Bestemor er ikke enig i navnevalg

Anette85

Første møte med forumet
Hei alle sammen!

Lurer litt på hvor mye besteforeldre har å si på navnevalg til nurkene som kommer.

Eg og min mann har brukt lang tid på å finne navn til prinsen som kommer i mars. Har no 2 kanskje 3 alternativ. Sa at det ene var Theo.

Då fekk eg beskjed om at det kunne eg bare glemme og at det bare var bokstaver som er sutten sammen. Eg blei veldig såra, noe min mor ikke forstår hvorfor. Eg var hysterisk fekk eg beskjed om.. Vel vel. Hormonene har ikkje kommet å tatt meg ennå.

Har eg "lov" å føle meg litt snurt?
 
Selvfølgelig har du lov til det!

Her har jeg sagt ifra om at navnet blir holdt hemmelig frem til babyen er ute, og det er mye pga at jeg ikke vil ha alles meninger om navnet, siden det er et sjeldent navn, som av mange kan oppfattes som litt spesielt eller sært.

Hadde min mor kommet med en slik kommentar, så hadde jeg svart at det faktisk er foreldrene til ungen som bestemmer navnet, og hva enn dere måtte lande på, så vil folk rundt ungen bli vant til navnet.
 
Ingenting de skulle sagt.
Har ingen i min nære familie som driver på slik heller, men om så, hadde de blitt skarpt påminnet om hvem som har laga ungen. Om de vil bestemme navn, får de få flere barn selv, eller få seg en fisk.
 
Mange nye navn kan oppfattes som rare. De har antakeligvis ikke vært borti "moderne" navn, og derav reaksjonen skulle jeg tro. Men tro meg når jeg sier det, jeg er selv en av de som kan synes noen navn er meget rare, til jeg blir vant med de og da er de plutselig de vakreste og peneste og unike navnene jeg har hørt. Har skjedd meg et par ganger..:smiley-ashamed004

Så bare velg det navnet dere liker, snart vil de være like forelsket i navnet som i nurket <3
 
Jeg tenker at dere trenger ikke vise hensyn til meningen hennes, men at du trenger heller ikke bli snurt for det. Du må ikke la andre styre følelsene dine så lett, andre trenger vel ikke bestemme når og hvorfor du skal bli lei deg ;)

Har alltid fått reaksjoner på navnet jeg valgte til min sønn, og det kommer til å bli reaksjoner på navnet vi gir denne babyen. Man venner seg til alt mulig, og moren din kommer til å venne seg til navnet etterhvert
 
Hun har ingenting hun skulle ha sagt, det er dere som er foreldrene og dere som bestemmer, enkelt og greit! Hun kommer til å venne seg til det uansett hvilket navn dere ender opp med (jeg syns for øvrig at Theo er kjempefint :)) Vil hun bestemme navn selv, får hun få seg en hund eller katt ;)

Det er for øvrig dette som er grunnen til at vi nekter å fortelle navnet på lillesøster i magen før hun er født, nettopp fordi vi vil unngå kommentarer av typen "Dere kan da ikke kalle henne X", "X er da ikke noe navn, dere burde heller kalle henne opp etter bestemor/grandtante/...", "JEG syns at hun burde hete Y..." osv. Før barnet er født later alle til å føle at det er fritt frem til å komme med kommentarer og "bedre" forslag, derfor syns vi det er bedre å bare presentere navnet som et faktum etter at hun er født, så får folk heller bare holde kjeft om de ikke liker det ;)
 
Deres navnevalg. dere bestemmer
 
Vi røpte ikke navnevalget før mini var kommet - nettopp fordi vi ikke var intr i å høre hva andre syntes. Ingen som foreslår noe annet når vi presenterte baby og navn, men veldig sikker på at det hadde kommet mange meninger om vi hadde fortalt det på forhånd.

Jeg ville ha jattet med inntil videre og ikke snakket noe mer om det før ungen var kommet - og navnet bestemt - og sagt at sånn blir det.
 
Her hadde ikke svigers (mine foreldre er ikke i bildet) noe å si, de fikk vite navnet da de kom og hilste på på sykehuset, 2 dager etter fødselen, da han fikk navnet sitt.
Ingen så listene vi hadde med navn, og hadde de sagt noe, hadde de fått klar beskjed om å stappe meningen sin oppi et visst sted. ;)

Det er ikke moren din sitt barn, og hun blir vant til navnet etterhvert. Så mye rart som folk kaller ungene sine i dag, bør hun være takknemlig for at dere valgte et normalt navn. ;)
Drit i hva hun synes. Those who care don't matter, and those who matter don't care.
Hun får justere den snerpne holdningen sin, og vise litt respekt!
 
Ja, absolutt! Min mamma likte heller ikke navnet vi hadde funnet frem om det ble en gutt, og sa sin mening og jeg følte meg også skuffet :(
 
Bestemor har da ingenting med navnvalget å gjøre! Det er DERES valg, og andre kan bare holde meningen sin for seg selv! Stor klem til dere :)
 
Hun har ingenting hun skulle ha sagt, det er dere som er foreldrene og dere som bestemmer, enkelt og greit! Hun kommer til å venne seg til det uansett hvilket navn dere ender opp med (jeg syns for øvrig at Theo er kjempefint :)) Vil hun bestemme navn selv, får hun få seg en hund eller katt ;)

Det er for øvrig dette som er grunnen til at vi nekter å fortelle navnet på lillesøster i magen før hun er født, nettopp fordi vi vil unngå kommentarer av typen "Dere kan da ikke kalle henne X", "X er da ikke noe navn, dere burde heller kalle henne opp etter bestemor/grandtante/...", "JEG syns at hun burde hete Y..." osv. Før barnet er født later alle til å føle at det er fritt frem til å komme med kommentarer og "bedre" forslag, derfor syns vi det er bedre å bare presentere navnet som et faktum etter at hun er født, så får folk heller bare holde kjeft om de ikke liker det ;)

Jeg har luftet noen navneforslag til min mor, og det var akkurat slike kommentarer hun kom med ><
Og plutselig begynte hun å kalle babyen i magen ved et av navnene. Min søster trodde at navnet var satt. Jeg ble temmelig irritert da, spesielt sidenjeg ikke liker det navnet. Luftet bare noen forslag som var blitt gitt av andre, heldigvis ingen som jeg selv likte.
Så nå blir det å holde stillt når vi finner et navn jeg faktisk liker! Orker ikke sånne negative kommentarer. Jeg vet nemlig at min mann kunne tenkt seg litt mer "spreke" navn enn min mor vil like.
 
Er jo ikke deres barn. Alle kan ha mening om ett navnevalg, men til syvende og sist er det deres valg og ikke alle andre sitt :)
 
Skjønne hvordan det føles. Her har min søster prøvd å få oss til å endre navnet på barnet. Vi ble til slutt lei og sa at det er vårt barn ikke hennes. Og det navnet har vi bestemt oss for å bruke, ferdig med det.
 
Hallo, besteforeldre har ikke en dritt å si! Svigermor kom også med noen kommentarer her, dette var vel før vi begynte å prøve og bare var kommet inn på temaet navn. Nevnte navnet til min bestefar som døde da jeg var lita som et navn jeg likte, og da lo hun og kom med noen greier om noen hun hadde kjent med samme navn.

Eneste jeg har lært er vel egentlig at man helst "bør" holde navnespekulasjoner for seg selv, for det er mange som vil se sitt snitt til å påvirke eller kommentere om de ikke liker navnet. Terskelen for slikt er mye høyere om barnet faktisk har kommet, enn før, for da føler de vel at det enda kan skiftes.
 
Back
Topp