnd senere og alt helt fint
 
Ikke på baby, men legen fant bilyd på mellomste da hun var 6 år. Kom inn til ul av hjertet noen mnd senere og alt helt fint
Noen mnd? :sorry: det er lenge å vente på å få vite om alt er greit eller ikke:confused:
 
Eldste her hadde bilyd på hjerte i lang tid. Var ikke noe galt med hjertet. :)
Det er jo størst sjanse for at alt er fint, men er likevel litt ekkelt når det er noe med hjertet :confused:
 
Det er jo størst sjanse for at alt er fint, men er likevel litt ekkelt når det er noe med hjertet :confused:
Ja, jeg kavet meg opp og stresset. Veldig unødvendig. Håper at alt er fint hos din og :) Er vist vanlig at de hører bilyd forresten! Men husker ikke hvorfor...
 
Noen mnd? :sorry: det er lenge å vente på å få vite om alt er greit eller ikke:confused:

Skal vi se. Vi var hos legen og ble henvist i februar, og var inne i mai. Om jeg husker rett. Tre mnd. Fordi hun var så stor at om det var noe alvorlig galt med hjertet hadde vi visst det likevel. Så derved laveste prioritet. Rett på time innen tre mnd.

Ikke overraskende var alt fint med henne.
 
Ja, jeg kavet meg opp og stresset. Veldig unødvendig. Håper at alt er fint hos din og :) Er vist vanlig at de hører bilyd forresten! Men husker ikke hvorfor...
Leste et sted at mellom 50-80% av barn hadde en form for bilyd, så var visst ikke uvanlig. Så oddsen for at alt er fint er jo gode heldigvis :)
 
Skal vi se. Vi var hos legen og ble henvist i februar, og var inne i mai. Om jeg husker rett. Tre mnd. Fordi hun var så stor at om det var noe alvorlig galt med hjertet hadde vi visst det likevel. Så derved laveste prioritet. Rett på time innen tre mnd.

Ikke overraskende var alt fint med henne.
Takk for svar :) får prøve å legge det litt vekk, og smøre meg med tålmodighet :)
 
Ble oppdaget på minste her da hu var 2. Ventet vel noen mnd på time, da hadde hun grundige sjekk av hjertet på sykehuset, UL etc...alt var bra, var en vanlig bilyd som mange barn har og som fikser seg selv etterhvert
 
Min har bilyd på hjertet. Han har to små hull mellon hjertekammerene. Det er helt ufarlig.
Dem fant dette på en kontroll vi hadde på sykehuset på 6mnd kontroll. Vi fekk time hos cardiolog uken etterpå.

Da tok vi UL av hjertet, der så vi to hull og vi blir fulgt opp til hjertet ikke lenger har hull, eller at han blir så stor at det ikke vil komme til å lukke seg. Lukker det seg ikke, får han ikke lov til å dypdykke når han blir voksen.
Vi har kontroll på 1 år, 2 år, 4år, 6år og evt 12år.

Kan forøvrig nevne at om dette er det samme. Så har alle barn hull mellom hjertekammerene i magen til mor, og som oftedt gror det fint!!
 
Ble oppdaget på minste her da hu var 2. Ventet vel noen mnd på time, da hadde hun grundige sjekk av hjertet på sykehuset, UL etc...alt var bra, var en vanlig bilyd som mange barn har og som fikser seg selv etterhvert
Min har bilyd på hjertet. Han har to små hull mellon hjertekammerene. Det er helt ufarlig.
Dem fant dette på en kontroll vi hadde på sykehuset på 6mnd kontroll. Vi fekk time hos cardiolog uken etterpå.

Da tok vi UL av hjertet, der så vi to hull og vi blir fulgt opp til hjertet ikke lenger har hull, eller at han blir så stor at det ikke vil komme til å lukke seg. Lukker det seg ikke, får han ikke lov til å dypdykke når han blir voksen.
Vi har kontroll på 1 år, 2 år, 4år, 6år og evt 12år.

Kan forøvrig nevne at om dette er det samme. Så har alle barn hull mellom hjertekammerene i magen til mor, og som oftedt gror det fint!!
Tusen takk for svar, dere :) ubehagelig å få beskjed om noe slikt, men oddsen er jo gode for at alt er fint :)
 
Jeg har alltid hatt en bilyd på hjerte. Alt er bra med meg bortsett fra at hjerte hopper over et slag innimellom. Det gir litt ubehag der og da, men ingen begrensninger på livet ellers :)
 
Jeg har også en bilyd på hjertet, og har hatt det hele livet. Hvis en ny lege lytter på meg blir jeg alltid spurt om jeg er klar over det og har fått det utredet. Jeg husker ikke årsaken, men det er i hvert fall ufarlig. Datteren min ble født med bilyd, men den forsvant i løpet av den første måneden.
 
Min eldste er født med bilyd på hjerte. I hennes tilfelle var det noe som heter åpen ductus som er en liten klaff som skal lukke seg sent i svangerskapet, men da jenta mi ble født i uke 33 ble denne stående åpen. Dette ble oppdaget på nyfødtintensiven og vi fikk beskjed om at denne vanligvis lukker seg selv. Vi gikk til kontroll ca hvert halv år. Da hun hadde blitt to år og den fremdeles ikke hadde lukket seg selv måtte vi inn til Rkshospitalet for å lukke den. Det var en kikkehullsoperasjon der de gikk inn via lysken og lukket det i narkose. Alt gikk kjempe fint og vi var på kontroll ett år senere hvor alt så perfekt ut. Hun er nå offisielt helt hjertefrisk:happy:

Når det gjelder undersøkelse så bestod den av EKG og ultralyd av hjerte.
 
Last edited:
Bilyd etter fødsel her som skyldtes lite hull mellom ventriklene i hjertet. Ble fulgt opp med UL et par ganger til det var lukket ved 1 års alder. Veldig uproblematisk!
 
Min lille hadde også bilyd på hjertet da han ble født. Siden vi var på Nfi (født i uke 34) så fikk vi EKG og ul hos hjertespesialist dagen før vi fikk reise hjem (22.desember faktisk så var heldige som slapp å gå julen i møte uten å få sjekket). Det var den standard bilyd greia med det som ikke hadde vokst ordentlig sammen. Helt ufarlig. På 6ukers kontrollen var bilyden borte. :)
 
Min eldste er født med bilyd på hjerte. I hennes tilfelle var det noe som heter åpen ductus som er en liten klaff som skal lukke seg sent i svangerskapet, men da jenta mi ble født i uke 33 ble denne stående åpen. Dette ble oppdaget på nyfødtintensiven og vi fikk beskjed om at denne vanligvis lukker seg selv. Vi gikk til kontroll ca hvert halv år. Da hun hadde blitt to år og den fremdeles ikke hadde lukket seg selv måtte vi inn til Rkshospitalet for å lukke den. Det var en kikkehullsoperasjon der de gikk inn via lysken og lukket det i narkose. Alt gikk kjempe fint og vi var på kontroll ett år senere hvor alt så perfekt ut. Hun er nå offisielt helt hjertefrisk:happy:

Når det gjelder undersøkelse så bestod den av EKG og ultralyd av hjerte.
Ductus skal ikke lukke seg i svangerskapet, at den er åpen er nødvendig for at babyen klarer seg i magen ift hvordan blodsirkulasjonen er.
Den skal lukke seg etter fødsel, men varierer hvor lang tid det tar og hos premature hender det oftere at den ikke gjør det eller at det tar mye lenger tid
 
Back
Topp