Begynnende brystbetennelse [emoji85]?

Liz82

Glad i forumet
På 17.mai klarte jeg å nyte fineværet til det fulle, i går stakk det litt i ene puppen, i dag er begge veldig ømme.

Dere som har vært borti dette før, hvordan begynner det og klarer dere å stoppe det?

Regner med det var pga jeg var for dårlig kledd, har vondt i halsen og får av og til frysninger i kroppen. Men har ikke feber...
 
Er begge ømme? Betennelse kommer vel av at man har en tett melkegang. Da jeg kjente at jeg var øm, oppdaget jeg raskt hvor det kom fra, hadde en stor og vond kul i ene puppen. Prioriterte å amme mye på den siden, masserte mens vi ammet, og tok en varm dusj og masserte. Kjøpte også ny dose lecitin, som jeg enda tar. Gikk over etter den dagen, neste dag var kulrn nesten borte. :)
 
Den ene er mer øm enn den andre, stikker veldig når jeg ammer på den venstre. Den høyre var mest i nå og ammet fra den nå. Da var den litt kulete og øm. Får bare se det litt an.

Ja er mest vanlig ser jeg at det er på ene puppen. Off, er så lett å bli lurt av den deilige sola og den lure vårlufta!
 
Hadde tilstoppede melkeganger. Begynte med en øm del av brystet og man kjente man var hard på området. Iallefall kjente jeg en klump. hvis du har tilstopping er det lurt å ha litt press på klumpen mens man ammer for å løsne den. Står litt tips på ammehjelpen. Jeg fikk feber av tilstoppede melkeganger men var heldig med at den løsnet fort. Lege kan gi resept på en nesespray som skal åpne opp gangene for å hjelpe på å få tømt det lettere
 
Hadde tilstoppede melkeganger. Begynte med en øm del av brystet og man kjente man var hard på området. Iallefall kjente jeg en klump. hvis du har tilstopping er det lurt å ha litt press på klumpen mens man ammer for å løsne den. Står litt tips på ammehjelpen. Jeg fikk feber av tilstoppede melkeganger men var heldig med at den løsnet fort. Lege kan gi resept på en nesespray som skal åpne opp gangene for å hjelpe på å få tømt det lettere

Ok, da fortsetter jeg med det :) håper det går over snart. Tusen takk for svar
 
Jeg begynte å få kjempevondt i natt, men tror jeg har stoppet det nå. Ikke hatt før, men hos meg var det nok tette melkeganger pga galt sugetak, ikke utviklet betennelse. Googlet halve dagen, og fant til slutt noe om melkeblemmer. Så at jeg og hadde to hvite blemmer på den vonde brystvorta. Stakk hull på dem med sterilisert nål før jeg pumpet, da rant nesten melka etterpå. Hvis du har sånne blemmer kan det altså funke å stikke hull på dem. Ut over det har jeg pumpet annenhver time (orker ikke at mini suger pga forferdelig sår brystvorte i tillegg), og hatt varm klut på før pumping. Nå er brystet mykt igjen etter pumping heldigvis, det var jo knallvondt!
 
Her også er det bedre, men har nå skikkelig vondt i halsen og kroppen. Så kjedelig å ikke ha energi! [emoji56][emoji16]
 
Takk, det går bra :) fikk tømt og hatt på varme og ullinnlegg og vært mer forsiktig. Forma er Ok, bare forkjølet og hoste.

Hvordan går det med deg?

Godt å høre! Alt bra her bortsett fra såre brystvorter, så vi får jobbe litt med sugetaket så vi ikke går på en sånn smell igjen. Har akkurat slutta med skjold som vi har brukt siden starten, er nok det som har laget/lager litt trøbbel her. Skjønner nå det folk sier om at brystbetennelse vil man IKKE ha. Glad jeg slapp med skrekken (kortvarig tette melkeganger).
 
Godt å høre! Alt bra her bortsett fra såre brystvorter, så vi får jobbe litt med sugetaket så vi ikke går på en sånn smell igjen. Har akkurat slutta med skjold som vi har brukt siden starten, er nok det som har laget/lager litt trøbbel her. Skjønner nå det folk sier om at brystbetennelse vil man IKKE ha. Glad jeg slapp med skrekken (kortvarig tette melkeganger).

Var visst litt tøff i trynet i går :( Kul og vondt i ene puppen igjen i dag :sad010
 
Var visst litt tøff i trynet i går :( Kul og vondt i ene puppen igjen i dag :sad010
Off og jeg trykte tommel opp før jeg las denne... bruker du ullinnlegg og passer på å holde det tørt og varmt?

Har prøvd å være ekstra nøye med å bytte ofte innlegg og ha på jakke selv om det virker varmt ute og slikt. I tillegg prøver jeg å trykke litt ekstra på puppene under mating selv om jeg ikke har kuler. Er litt opp og ned her også med at det er litt sårt og vondt her og der på puppene men satser på vi får det under kontroll iallfall
 
Off og jeg trykte tommel opp før jeg las denne... bruker du ullinnlegg og passer på å holde det tørt og varmt?

Har prøvd å være ekstra nøye med å bytte ofte innlegg og ha på jakke selv om det virker varmt ute og slikt. I tillegg prøver jeg å trykke litt ekstra på puppene under mating selv om jeg ikke har kuler. Er litt opp og ned her også med at det er litt sårt og vondt her og der på puppene men satser på vi får det under kontroll iallfall

Er ikke så flink på det med innlegg og å være varm nei, sikkert dumt ☹ Har ikke hatt problemer i det hele tatt disse snart fire månedene, og var så fornøyd med å endelig gi slipp på skjoldene nå nylig. Tenkte ikke på at det kunne skape problemer nå etter så lang tid. Tror det er teknikken vår som er feil mer enn varmen på puppene, men det skader jo ikke akkurat å forebygge så godt man kan...
 
Er ikke så flink på det med innlegg og å være varm nei, sikkert dumt [emoji852] Har ikke hatt problemer i det hele tatt disse snart fire månedene, og var så fornøyd med å endelig gi slipp på skjoldene nå nylig. Tenkte ikke på at det kunne skape problemer nå etter så lang tid. Tror det er teknikken vår som er feil mer enn varmen på puppene, men det skader jo ikke akkurat å forebygge så godt man kan...

Har heller ikke hatt så vondt og problemer som nå den dagen jeg trodde d var betennelse på gang, så nå er jeg superforsiktig og passer på.

Ja teknikken forandrer seg her også innimellom. Ser ho "tuller" mer også nå, tygger på puppen også smiler hun [emoji23] gruer meg til tenner! Får bare prøve å ta tiden til hjelp og koble av om mini tar tulletak også.
 
Har heller ikke hatt så vondt og problemer som nå den dagen jeg trodde d var betennelse på gang, så nå er jeg superforsiktig og passer på.

Ja teknikken forandrer seg her også innimellom. Ser ho "tuller" mer også nå, tygger på puppen også smiler hun [emoji23] gruer meg til tenner! Får bare prøve å ta tiden til hjelp og koble av om mini tar tulletak også.

De er jo så skjønne når de ligger der og smiler da :)
 
Back
Topp