Barseltid og tiden etterpå

Sist gang etter fødselen hadde jeg kun besøk av enkelte personer etter fødselen og i tillegg var jeg ganske sliten og slet litt med amming og ett par ting også.

Jeg synes du skal vente og se hvordan formen er og i tillegg bør du ikke ha besøk av noen som er syke også.

Jeg er nå gravid for 2 gang og er spent selv hvordan det blir etter fødselen denne gangen. Håper det går lettere denne gangen.
 
Jeg tenker som deg, Bernt! Jeg er livredd for at folk skal komme på besøk og smitte babyen min. Men det må vel være innafor å be gjester om å vaske seg på hendene før de evt. skal holde/kose? Eller blir man sett på som hysterisk da? Jeg kommer til å kreve håndvask i hvertfall. Og hvis folk er syke eller har syke barn så håper jeg de skjønner at de må holde seg unna.

Når det gjelder dyr så har vi en pus selv så jeg er litt mer avslappet på det punktet.

Det er ikke utenlandsreiser i seg selv man skal melde ifra om, men utenlandsreiser hvor man har vært på sykehus, eller o man har oppholdt seg i visse land over lenger tid, så det trenger du ikke bekymre deg for. ;)
Det er ikke noe farligere andre steder enn her, og man vet jo gjerne om man har reist til et sted der det et utbrudd av noe farlig, og da reiser jo de fleste gjerne ikke dit uansett, og man blir i så fall grundig sjekket og evt. satt i karantene når man kommer hjem.

Om noen kysser babyen er det ikke noe du får gjort med det, men du kjenner jo forhåpentligvis de som evt. skal i nærheten av babyen når de kommer på besøk, sant? :)

Babyen skal være veldig beskyttet via morsmelken. Tror ikke allergien kommer så tidlig som nyfødt, men det kan jeg ikke vite sikkert. Men synes du skal snakke med jordmoren eller legen din om følelsene dine. Jeg håper de kan få deg til å slappe litt mere av slik du får en koseligere babytid. Kan ikke skjerme babyen fra alt, men fysisk syke personer og forkjølte bør holde seg unna.
Du kan si etter fødsel at dere ønsker å vente med besøk og ta det litt som det kommer :)

De første ukene er det så mye amming at det ikke blir mye tid til kos hos andre uansett, hehe :D Ellers er det lov å sette grenser, det er ditt og partners barn, dere har ikke fått barn for at hun skal sendes på rundgang til hele slekta! Her sleit vi med amminga i starten, så jeg satte meg på rommet og ammet mye for å få fred (avhang litt av hvem vi hadde på besøk) og mini fikk derfor gode pauser fra besøk, så det og kan være med å skjerme (nå ammer vi hvorsomhelst og nårsomhelst da, det var bare de første ukene jeg trengte å trekke meg unna)

Og som flere her sier, dyrehår beskytter. Minien min vokser opp med hund og har sikkert spist like mye hundepels som det er pels på hunden på sine 13,5 måneder etter fødselen, helsesøster bare flirer hver gang vi snakker om det og sier topp, han har det godt sier hun! Fra naaf.no "Primær forebygging: Det finnes nå ikke lenger grunnlag for å fraråde noen å skaffe seg hund eller katt dersom man vil forebygge utvikling av astma eller allergi, selv ikke der det forekommer allergier i familien. En nylig publisert studie basert på data fra omtrent 20 000 europeiske barn fulgt fra fødsel til skolealder, fant verken økt eller redusert risiko for astma eller allergi ved kjæledyrhold hjemme. Dyrehold hos spedbarn i allergidisponerte familier synes altså ikke lenger å spille noen rolle for utvikling av astma og allergi senere i livet. " https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/dyreallergi/

Og ammer du er mini beskyttet så godt det går fra smitte og sånn, selvsagt ikke immun, men husk at det er forskjell på premature og friske og fullbårne barn, sistnevnte tåler å være med i verden på en helt annen måte :) Vi hadde eksempelvis endel avtaler på sykehuset og hos fastlegen min de første ukene, så vi måtte ut og farte og styre helt fra starten av, mini har vært veldig lite syk fordet altså :)
Sist gang etter fødselen hadde jeg kun besøk av enkelte personer etter fødselen og i tillegg var jeg ganske sliten og slet litt med amming og ett par ting også.

Jeg synes du skal vente og se hvordan formen er og i tillegg bør du ikke ha besøk av noen som er syke også.

Jeg er nå gravid for 2 gang og er spent selv hvordan det blir etter fødselen denne gangen. Håper det går lettere denne gangen.

Jenter, dere er så gode <3 Takk for råd, info og meninger ! <3 Hjelper meg så mye å lese. Ikke bare bare å bli mamma for første gang.

Har ikke sett meldingene deres før nå -varselene på BV er ikke tipp topp.
 
Back
Topp