Besteforeldre

Her bor vi i tre ulike landsdeler, så ikke så ofte. Mamma og pappa bor 5-6 timer i bil/1 time på fly unna (bor rett ved flyplassen, det gjør vi og), de kommer 6-7-8 ganger i halvåret. Svigers bor ca 15-16 timer i bil/1-2 timer i fly unna (men har et par timer til flyplassen), de kommer ca 1 gang i året. Vi er litt oftere der (3-4 ganger i året), de syns det er så langt å reise..
 
Ikke så ofte dem er på besøk begge to, men vi ser dem flere ganger i måneden, bor 30 min unna. Vi gjør ofte ting sammen med dem, særlig med bestemor. Så mye turer rundt om, litt aktiviteter også er guttungen ganske ofte hos dem, så da får vi som regel middag når vi henter han.
 
Sjelden , men da pappa levde så vi de i gjennomsnitt hver andre mnd og 4 av de 6 gangene i året var de her
( bor 50 mil unna)
 
Ikke så ofte, i bursdager og hvis de blir bedt. Men vi eller barna ser de minst annenhver helg på begge sider. Svigers bor 200m unna, mine foreldre 20min med bil.
 
Her bor bestefar i nærheten og er innom hver uke. Farmor og farfar bor lengre unna og de ser vi 1 til 2 ganger i mnd.
 
Svigers er her gjerne flere ganger i uka, mens mine er her kanskje 10 ganger i året...
 
Altfor sjeldent egentlig. Mamma er hos oss kanskje 3-4 x i løpet at året og da er 2 av gangene min bursdag og den andre barnebarnet sin).. Bor 50 min unna..

Pappa og kjæresten er her kanskje 4-5 x i året (?) - 2 av årsakene samme som ovennevnte.. bor 60-70 min unna

Svigermor er her 8-14 x i året kanskje. Da er 3 av årsakene bursdagene våres. Bor 40 min unna.

Og KANSKJE en av de/noen av de er her på julaften.
 
En gang i måneden kanskje?
Vi reiser oftere til de. Ser svigers ukentlig eller oftere. Mens mine foreldre som bor lengre unna er det kanskje 1-2 ganger i måneden.
 
Mamma bor bare ett par hundre meter unna oss, så ses ett par ganger i uken, kanskje mer.
Pappa bor to fylker unna, så en gang i året der.
Svigerfar ser vi veldig sjeldent, kanskje en gang annenhvert år. Han har møtt minstemann på 1 år en gang.
Svigermor så vi en gang i året, men nå har vi ikke sett henne på to år. Hun har ikke møtt minstemann.
Vi har ikke råd å reise rundt og svigerforeldrene mine gjør ikke noe på deres side for å treffe på sine to eneste barnebarn, så da får det blir som det blir.
Eldstemann på 10 år ytrer ikke noe savn etter dem heller, så det ser ikke ut som noe tap akkurat der.
De er ikke særlig familieorientert så da blir det slik.
 
Aldri, så og si..
Sist de var på besøk var i 2014.
Vi som må reise til dem.
 
Svigers kommer kanskje en gang i uken.. i helgen og foreldre besøker vi stort sett..
 
Er det bare jeg som syns det litt opp til besteforeldre å komme på besøk? At de som er eldre (altså ikke gamle og skrøpelige) heller burde komme på besøk HJEM til barnebarn? Enn at barnebarn ofte skal måtte reise til de? Og når besteforeldrene blir eldre så mer vanlig å reise til de da?
 
Er det bare jeg som syns det litt opp til besteforeldre å komme på besøk? At de som er eldre (altså ikke gamle og skrøpelige) heller burde komme på besøk HJEM til barnebarn? Enn at barnebarn ofte skal måtte reise til de? Og når besteforeldrene blir eldre så mer vanlig å reise til de da?
Tja, jeg syns det kommer litt ann på det. Eksempelvis har ikke vi hage/fin veranda, så da er det gjerne digg å dra til besteforeldre for å leke ute.

Jeg syns også at det er digg å kunne ta med meg ungen bort, få mat og la ungen leke med leker han ikke ser til vanlig.
 
Er det bare jeg som syns det litt opp til besteforeldre å komme på besøk? At de som er eldre (altså ikke gamle og skrøpelige) heller burde komme på besøk HJEM til barnebarn? Enn at barnebarn ofte skal måtte reise til de? Og når besteforeldrene blir eldre så mer vanlig å reise til de da?

Japp, altså ihvertfall dele mer likt. Til svigers her er det 80 mil kjøring gjennom landet eller fly, vi tar den reisen noen ganger i året med et lite barn og hund (evt ordner hundepass når vi bare skal på kort besøk og flyr), svigers, med voksne barn, syns den samme reisa er aaaltfor lang til at de gidder å komme mer enn en gang i året. Syden er null stress da. Ja, litt skuffet :p har brukt mye feriedager og avspasering på å besøke de tidligere, men det er det slutt på nå. De gidder ikke bruke noe fri på oss, så.

Men sånn ellers syns jeg alltid det er godt å reise på besøk, så hadde de bodd nærmere hadde vi jo gjerne reist oftere. Men ja.
 
Er det bare jeg som syns det litt opp til besteforeldre å komme på besøk? At de som er eldre (altså ikke gamle og skrøpelige) heller burde komme på besøk HJEM til barnebarn? Enn at barnebarn ofte skal måtte reise til de? Og når besteforeldrene blir eldre så mer vanlig å reise til de da?
Jeg elsker å dra hjem, nytt miljø, slipper å lage mat til mange, de har VARMEPUMPE og stor hage :D Svigers har også stor hage, og dit tar ofte mannen med ungene eller så er de der alene. Svigers har hund og røyker, jeg har astma og allergi, så begrenser seg. Og jeg har noe anstrengt forhold til svigerfar, så deilig at de ikke renner ned dørene.
Dessuten liker jeg bedre å være på besøk enn å ha besøk, og ungene digger nye leker og miljø, spesielt hager! Det er selvsagt gøy når de får besøk hjemme også, men i leilighet begrenser det seg litt. Men tror det kommer litt an på bosituasjoner og hvor spredt i landet man er, måtte vi dratt med fly eller i mange timer hadde jeg nok sett annerledes på det.

Men jeg husker fra jeg selv var barn hvor ekstremt gøy det var hos mormor & morfar og farmor & farfar, allerhelst alene uten mamma og pappa ;) Har vannvittig mange fine minner fra barndom som inkluderer besteforeldre, og kun få er hjemmefra. Og jeg har mange fine minner fra barndomshjemmet også, altså.

Så jeg håper mine barn fra de er små kan bli like trygge som hjemme i to andre miljøer. Det er 5-åringen nå, og han ber ofte om å få besøke begge sett besteforeldre. Familierelasjoner på tvers av generasjoner er gull <3 Dessverre rakk eldste bare såvidt å bli kjent med oldeforeldre.
 
Er det bare jeg som syns det litt opp til besteforeldre å komme på besøk? At de som er eldre (altså ikke gamle og skrøpelige) heller burde komme på besøk HJEM til barnebarn? Enn at barnebarn ofte skal måtte reise til de? Og når besteforeldrene blir eldre så mer vanlig å reise til de da?

Er besteforeldre i form, og ikke har noe problemer med å reise, synes jeg de burde komme oftere på besøk enn vi til dem. Men det er vel det jeg tenker når det gjelder mine foreldre. De er i god form begge to, og bor ca 45min unna. Og har egentlig masse tid. Men det har vært svært lite besøk siden babyen kom.
Mine barn setter pris på å dra dit også så klart, men de legger seg så tidlig på kvelden, så jeg føler vi må dra så fort hjem igjen...
 
Så ofte som de kan. Svigers bor 4 timer unna og min far bor 8 timer unna så det blir dessverre ikke så ofte som vi ønsker.
 
Her får han treffe mormor/ morfar 2-3 ganger i uken. Vi bor 10 min unna hverandre [emoji12][emoji16] bestemor bor 3 timer unna,men hun kommer et par ganger i mnd pluss at vi besøker henne noen ganger [emoji1303]
 
Back
Topp