Behov for sykemelding - hvor lenge måtte dere vente på legetime?

Bkno1389982

Første møte med forumet
Hei dere! Har til nå jobbet 100%, men er så fryktelig sliten og griner av alt, eller eksploderer for den minste ting. Sover i tillegg innmari dårlig, og har vondt i hodet så å si hele tiden (men er ikke svangerskapsforgiftning, det har legen under kontroll:) ). Jeg var hos legen for svangerskapskontroll uke 28 for to dager siden, og hun mente at pga hodepinen min burde jeg være litt obs, og gi beskjed hvis jeg mente jeg hadde behov for gradert sykemelding. I går var en helt forferdelig dag, og jeg har nå bestemt meg for å be om litt sykemelding - men legen har ikke tid til å se meg før om 14 dager, i følge de som bemanner sentralbordet. Jeg tar såklart timen jeg kan få da, men lurer på hvordan dere andre blir behandlet i slike situasjoner? Er det vanlig å måtte vente så lenge på time, selv om man opplyser om at det er snakk om sykemelding ifm svangerskap når man ringer for å få time?
Jeg burde såklart bedt om sykemelding da jeg var hos legen, men hadde time på en mandag, og mandager er stort sett gode dager siden jeg har hatt hele helgen til å hvile på...:)

Vet at ingen kan hjelpe meg å få time tidligere, men blir litt frustret over hvordan jeg behandles av legekontoret mitt, og lurer på om det er sånn det er :/
 
Om du ringer tidlig (typ nå) har du krav på time i løpet av dagen eller imorgen. Får du time først imorgen gjelder uansett sykemeldingen fra idag :)
 
Når det er snakk om sykemelding så må legen din bare presse deg inn i løpet av dagen eller skrive ut uten at du har vært innom. Ring legekontoret på nytt du.
 
Jeg fikk på dagen. Du skal ikke måtte vente 14 dager!
 
Jeg var også sykt sliten og en dag på jobb så raste plutselig alt sammen, tårene trillet og jeg kunne ikke forklare hvorfor. Jeg ringte til legen for å få litt sykemelding, men når hun i skranken tok telefonen og vi pratet litt begynte jeg og grine der også, hun sa bare at vi fikser sykemelding til deg, du trenger en timeout nå. Jeg hadde ikke time før om 3 uker, men legen skrev ut 100 % sm frem til den timen uten at jeg måtte innom legekontoret. Har siden hatt gradert sm og regner med det fortsetter til permisjon. Så det bør de jo kunne fikse for deg og mener jeg. Si hvordan du føler det og ytre ønske om hvor mye sykemelding du ønsker:)
 
Med min lege kan jeg sende meldinger via nettsiden deres. Så da har jeg bedt om gradert sykemelding for eksempel, også får jeg svar om at det er i orden og vipps så dukker den opp digitalt i NAV, jeg fyller ut og arbeidsgiver får den automatisk.

Siden du nettopp var der behøver du sikkert ikke komme dit fysisk igjen. Ring om du ikke har mulighet til å sende melding til legen, også ber du dem si til legen at du ønsker den graderte sykemeldingen fra i dag, hvilken % og grunn
 
Jeg har fått legetime på dagen tidligere når jeg har ringt om morningen. Jeg gikk på en knekk selv i går når jeg kom hjem fra jobb, vi hadde hatt litt bemanning og jeg hadde ikke fått tid til å ta pause eller noe (er allerede 50% sm fordi jeg trenger oftere pause og hvile men det tas ikke hensyn til). Når jeg kom hjem brast jeg bare ut i gråt og lå på sofaen med et verkende bekken og vondt i hele kroppen. Jeg var redd for at noe var gale for jeg hadde ganske verk i magen også men det var kanskje bare kynnere.. Jeg vil jo helst jobbe lengst mulig men i går skjønte jeg at det ikke var mulig når arbeidsplassen er så lite villig til å tilrettelegge. Håper jeg får om ikke mer sm så hvertfall beholde de 50% jeg er sykemeldt når jeg skal inn igjen til legen.

Jeg pleier som regel å ringe til legekontoret i begynnelsen av uken og da har legen tid i slutten av uken hvis ikke jeg ber om hastetime..
 
Hos min lege har de akutttimer til sånne ting. Da får man time samme måte egen man ringer, hvis man ringer med en gang de åpner.
 
Hvis du ringer med en gang de åpner telefonlinjen har alle legekontor akutt timer hver dag. Dette er det
Krav om at legekontorer skal ha.
 
Jeg pleier å få time samme dag om jeg ringer før kl 09.00. Du kan også reservere time på helsenorge.no
Det er et vis antall timer hver uke som kun kan reserveres på nettet.
 
Ok, tusen takk for svar. Da ser det ut som om at jeg skal ringe igjen i morgen og stå på krava denne gangen, og si at jeg vil inn med en gang [emoji4] skal også sjekke hvilke muligheter jeg har på nett!
 
Siden du hadde legetime der legen foreslo sykemelding så skulle man tro at det holdt lenge med en telefontime evt. Det har jeg hatt mange ganger for å forlenge sykemelding feks. Aldri vært noe stress å få.. Du kan uansett ikke vente to uker på time.. Ville ringt igjen i morgen og spurt på nytt om time :)
 
Ok, tusen takk for svar. Da ser det ut som om at jeg skal ringe igjen i morgen og stå på krava denne gangen, og si at jeg vil inn med en gang [emoji4] skal også sjekke hvilke muligheter jeg har på nett!

Gjør det. Og du trenger ikke gå på jobb. Du kan si at du er sykemeldt, og så kan lege tilbakedatere sykmeldingen til første dokumenterte kontakt (altså i dag, om du ringte de for å be om time) :) Håper det ordner seg raskt!
 
Eg og måtte vente lenge.. sa at det gjaldt ryggen i svangerskap, men fekk ikkje noko time kjappare...
 
Vakthavende på legekontoret her har skrever sykmelding til meg flere ganger, å de skal du jo få time med samme dag evt dagen etter
 
Kan få hastetimer på dagen, og er ikke legen min til stede, får jeg time hos en av de andre legene på samme kontor. Må sjelden vente mer enn 1-2 dager hvis jeg insisterer på egen lege, eller jeg kan ordne mye via HelseRespons-appen.
 
Ok, tusen takk for svar. Da ser det ut som om at jeg skal ringe igjen i morgen og stå på krava denne gangen, og si at jeg vil inn med en gang [emoji4] skal også sjekke hvilke muligheter jeg har på nett!
Fikk du tidligere legetime?

På mitt legekontor ringer jeg bare ned og sier at jeg ønsker hastetime, om de ikke har ledig hastetime den dagen sier jeg at jeg ønsker sykemelding. så skriver legen min sm samme dag eller dagen etter.
 
Dukket opp i skranken på legekontoret med øyekatarr forrige graviditet. Kom ikke gjennom på telefon og MÅTTE få øyedråper.
Begynner å grine i luka og får umiddelbart en time. Og i timen tar legen opp gradert sykemelding.
Takk skal du ha!

Var helt utslitt.
 
Back
Topp