Bekymret etter UL

Bkno0423060

Første møte med forumet
Hei.
Jeg dro til gynekolog på mandag for celleprøve og vanlig gynekologisk sjekk med UL, da vi har prøvd å bli gravid i noen få måneder. Ville bare sjekke at alt stod greit til. Underveis i innvendig UL fant gyn ut at jeg er gravid. Jeg fikk kjempe sjokk da jeg hadde testet negativt 15. februar med Make sure sine strips-tester.
Hele gyn-timen fikk plutselig et helt annet fokus, og det hjalp lite at gyn ikke betrygget meg nok. Hun kunne verken si noe om hvor langt jeg var på vei eller om hun så hjerte. Hørte ikke hjertelyd. Gyn målte heller ikke det som kom opp på skjermen. Jeg var fortsatt i sjokk og glemte å spørre om alt jeg lurte på. Jeg tok clearblue digital senere på dagen som viste 3+.

Det jeg lurer på er hvor langt dere tror jeg kan være på vei ut fra UL-bilde? Jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste uke, men er redd det er for tidlig igjen. Samtidig så synes jeg det er så vanskelig å leve i denne uvissheten og vil helst ta ny UL før 18. mars for å få mer svar, da jeg skal ha eksamen og er redd for at jeg ikke skal klare å konsentrere meg tilstrekkelig. Blir svaret negativt så trenger jeg hvertfall ikke å gruble mer underveis i eksamen.

Eneste jeg vet om syklusen jeg ble gravid på er at første dag i forrige mens var 16. januar, og jeg hadde masse EL-slim 1. februar. I følge Flo var jeg 6+6 på mandag, men det er mulig at jeg har hatt EL 1 uke etter slimet først kom - fordi en skulle jo gjerne hørt og sett hjertet ved 6+6. Er redd det kan ha stoppet å utvikle seg på et tidspunkt, men jeg har fortsatt symptomer som stikk og murringer i magen, strålinger nedover bena, trøtthet og cravings.


IMG_2046.jpeg
 
IMG_8687.jpeg
Her var jeg 6uker og 1 dag.
Tror at hjertet begynner å slo 5 uker og 4 dager? Husker ikke helt.

Ser jo ganske lik ut med min ul, så helt mulig at du gikk inn 3-4 dager tidligere og var da 5uker 3 dager ca? Rett før hjertet begynner å slo? Så tidlig er det vanskelig å måle.

Men synes at gynekologen gjorde en dårlig jobb med forklaringen. Du skal ikke være mer redd etter besøket.
 
Og du bør ikke stole på el-slim. Helt mulig å få senere eggløsning. :) (6 år med prøving, behandlinger og research bak meg).

Graviditetssymptomer er desverre ingen garanti.
 
Fertilitetssenteret anbefaler å vente med ul til 7+0 for å være sikker på å se hjerte. Kan du ringe gynekologen og spørre om hvor langt vedkommende mente du var?
 
Det er helt normalt å ikke se hjertet slå frem til uke 7; selv om hjertet begynner å slå ca 5+3. Hos meg fant de nesten ikke fosteret engang 5+5, men fant hjerteslag 6+2. Ut i fra det jeg ser, så er du nok mellom 5+5 og 7+0 et sted. Noe mer nøyaktig er vanskelig, for fostre utvikler seg så i rykk og napp, og kan ligge flere dager foran eller bak i utviklingen, uten at noe er galt.

Ville nok ha tatt ny ultralyd etter en uke. Dvs, nå ila denne uken burde kunne gi deg et greit svar. Da ser de jo om fosteret har vokst, og det burde være hjerteslag å finne nå, dersom det var mulig å finne foster for en uke siden. :)
 
Last edited:
Hei.
Jeg dro til gynekolog på mandag for celleprøve og vanlig gynekologisk sjekk med UL, da vi har prøvd å bli gravid i noen få måneder. Ville bare sjekke at alt stod greit til. Underveis i innvendig UL fant gyn ut at jeg er gravid. Jeg fikk kjempe sjokk da jeg hadde testet negativt 15. februar med Make sure sine strips-tester.
Hele gyn-timen fikk plutselig et helt annet fokus, og det hjalp lite at gyn ikke betrygget meg nok. Hun kunne verken si noe om hvor langt jeg var på vei eller om hun så hjerte. Hørte ikke hjertelyd. Gyn målte heller ikke det som kom opp på skjermen. Jeg var fortsatt i sjokk og glemte å spørre om alt jeg lurte på. Jeg tok clearblue digital senere på dagen som viste 3+.

Det jeg lurer på er hvor langt dere tror jeg kan være på vei ut fra UL-bilde? Jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste uke, men er redd det er for tidlig igjen. Samtidig så synes jeg det er så vanskelig å leve i denne uvissheten og vil helst ta ny UL før 18. mars for å få mer svar, da jeg skal ha eksamen og er redd for at jeg ikke skal klare å konsentrere meg tilstrekkelig. Blir svaret negativt så trenger jeg hvertfall ikke å gruble mer underveis i eksamen.

Eneste jeg vet om syklusen jeg ble gravid på er at første dag i forrige mens var 16. januar, og jeg hadde masse EL-slim 1. februar. I følge Flo var jeg 6+6 på mandag, men det er mulig at jeg har hatt EL 1 uke etter slimet først kom - fordi en skulle jo gjerne hørt og sett hjertet ved 6+6. Er redd det kan ha stoppet å utvikle seg på et tidspunkt, men jeg har fortsatt symptomer som stikk og murringer i magen, strålinger nedover bena, trøtthet og cravings.


Vis vedlegget 430228
Utifra bildet ser det ut som rundt 5 uker på vei. Man kan se plommesekken, men ikke noe sikkert fosteranlegg enda. Da er det for tidlig å se noe hjerteblink.
 
Dette var min UL 7+5. ikke veldig mye å se men fikk se hjertet slå. Så ville kanskje ventet til du er antatt 7 uker + :Heartred
 

Vedlegg

  • IMG_0150.jpeg
    IMG_0150.jpeg
    1,1 MB · Visninger: 19
Hei.
Jeg dro til gynekolog på mandag for celleprøve og vanlig gynekologisk sjekk med UL, da vi har prøvd å bli gravid i noen få måneder. Ville bare sjekke at alt stod greit til. Underveis i innvendig UL fant gyn ut at jeg er gravid. Jeg fikk kjempe sjokk da jeg hadde testet negativt 15. februar med Make sure sine strips-tester.
Hele gyn-timen fikk plutselig et helt annet fokus, og det hjalp lite at gyn ikke betrygget meg nok. Hun kunne verken si noe om hvor langt jeg var på vei eller om hun så hjerte. Hørte ikke hjertelyd. Gyn målte heller ikke det som kom opp på skjermen. Jeg var fortsatt i sjokk og glemte å spørre om alt jeg lurte på. Jeg tok clearblue digital senere på dagen som viste 3+.

Det jeg lurer på er hvor langt dere tror jeg kan være på vei ut fra UL-bilde? Jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste uke, men er redd det er for tidlig igjen. Samtidig så synes jeg det er så vanskelig å leve i denne uvissheten og vil helst ta ny UL før 18. mars for å få mer svar, da jeg skal ha eksamen og er redd for at jeg ikke skal klare å konsentrere meg tilstrekkelig. Blir svaret negativt så trenger jeg hvertfall ikke å gruble mer underveis i eksamen.

Eneste jeg vet om syklusen jeg ble gravid på er at første dag i forrige mens var 16. januar, og jeg hadde masse EL-slim 1. februar. I følge Flo var jeg 6+6 på mandag, men det er mulig at jeg har hatt EL 1 uke etter slimet først kom - fordi en skulle jo gjerne hørt og sett hjertet ved 6+6. Er redd det kan ha stoppet å utvikle seg på et tidspunkt, men jeg har fortsatt symptomer som stikk og murringer i magen, strålinger nedover bena, trøtthet og cravings.


Vis vedlegget 430228
Hvordan gikk det med UL I går? :Heartbigred
 
Back
Topp