bilsete fra europris..???

frkansen

Forelsket i forumet
Noen som har sett i katalogen fra europris og det bilsetet som der der?
Svigerfar ringte meg i går å spurte om han skulle kjøpe det setet og ha i sin bil og om det var godkjent fra min side :P men jeg aaaner jo ingenting om det setet? Jeg tror ikke det er dårlig med tanke på at europris selger det? og det står at det er godkjent i henhold til standard ECE og testet i av tyske ADAC.. Noen som vet noe.. ? Skal vi kjøre på å ha i hans bil?
 
Dette er jo en beltestol beregnet på unger som er 4 år og eldre! Og kun forovervendt! Jeg hadde ALDRI satt en 10 mnd gammel unge i det. Og jeg hadde heller aldri kjøpt sete på Europris. Det står testet av ADAC, men ikke hvilke resultater det fikk. Trygg Trafikk anbefaler ikke spesifikke seter, men anbefaler at man kun kjøper seter av kjente og veltestede merker og hos anerkjente forhandlere.

Alle seter som selges i Norge må være ECE-godkjent, men det betyr ikke at de er sikre. ECE betyr bare at de tilfredsstiller visse krav til produksjon og materialbruk. Ikke hvor sikre de er i kollisjon.

Vil dere ha ekstrasete, så kjøp ihvertfall et som er bakovervendt! Det fins også i billigversjoner dersom penger er så mye viktigere enn ungens sikkerhet.

Et bra, lettmontert og sikkert bakovervendt sete er jo Britax Two Way Elite. Det koster bare 1999 på Barnas Hus. Veldig mye brukt som ekstrasete og "besteforeldresete".

Bakovervendt sete øker sjansen for å overleve kollisjon opptil syv ganger og har en skadereduserende effekt på 90-95%.

Å sette en så lite unge forover, kan drepe ungen ved kollisjoner i hastighet helt ned i 30 km/t. Forovervendt sete har en skadereduserende effekt på 40-50%. Det vil si, at du i verste fall har halvert ungens sjanse til å overleve kollisjonen.
 
Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.
 
ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Som jeg skrev; godkjent betyr ikke sikkert.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/05/godtkjent-er-ikke-det-samme-som-sikkert.html

ECE-godkjenning betyr bare at setet tilfredsstiller minimumskrav til materialbruk og produksjon, det sier ingenting om hvordan setet fungerer i kollisjon.
 
ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?
 
ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Se hva jeg skrev.. Forovervendt vs.bakovervendt er ren fakta, og ingenting man synser om.

90-95% sjanse, eller 40-50%? Ditt valg. Et valg du tar på vegne av livet til et annet menneske som er avhengig av deg.
 
ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Se hva jeg skrev.. Forovervendt vs.bakovervendt er ren fakta, og ingenting man synser om.

90-95% sjanse, eller 40-50%? Ditt valg. Et valg du tar på vegne av livet til et annet menneske som er avhengig av deg.


Jada jeg har sett hva du skriver! men det er ikke alle som får ungene sine til å sitte bakovervent.. Jeg sliter nok som det er allerede nå med å få han til å sitte i setet som e bakovervent nå .. Så da må man jo vurdere andre ting! Og jeg spurte ikke deg om hva du syns om forovervent eller bakovervent.. for det har du jo lagt klar vekt på alle de andre innleggene du har skrevet her.. Og jeg er drita lei av at du skal legge ut ting på en måte som for oss andre til å virke som kjempe dårlige mødre som ikke tenker på barnet vårt.. Du får det til å høres ut som at vi driter i om barnet vårt blir drept eller ikke! Tenk deg om før du skriver, og hvordan du skriver det!!
 
ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...

Gjør som du selv føler for[:D]
 
ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...


Ja det er sant.. :) lurer på om jeg også skal gå for det setet.. men jeg bekymrer meg litt om at jeg vet så lite om det.. men kanskje de i butikken vet litt?
 
ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...


Ja det er sant.. :) lurer på om jeg også skal gå for det setet.. men jeg bekymrer meg litt om at jeg vet så lite om det.. men kanskje de i butikken vet litt?


Tja det er ikke sikkert de vet så mye om det heller... Men jeg skal ta turen i efta og se på det..
 
ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...


Ja det er sant.. :) lurer på om jeg også skal gå for det setet.. men jeg bekymrer meg litt om at jeg vet så lite om det.. men kanskje de i butikken vet litt?


Tja det er ikke sikkert de vet så mye om det heller... Men jeg skal ta turen i efta og se på det..


Kan du skrive til meg hva du synes.. er en time for meg å kjøre til nærmeste butikk :P og får ikke tid før på lørdag :)
 
ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...


Ja det er sant.. :) lurer på om jeg også skal gå for det setet.. men jeg bekymrer meg litt om at jeg vet så lite om det.. men kanskje de i butikken vet litt?


Tja det er ikke sikkert de vet så mye om det heller... Men jeg skal ta turen i efta og se på det..


Kan du skrive til meg hva du synes.. er en time for meg å kjøre til nærmeste butikk :P og får ikke tid før på lørdag :)


Ja d kan j vettu [:D][:D]
 
ORIGINAL: NMT

ORIGINAL: tiansen

ORIGINAL: NMT

Jeg vurderer å kjøpe det setet..

Det er godkjent fra 9-36 kg... Og så lenge det er godkjent så har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe d.


Det var det jeg også.. Hva tenker du om at det er forovervendt?


Hvorfor ikke... Greit at det er sikrere at stolen er bakovervendt... men man kan bli kraftig påkjørt bakfra også... Og da er det ikke bra at stolen er bakovervendt heller...

Gjør som du selv føler for[:D]


Ignorance is bliss, forstår jeg.. Grunnen til at bakovervendt anbefales på tross av risikoen for påkjørsel bakfra, er fordi det er svært sjeldent at påkjørsel skjer i høy hastighet. Det er jo veldig gode grunner til at anbefalingene er som de er!! Fatter ikke at dere kan ta så lett på det. Spør foreldrene til de 3 av 4 barna som hadde overlevd dersom de satt bakover om de ville valgt om igjen. Ta en tur på Sunnaas sykehus for trafikkskadde og se hva slags liv som venter trafikkskadde barn. Dersom de i det hele tatt overlever. Små barn som sitter forovervendt knekker nakken i kollisjonen pga hodet er så stort i forhold til kroppen deres. Det er ren fysikk. Og nakkebrudd har, som dere sikkert vet, ikke så høy overlevelsesrate. Dere velger på vegne av livet til et lite, uskyldig menneske! Da kan dere i det minste sette dere inn i fakta. For det du sier her, går i mot alle anbefalinger.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/hvorfor-anbefaler-man-bakovervendte.html
 
jeg tenkte skal bare si fra at jeg prøvd å finne noe om denne stolen på tyske sider, men fant ingentig!!!! så jeg er litt usikker om dette sete...
 
søker man apramo på google,så kommer det da opp flere sider.. gadd ikke lese så mye,men tror setet heter apramo hestia...
 
Samme sete som de selger i tyskland: http://www.heyner-germany.de/

Men ellers er jeg helt enig i det Sicily sier. Tenk dere godt om før dere kjøper ett sete
dere ikke vet noe om, og hvorvidt dere setter barna deres fremovervendt....
 
ORIGINAL: lise o

søker man apramo på google,så kommer det da opp flere sider.. gadd ikke lese så mye,men tror setet heter apramo hestia...


Finner ikke den testen fra ADAC, da. Så man kan jo ikke sjekke resultatene heller.
 
Når det kommer til sete og bilsikkerhet er jeg enig med Sicily, hun skriver på en krass(frekk:P) måte, men er jo ment informativt! Noen kroner fra eller til kan ha om livet å gjøre på et sete faktisk. Har såpass mange mennesker jeg kjenner/vet om som er skadet døde pga trafikk, så sikkerhet er pri nr en hos oss! Besteforeldrene til Markus har samme sete som oss, jeg er nøye:P Dumt at sikkerhet skal være så dyrt![&:]
 
ser ut som det sete har vært diskutert før.. http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=20916291&mpage=1&key= 
 
Sete fra EUROPRIS ???[8|]

Nei det hadde eg faktisk ikkje kjøpt..uansett.
 
Back
Topp