Bilsikring. Er dette greit?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Dette har ikke noe med meg å gjøre, bare lurer på hva som er greit for folk.

Er det greit å ikke sikre barnet sitt dersom en bare skal en veldig kort tur? Type "skal bare kjøre rett borti her, rundt ett minutt i bil"? Er det forskjell på om det er hovedvei eller ikke? Om det er 80, 60 eller 30-grense?

Hva mener dere?
 
Nei det er ikke greit!
Kan skje like mange ulykker på kort strekning som på lang.

Vi har max 2 min i bil til bhg. Da jeg var gravid med frøkna, skulle jeg hente storebror i bhg. Det var vinter, og litt småglatt. Jeg kom sakte som vanlig mot bhg, men fra ene lokalet kom det en bil opp fra parkeringen. Dessverre er det en murkant opp veien fra parkeringen sånn at det kan være vanskelig for dem som kommer ut der. Isåfall; den personen som kom opp derifra så seg nok ikke godt nok for, kom uti veien. Jeg måtte bråbremse, og jeg stoppet bare noen cm fra den andre bilen.... Det var såvidt!
Og bare noen dager etter skulle jeg bytte inn den bilen i den vi har nå, så det var flaks.

Så det kan like godt skje nære hjemmet som lenger unna.... Sikkerheten fires ikke på uansett hvor langt vi skal.
 
Selvsagt ikke greit
 
Aldri greit!! Mannen derimot må jeg "passe på", han kan fort dra den " det er jo så kort vei... er ikke så farlig osv"
 
Ikke greit. Til å med når yngste klemte fingeren sin og vi måtte fort opp på legevakta to min unna så var han sikra ordentlig.
 
Overhodet ikke!
 
Ikke greit. min datter har tydeligvis fått lov av faren å kjøre uten sele på korte strekninger, men jeg beveger ikke bilen uten at ungene har på sele! (og faren har fått høre det)
 
Vi fikk tak i bilpute til nabo jenta som skulle sitte på i 650 m i 40 sone om morgenen i noen uker! Så alle barn i våres bil sikres godt uansett hvilken distanse det er snakk om!
 
Nei det er ikke greit i det hele tatt. Må alltid sikre seg i bilen uansett om det bare er en kort tur
 
Nei, det er overhodet ikke greit! Sikret ALLTID gutten min og andre barn vi hadde med i bilstol/beltestol/pute. Nå er de så store, alle sammen, at de sitter i bilsetet uten pute og kun ordinært sikkerhetsbelte. Jeg kjører ikke én meter uten at alle sitter trygt med belte!
 
Selvfølgelig er det ikke greit. Både barn og voksne skal sikres i bil enten man skal kjøre 50 meter eller 50 mil!
 
Her sikres ungene sjølv om me kjører frå svigermors hus til vårt eget. Og det er snakk om 30 meter i samme tunet. Er ikkje ut på veien en gang.

Det handler ikkje kun om at ulykker kan skje eller ikkje, for meg handler det om kva eg lærer ungene.
Ungene mine skal vite at bilstol og/eller belte skal alle ha uansett.

Eg tar belte på sjølv om eg berre skal bytte plass på bilene våre i garasjen. Og det lærer eg ungene og.
Beveger bilen seg, skal belte på, ferdig diskutert.
 
Nei ikke greit.

Mamma har alltid vært ekstremt streng på det der. Og jeg husker før når vi skulle kjøre til ting og jeg hadde med meg venninner som hadde foreldre som ikke brydde seg så veldig om belte. Da sa hun bare hvis noen ikke tok på seg beltet at hun ikke kom til å kjøre en meter før alle beltene var på. Meget effektivt :D

Og selvfølgelig samme prinsipp med mindre barn, de skal være sikret på rikig måte og det er sjåføren sitt ansvar. Ferdig snakka.
 
Ikke greit, kan skje ulykker uansett hvor langt/kort det er og hvor raskt det kjøres.
 
Er jo noen som syns det er greit, dessverre :/ Så noen senest idag som kjørte med ungen på fanget baki...
 
Back
Topp