Beregne fra mens eller el?

FruBerg

Forelsket i forumet
Hvordan regner dere ut termindatoen deres? Bruker dere første dag i siste mens som standard?
Hva med når man vet når eggløsningen fant sted, bruker man den dagen, eller er det like greit å bruke mens-datoen, selvom det blir noen dager feil?
 
Jeg går ut fra eggløsning siden jeg vet når den var. Det flytter terminen et par dager bak ift menstermin. Men hva du velger har egentlig ikke så mye å si. Den mer eksakte termindatoen får du på den ordinære ultralyden i uke 18-20. De fleste blir flyttet noen dager frem eller tilbake da. Og til syvende og sist kommer jo babyen på den dagen den vil uansett ;)
 
Jeg går ut fra eggløsning siden jeg vet når den var. Det flytter terminen et par dager bak ift menstermin. Men hva du velger har egentlig ikke så mye å si. Den mer eksakte termindatoen får du på den ordinære ultralyden i uke 18-20. De fleste blir flyttet noen dager frem eller tilbake da. Og til syvende og sist kommer jo babyen på den dagen den vil uansett ;)

Okei! Tenker også litt sånn i forhold til ul. Det er jo omtrent 2 ukers forskjell på menstermin og el-termin, så lurer litt på hvordan man forholder seg til det?
Synes også at det er litt mer stas å si at jeg er 4+4 enn 2+1 :rolleyes: Men i forhold til TUL, hvilken burde jeg forholde meg til?
 
Å gå ut fra eggløsning er jo det riktigst dersom man har lange sykluser. Men jeg vet ikke om du kanskje ikke har fått med deg at man regnes som gravid allerede fra man hadde mens forrige gang, altså 2 uker før eggløsning og den faktiske befruktningen skjer? Det betyr at når man er 4 uker gravid så er fosteret bare 2 uker. Dermed er man 2+1 uker på vei dagen etter eggløsning som er et tidspunkt det er umulig å vite om man er gravid eller ikke.. Og 4+1 uker dagen etter man forventet å få mens. I forhold til TUL ville jeg definitivt holdt meg til eggløsning iallefall! :)
 
Jeg regner ut i fra EL siden jeg vet med stor sikkerhet når den var, men lege/jordmor forholder seg kun til menstermin fram til OUL. Er spent på om jeg blitt flyttet mye denne gangen, sist jeg var gravid fikk jeg nemlig feil termin på OUL. Kom ingen vei med å diskutere med jordmor på sykehuset, så den terminen ble stående (var en uke etter «min» termin, noe som i verste fall kunne ført til at jeg hadde gått nesten tre uker på overtid). Dro på en privat UL bare for å få bekreftet overfor meg selv at jeg hadde rett, og det hadde jeg selvfølgelig. :p Heldigvis fødte jeg en uke før den reelle terminen, så jeg slapp å bekymre meg for overtid.

Edit: Æh, poenget mitt var at om jeg hadde regnet termin ut i fra siste mens den gangen, så hadde jeg neppe reagert på at OUL-terminen var feil, det skilte bare et par dager der.
 
Føler meg litt treg i toppen her jeg sitter, beklager det :oops:
Men altså- jeg vil gjerne på tidlig ul i uke 8-9, for å roe et bekymret hjerte. Blir datoen for ul 8-9 uker etter mens, eller når fosteret er 8-9 uker gammelt?
I følge mens-termin er jeg 8+0 26.september.
I følge el-termin er jeg 8+0 13.oktober (da er altså fosteret 8 uker gammelt)
Så her skiller det jo en del.
Igjen- beklager om jeg spør dumt og trenger teskje-svar :rolleyes:
 
Når jeg regner ut at jeg hadde første dag i siste mens 27.juli med 28 dagers syklus - og når jeg regner ut at jeg har eggløsning 10 august - så får jeg samme termindato - 6.mai.
 
Føler meg litt treg i toppen her jeg sitter, beklager det :oops:
Men altså- jeg vil gjerne på tidlig ul i uke 8-9, for å roe et bekymret hjerte. Blir datoen for ul 8-9 uker etter mens, eller når fosteret er 8-9 uker gammelt?
I følge mens-termin er jeg 8+0 26.september.
I følge el-termin er jeg 8+0 13.oktober (da er altså fosteret 8 uker gammelt)
Så her skiller det jo en del.
Igjen- beklager om jeg spør dumt og trenger teskje-svar :rolleyes:
Hvor lange sykluser har du? El-termin brukes som regel dersom man har uregelmessige sykluser. En vanlig syklus regnes som 28 dager. Da kommer el på dag 14 og el-termin og mens-termin blir den samme. Har man lang syklus f.eks 35 dager kommer ikke el før på dag 21. Da blir mens-termin en uke før el-termin. Altså når fosteret er 8 uker beregnet ut fra eggløsning er du 10 uker på vei. Vil du på ul i uke 8-9 drar du når fosteret er 6-7 uker gammelt og du er 8-9 uker gravid. :)
 
Har bare hatt 3 sykluser uten p-piller de siste 10 årene, så vanskelig å si noe om sykluslengde. Jeg har hatt én på 28 og en på 29 med lutealfase på 13-14 dager.
Men denne syklusen kom ikke El før cd 18, så denne syklusen ville jo blitt på omtrent 31 dager.
Ser at det bare blir ca. 3 dager forskjell på el-termin og mens-termin. Lurte mest på hvordan man forholder seg i forhold til ul.
Tusen takk for svar, da vet jeg når jeg skal bestille :D
 
Har bare hatt 3 sykluser uten p-piller de siste 10 årene, så vanskelig å si noe om sykluslengde. Jeg har hatt én på 28 og en på 29 med lutealfase på 13-14 dager.
Men denne syklusen kom ikke El før cd 18, så denne syklusen ville jo blitt på omtrent 31 dager.
Ser at det bare blir ca. 3 dager forskjell på el-termin og mens-termin. Lurte mest på hvordan man forholder seg i forhold til ul.
Tusen takk for svar, da vet jeg når jeg skal bestille :D
Var rundt 3 dager jeg synes det så ut som var forskjellen mellom de datoene du oppga ja ;) Men er det bare tre dager forskjell er det ikke så farlig hva du går ut ifra :) Masse lykke til på UL! I uke 8-9 får du se en liten bamsemums med bittesmå armer og ben. Helt magisk! :D
 
Ifølge mens så har jeg termin 30april men iforhold til EL så har jeg termin 28april. Man regner 40uker om man regner fra mens og 38uker fra EL :)
 
Har bare hatt 3 sykluser uten p-piller de siste 10 årene, så vanskelig å si noe om sykluslengde. Jeg har hatt én på 28 og en på 29 med lutealfase på 13-14 dager.
Men denne syklusen kom ikke El før cd 18, så denne syklusen ville jo blitt på omtrent 31 dager.
Ser at det bare blir ca. 3 dager forskjell på el-termin og mens-termin. Lurte mest på hvordan man forholder seg i forhold til ul.
Tusen takk for svar, da vet jeg når jeg skal bestille :D
Ikke sikkert jeg forstod deg riktig, men i forhold til når du får time til ordinær ultralyd, blir du nok kalt inn med utgangspunkt i at det er bedre å komme litt tidlig enn litt seint. Er du der alt for tidlig blir jo bare resultatet at du må komme tilbake en gang til. Jeg ville nok tenkt slik når det gjelder TUL også, ta utgangspunkt i det lengste mulige du kan være på vei, hvis du skjønner.
 
Back
Topp