Bekymret

Margis86

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Må ta glukosebelastning og langtidssukker har jeg fått beskjed om. Hadde litt forhøyet blodsukker visstnok. Håper jeg ikke har diabetes nå da eller svangerskapsdiabetes. Gruer meg. I tillegg var det litt blod i urinen min, så må levere ny urinprøve. Noen med erfaringer på dette?
 
Måtte ta glukosebelastning sist jeg var gravid og må ta dette nå og samt langtidssukker. Alle gravide må ta glukosebelastning nå fortalte jordmoren min, siden svangerskapsdiabetes eller diabetes har blitt en økende folkesykdom.

Langtidssukker blir tatt som blodprøve (Trur jeg) mens glukosebelastning er at du skal ta blodsukkermåling først så drikke sukkervann (du må faste før den) og sitte i 2 timer før ny blodsukkermåling.
 
Alle? Det skjønner jeg ikke. Er ikke det en av grunnene til at man leverer urinprøve på hver kontroll, fordi de sjekker sukkeret? Hvis de ikke finner noe i urin, hvorfor glukosebelastning da...?
 
Jeg tok dette sist jeg var gravid, behøver ikke ta det denne gangen. Her praktiseres det i allefall slik at hvis man er over en viss BMI må man ta prøven. Kan sikkert være andre tilfeller også, feks. påvist sukker i urin.

Jeg hadde svakt førhøyet blodsukker sist, det var ikke å beregne som svangerskapsdiabetes.

Men med mindre du får resultater som viser veldig forhøyede verdier, så vil man kunne klare å regulere blodsukkeret med kosthold. Det vil du evt. få veiledning til. Og er det veldig høye verdier er det et eget opplegg.

Hvis man har utviklet svangerskapsdiabetes så har man større risiko for senere å få vanlig diabetes. For meg ble det viktig å gjøre det jeg kunne for å unngå dette, jeg opplevde det som både overraskende og skummelt, selv om jeg ikke faktisk fikk diagnosen. Og det er blant annet derfor jeg nå er blitt flinkere å trene, spise rett og gått ned i vekt.

Du vil få blodsukkermåler (eller hva det heter [emoji85]) slik at du kan følge med blodsukkeret hvis du har sv.diabetes. Oppfølging og informasjon får du uansett, det går nok bra. Men skjønner godt bekymringa [emoji173]️ Lykke til!
 
Har tatt glukosebelastning i begge de forrige svangerskapene pga rask vektøkning i 2 trimester, og høy start-bmi. Ser ikke bort fra at jeg må det denne gangen og [emoji85]
Ikke lenge siden jeg målte langtidsblodsukker og det var helt fint, men greit med en ekstra sjekk underveis. Selv om det sukkervannet er helt forj****g.
Tips: be om å få det servert iskaldt og med sugerør.
 
Det har vel nettopp kommet nye retningslinjer på dette. Alle over 35, og alle over en viss bmi må vel ta, mener jeg. Husker ikke eksakt, vet bare det er helt nytt. [emoji6]

De fant blod i urinen hos meg også. Da ble jeg bedt å levere ny, og den ble dyrket for å se om det var bakterier. Det var det ikke, så da må jeg bare fortsette å levere urinprøve, men det trenger ikke å være noe farlig. Det er økt blodomløp i svangerskapet, og det kunne være helt uskyldig.
 
Trenger ikke bety at noe som helst er galt ♥
 
Back
Topp